Līmplēvju veidi un pielietojums uzlīmju izgatavošanai

Sākums > Drukas pakalpojumi > Uzlīmju druka > Līmplēvju veidi un pielietojums

Līmplēvju veidi

Pašlīmējošās plēves ir baltas un krāsainas. Krāsainās tiek izmantotas aplikācijām, savukārt baltās tiek apdrukātas ar ekosolventām tintēm.

Uzlīmes sastāv no 4 slāņiem:

  • virsējā krāsainā vai apdrukājamā slāņa,
  • līmes,
  • silikona slāņa,
  • pamatnes.
Līmplēves uzbūve, slāņu kārtība un nosaukumi
Līmplēves uzbūve

Apdrukājamais virsējais slānis

Virsējais slānis parasti ir polivinilhlorīda (PVH, tautā saukta par vinilu) plēve ar piedevām – pigmentiem, stabilizatoriem un plastifikatoriem. Plastifikatori ir nepieciešami, lai cieto polivinilhlorīdu padarītu elastīgu un lokanu. No plastifikatoriem ir atkarīgas plēves īpašības.

Pastifikatori ir monomēru un polimēru. Monomēru plēvei ir vienkārša molekulārā struktūra, tāpēc plēves nav īpaši elastīgas. Polimēru plēvei ir sarežģīta molekulārā struktūra – molekulas ir ļoti garas –, tāpēc plēves iznāk ļoti elastīgas.

Shematisks monomēru PVH attēlojums
Shematisks monomēru PVH attēlojums
Shematisks polimēru PVH attēlojums
Shematisks polimēru PVH attēlojums

Plēves atšķiras arī ar ražošanas metodi:

  • Kalandrēšana (izmanto monomēru un polimēru plēvju ražošanai),
  • Liešana (šādi ražo vienīgi polimēru plēves).

Kalandrēšana. Plastmasas milti vai granulas tiek bērti karstā (190 grādi) ekstrūderā, iegūtā plēve tiek presēta ar karstiem un aukstiem kalandrēšanas ruļļiem. Plēve tiek izrullēta gluži kā pīrāgu mīkla, tāpēc tai piemīt tā saucamā atmiņa – plēve tiecas atgriezties sākotnējā formā jeb sarauties. Šādas uzlīmes saraujas gan uz pamatnes (parādās baltas pamatnes malas), gan uzlīmētā veidā (savienojumu vietās veidojas spraugas, līme paliek savā vietā, nosmērējas, un uzlīmei veidojas melna apmale). Tas nav brāķis, tā vienkārši ir šādi ražotu un kvalitatīvu uzlīmju īpatnība, kas ir jāņem vērā.

Līmplēves ražošanas procesa shēma - kalandrēšana
Līmplēves ražošanas procesa shēma – kalandrēšana

Liešana. Plastmasa tiek izkausēta vannā un tiek uzklāta uz pamatnes. Šajā gadījumā plēve netiek mehāniski apstrādāta, tāpēc neveidojas tā saucamais atmiņas efekts, tāpēc plēve nesaraujas un nemaina izmēru laika gaitā. Tāda plēve ir jāizmanto, piemēram, ja grib perfekti aplīmēt kubu ilgam laikam.

Līmplēves ražošanas procesa shēma - liešana
Līmplēves ražošanas procesa shēma – liešana

Līmplēvju veidu salīdzinājuma tabula

Kalandrēta monomēru plēveKalandrēta polimēru plēveLieta polimēru plēve
BiezaBiezaPlāna
NeelastīgaVidēji elastīgaElastīga
SaraujasSaraujas mazlietNesaraujas
Līdzenām virsmāmLīdzenam virsmām ar nelielu viļņainībuLīdzenām, ieliektām, izliektām, viļņainām virsmām. Var līmēt pāri kniedēm.
Īslaicīgai izmantošanaiVidēji ilgai izmantošanaiIlgam laikam
Izdrukāta attēla kalpošanas laiks – līdz 2 gadiemIzdrukāta attēla kalpošanas laiks – 4-5 gadiIzdrukāta attēla kalpošanas laiks – līdz 8 gadiem

Lietas plēves labi klājas uz liektām virsmām, jo ir elastīgas. Labākam iznākumam izmanto fēnu, ar ko plēvi uzsilda, lai tā ciešāk piekļautos virsmai.

Automašīnu dizainam izmanto vienīgi lietas līmplēves. Tātad, ja ir runa par auto uzlīmēm, tad tas automātiski nozīmē, ka tās ir lietas, attiecīgi nesaraujas un kalpo ilgi – 3-12 gadus.

Līmes slānis

No līmes slāņa ir daudz kas atkarīgs. Tas ir:

  • pastāvīgs,
  • noņemams,
  • caurspīdīgs,
  • pelēks,
  • melns.

Pastāvīga līme pēc diennakts 20 grādu temperatūrā pielīp maksimāli stipri, savukārt noņemama līme ir paredzēta uzlīmēm, kuras pēc kāda laika tiks noņemtas, piemēram, akcijas uzlīmes veikalā. Ja izmanto uzlīmes ar pastāvīgu līmes slāni, tad pat uz stikla paliek līmes pēdas.

Pastāvīgas un noņemamas līmes adhēzijas salīdzinājums
Pastāvīgas un noņemamas līmes adhēzijas salīdzinājums
  • Noņemamu līmi var diezgan viegli notīrīt tā, ka uz virsmas nepaliek nekādu līmes pēdu. Nav nepieciešamas speciālas ķīmiskas vielas.
  • Noņemama līme pārvēršas par pastāvīgu pēc 1-2 gadiem.
  • Ja uzlīmi ar noņemamu līmi uzklāj uz citas PVH uzlīmes, tad līme uzreiz kļūst pastāvīga!

Kā saprast, vai līmes slānis ir pastāvīgs vai noņemams? Ir vienkārša pazīme – noņemama līme sākumā pielīp ievērojami stiprāk par pastāvīgu līmi. Var pataustīt ar pirkstu – pastāvīgu līmi var sajust tikai mazliet.

Līmi aktivizē spiediens jeb piespiešana. Tāpēc uzlīmes noteikti līdzina ar rakeli.

Līmes stiprību nemēra ar taukainu pirkstu (tas nekas, ka pirms tam rokas ir nomazgātas). Līmes stiprību pārbauda, līmplēves gabalu pielipinot un uzsildīt ar fēnu līdz 100 grādiem. Tas ir ātri, taču tas ir tikai tests. Tā var pārbaudīt, uz ko līmplēve ir spējīga. Taču ir jāatceras, ka tā aplīmēt vajadzīgo priekšmetu nedrīkst, ir jāievēro tehnoloģija, jo tikai tad uzlīmes turēsies ražotāja garantēto laiku.

Ir līme, kas neveido burbuļus – tai ir kanāli, pa kuriem gaisu var izspiest ārā. Līme ir uzklāta punktveidīgi vai ar mikrokanāliem, lai pa tiem varētu izvadīt ārā gaisu un neveidotos burbuļi.

Līmes slānis ar kanāliem gaisa izvadīšanai palielinājumā
Līmes slānis ar kanāliem gaisa izvadīšanai palielinājumā

Uzlīmes ar punktveidīgi uzklātu līmi izmanto īslaicīgai izmantošanai – pēc to noplēšanas nepaliek nekādu līmes pēdu. Protams, tās maksā dārgāk, taču uzlīmju maiņu var veikt jebkurš, pat nepieredzējis cilvēks, tāpēc tādas uzlīmes var izmantot akcijām un citiem īslaicīgiem risinājumiem, un nav jāmaksā par meistara izsaukšanu uzlīmju demontāžai. Tādas uzlīmes ļoti patīk lieliem tirdzniecības tīkliem iknedēļas akciju reklamēšanai – drukas darbnīcas izdrukā un nosūta, un kasieri paši tās līmē kasēs. Tādu pašu efektu panāk ar silikona līmes slāni. Pārlīmēšanas reižu skaits ir atkarīgs no virsmas tīrības. Nepatīkami grūta noņemšana sagaida tad, ja šādas uzlīmes aizmirst uz ilgu laiku.

Ir līme, kas ļauj mainīt uzlīmes novietojumu. Ja ir jāaplīmē dārgs priekšmets, piemēram, automašīna, tad kļūdīties nedrīkst, tāpēc tiek ražotas uzlīmju plēves ar tādu līmes kārtu, kas ļauj vairākas reizes līmēt uzlīmi un plēst nost. Kad uzlīme ir novietota pareizi, to ar rakeli pielīdzina, un līme sāk savu darbu visā pilnībā. Kā paveids ir līmes slānis, kurā līme ir mikroskopiskos burbulīšos. Tai pašai automašīnai uzlīmi ilgi un daudzas reizes var pielāgot, un, kad īstais novietojums ir atrasts, ar rakeli to pielīdzina, no spiediena burbulīši pārplīst, un uzlīme pielīp ļoti stipri.

Protams, ir paņēmiens līmēt uz mitras virsmas.

Pelēka un melna līme bloķē gaismu. Uzlīmes ar tādu līmes slāni tiek izmantotas, lai cauri uzlīmei nespīdētu gaisma. Tādas uzlīmes izmanto vietās, kur nepieciešams samazināt vai pārtraukt gaismas spīdēšanu, piemēram, caur stiklu. Šādu plēvju trūkums ir tāds, ka līmes slānis piedod savu nokrāsu – pienbalta uzlīme izskatās mazliet iezilgana, kas mazina estētisko baudījumu. Par viskvalitatīvākajām tiek uzskatītas pienbaltas uzlīmju līmplēves.

Parastām uzlīmēm nedaudz spīd cauri apakšā esošās krāsas un to pārejas, it īpaši, ja tās ir kontrastainas. Kvalitatīvu attēlu iegūšanai tiek izmantotas tā saucamās high opacity līmplēves, kuru sastāvā ir palielināts krīta daudzums. Tās maksā lētāk nekā uzlīmju plēves ar pelēku vai melnu līmes slāni. Šādas uzlīmes sauc arī par maskējošām, jo ir paredzētas jaunu uzlīmju līmēšanai uz vecām.

Silikona slānis

Līmplēves ražošanas laikā uz papīra pamatnes tiek uzklāts silikona slānis, uz tā līme un beigās PVH plēve. Silikona slānis ir nepieciešams, lai varētu atdalīt papīru no līmplēves. Papīram ir ļoti viegli jāatlīmējas.

Ja silikona slāni uzklāj nevienmērīgi, tad iegūst iespēju izveidot līmes slāni ar mikrokanāliem.

Virsmas sagatavošana

Jebkurai līmei ir ļoti būtiski, lai virsma būtu tīra, pretējā gadījumā līme nespēs veikt savu uzdevumu. Uz neattīrītas virsmas uzlīmes turas ļoti slikti, tāpēc tehnoloģijas neievērošana rada papildu zaudējumus, zemu kvalitāti un pasliktina reputāciju.

Virsmas tīrība neaprobežojas vienīgi ar vizuālu tīrību. Ja priekšmetu tur rokās, aptausta no visām pusēm, tad šķietami tas nekļūst netīrāks, taču pēc katra pieskāriena paliek tauku un sviedru pēdas, un līmēšanai tas ļoti kaitē. Tāpēc pirms līmēšanas virsmu ir nepieciešams attaukot.

Ir ļoti vienkāršs un lēts attaukošanas līdzeklis – izopropanols. Tas ir vislabākais līdzeklis virsmas attaukošanai pirms uzlīmju līmēšanas. Kāpēc spirts, nevis mazgāšanas līdzekļi? Tāpēc, ka pēdējiem ir pievienotas piedevas, kas veido plānu plēvīti un pasliktina līmes pielipšanas spēju jeb adhēziju. Parasti izmanto 50% izopropanola šķīdumu ūdenī.

Attīrīšanai ir arī spirtu saturošas salvetes – tādas ražo visi lielākie reklāmas materiālu uzņēmumi.

“Slapjā” un “sausā” līmēšana

Viedokļi šajā jautājumā atšķiras – vieni atbalsta līmplēves montāžu uz slapjas virsmas, otri šādu paņēmienu noraida. Ražotāju ieteikumi arī ir dažādi. Dzīvē ir tā, ka cilvēki līmē tā, kā ir pieraduši.

Ir plēves, kas noteikti ir jālīmē uz mitras virsmas, un ir uzlīmes, kuras nekādā gadījumā nedrīkst uz tādas montēt. Ir jālasa ražotāju ieteikumi.

Sausās aplīmēšanas trūkums ir tāds, ka pieaug kļūdas cena. Lai varētu montēt šādi, ir jāceļ zināšanu un prasmju līmenis.

Mitrās aplīmēšanas priekšrocība ir tāda, ka uzlīmi var ilgi bīdīt pa virsmu, līdz atrod tai īsto vietu, turklāt var izmantot pašas lētākās līmplēves, tātad tiek iegūta līdzekļu ekonomija.

Ja montē automašīnu aizsargplēves ar sauso metodi, tad var iegūt izstiepšanās pēdas. To novērš ar mitro montāžu. Ja līmē uz stikla, tad noteikti ir jālīmē uz mitras virsmas, lai nepaliek repozicionēšanas pēdas un ir vieglāk notīrīt virsmu pēc montāžas.

Nav ieteicams izmantot mitro montāžu uz sarežģītām virsmām ar liekumiem, jo ir grūti dabūt ārā mitrumu, līdz ar to plēve vietām tā arī nepielīp.

Ja montē līmplēves ar mikrokanāliem gaisa izvadīšanai uz mitras virsmas, tad ūdens aizsprosto kanālus, paliek zem plēves un traucē tai pielipt.

Ir interesanti gadījumi, kad it kā viss ir labi, bet faktiski netiek ievērota temperatūra un virsmas sausums. Piemēram, ziemā iedzen mašīnu siltā garāžā un tūlīt montē uzlīmes. Viss ir labi, mašīna izbrauc ārā, un pēc neilga laika uzlīmes vienkārši nokrīt nost. Problēma tāda, ka automašīnas virsma ir auksta, neskatoties uz to, ka tiek iedzīta siltā garāžā, jo nepaspēj uzsilt līdz minimālajai pieļaujamajai līmēšanas temperatūrai, kā arī uz aukstā metāla veidojas kondensāts, līdz ar to tehnoloģija faktiski nav ievērota un iznākums ir bēdīgs.

Rakelis

Par rakeli sauc instrumentu uzlīmes piespiešanai pie aplīmējamās virsmas, nolīdzināšanai un gaisa burbuļu izvadīšanai.

Rakeļi ir dažādi: tos gatavo no dažādiem materiāliem un dažādos izmēros. Ir mazi un lieli rakeļi (līdz pat 60 cm).

Katram plēves veidam izmanto citādu rakeli. Biezām līmplēvēm ir nepieciešams ciets rakelis. Plānām uzlīmēm izmanto maigus vai filca rakeļus. Uzlīmes ar metālisku vai spoguļveida virsmu piespiež tikai ar filca rakeļiem.

Visgrūtāk ir līmēt uzlīmes uz automašīnām, jo ir ļoti daudz liektu virsmu un atdalītu detaļu. Uzlīme ir jāaizlīmē aiz detaļas malas. Tam izmanto mini rakeli, lai iespiestu uzlīmes malu rokām nepieejamā vietā.

Līmēt ar silto metodi, tas ir, sildīt ar fēnu ir ieteicams izliektām virsmām. Silta uzlīme ir elastīgāka un labāk stiepjas, tādu ir vieglāk uzklāt. Atdziestot uzlīme mazliet saraujas un ļoti labi pieguļ virsmai.

Slapjo līmēšanas metodi izmanto uz stikla. Ar pulverizatoru uzsmidzina ūdeni, uzliek uzlīmi un ar rakeli izspiež ūdeni uz malām.

Kredītkarti nevajag izmantot uzlīmju līmēšanai. Ar to var viegli saskrāpēt uzlīmi. Vai arī salauzt karti… Uzlīmes ir ļoti jūtīgas pret rakeļa virsmu – tai ir jābūt ideāli gludai. Bankas kartes tādas nav.

Uzlīmju rakeļus izmanto piegludināšanai atšķirībā no sietspiedes rakeļiem, ar kuriem skrāpē krāsu no trafareta.

Milzīgus koka rakeļus izmanto lielām, plakanām virsmām, uz kurām izritina uzlīmes.

Rakeļus krāso atbilstoši elastīgumam. Balti ir ļoti cieti. Zaļi ir ļoti elastīgi – ar tiem ir ērti aplīmēt auto.

Līmplēves montāžas temperatūra

Minimālā līmēšanas temperatūra ir +10 grādu. Ja līmē pie zemākas temperatūras, tad palielinās risks, ka attēls jeb uzlīme turēsies vājāk un ātrāk sāks atlīmēties. Iemesls ir tāds, ka līmes pielipšanas spēks jeb adhēzja nav simtprocentīga.

Uzlīmju montāžas temperatūras un adhēzijas atkarība
Uzlīmju montāžas temperatūras un adhēzijas atkarība

Ir iespējams sameklēt līmplēves, kuru līmēšanas temperatūra ir zema, piemēram, +4 grādi, taču tādas parasti piedāvājumā ir reti un cena arī nav zema.

Apdrukas žāvēšana

Līmplēvju drukā tiek izmantotas solventas un ekosolventas krāsas. Solvents ir šķīdinātājs – ar tā palīdzību izšķīdina PVH materiālu un ievada tajā krāsas pigmentus. Šķīdinātājs pats no sevis nekur nepazūd, turklāt tas šķīdina ne vien plēvi, bet arī līmes slāni, ja tam ļauj ilgi iedarboties. Lai atbrīvotos no šķīdinātāja, apdrukātās uzlīmes ir jāžāvē.

Ja drukā ar cietu šķīdinātāju jeb mild solventu, tad minimālais žāvēšanas laiks ir 24 stundas, labāk 48 stundas. Ja drukā ar ekosolventu, tad ir jāžāvē ne mazāk par 48 stundām, labāk 72 stundas. Žāvēt nozīmē gaidīt, kamēr šķīdinātājs iztvaiko.

Izžāvēta līmplēve pēc 24 stundām pielīp maksimāli stipri, savukārt neizžāvēta nekad nepielīp tik stipri, kā ražotājs ir paredzējis.

Uzlīmju žāvēšanas un adhēzijas atkarība
Uzlīmju žāvēšanas un adhēzijas atkarība

Ir svarīgs ne vien žāvēšanas ilgums, bet arī veids, kā tas tiek darīts. Solvents ir smagāks par gaisu, tas nozīmē, ka tek lejup. Ja apdrukātas līmplēves rulli noliek stāvus uz grīdas, tad šķīdinātājs tek uz leju, bet tālāk tam nav kur tecēt, tāpēc tas sakrājas ruļļa apakšā, līdz ar to daļa līmplēves tā arī nekad neizžūst. Rullis ir jāpaceļ mazliet virs grīdas.

Nedrīkst stingri satīt izdrukāto materiālu. To vai nu satin gliemezī, vai izklāj, ja ir vieta, vai liek žāvēšanas skapī.

Ar ultravioleto tinti drukātas uzlīmes žāvēt nevajag. Taču tādas netiek ieteiktas automašīnu aplīmēšanai, jo krāsa neiesūcas plēves materiālā, bet paliek virspusē plānā slānī. Tā kā automašīnām paredzētu līmplēvi uzklāšanas laikā stipri deformē – stiepj, spiež un silda –, tad tintes slānis plaisā. Ļoti izliektās vietās apdruka izskatās pēc saplīsuša stikla.

Apdruka ar lateksa tintēm ir pieļaujama, tām nav tādu efektu.

Dekoratīvu plēvju līmēšana uz automašīnām

Vispirms ir jāņem vērā dizaina īpatnības. Gadās, ka klients pasūta ģeometriski sarežģītu zīmējumu, makets un izdruka izskatās labi, bet uz liektajām mašīnas virsmām sākas problēmas – spoguļi neiznāk simetriski, durvis nav vienādas. Tas arī ir jāuzskata par brāķi, un labāk ir rūpīgi apdomāt, ko vēlas redzēt uz auto un vai tas patiešām labi izskatīsies.

Svarīgs moments uzlīmju apdrukā ir krāsu profils. Tā ir informācija printerim, cik daudz tintes vajag izmantot. Tā kā materiāli ir dažādi, krāsas uz tiem izskatās atšķirīgi, un, lai izdruka sakristu ar vēlamo attēlu, ir jānorāda pareizais krāsu profils. Profilēšana ir komplekss pakalpojums, kurā tiek ņemts vērā printeris, tintes, apdrukājamais materiāls, drukāšanas veids, izmantotā RIP programma. Ja klients pasūta visa auto apdruku, tad ir labi noskaidrot, cik nopietni izpildītājs gatavojas šo darbu veikt, un viens rādītājs ir krāsu profila esamība vai prasme to izveidot.

Ļoti plānas (30-50 mikronu) dizaina līmplēves nespēj apslēpt virsmas defektus, tāpēc ir svarīgi, lai virsma būtu vesela un nebojāta.

Automašīnu virsmu ne vien nomazgā un attauko, bet arī apstrādā ar mālu, lai notīrītu sīkus, pielipušus netīrumus. Īpaši labi ir jāattīra grūti pieejamas vietas, arī detaļu savienojuma vietas.

Tīrīšanas līdzekļi nav ieteicami, jo atstāj uz virsmas aktīvas, ķīmiskas vielas, kas samazina līmes pielipšanas spēju.

Pieskaršanās ar rokām nosmērē virsmu, tāpēc ir ieteicams strādāt cimdos. Ir speciāli, līmplēvju uzklāšanai piemēroti cimdi, kas neslīd, un tādos ir daudz vieglāk strādāt.

Ja mašīna ir svaigi krāsota, tad ir ieteicams pagaidīt mēnesi pirms līmplēves uzklāšanas. Līmplēve sasniedz maksimālu adhēziju pēc diennakts un vēl labāk turas pēc 7 dienām. Ja rodas nepieciešamība uzlīmes noņemt, tad ir liela iespēja, ka tās nonāks kopā ar krāsu. Tāpēc ir labāk pagaidīt, lai krāsotā virsma nostabilizējas un kļūst maksimāli noturīga.

Ziepjūdens šķīdums palīdz mainīt uzlīmes novietojumu (ja uzlīmes specifikācija atļauj klāt slapjā veidā), spirta šķīdums pastiprina pielipšanas spēju, tomēr abi šķidrumi ir rūpīgi jāizspiež ārā no uzlīmes apakšas, pretējā gadījumā nekāda virsmas attīrīšana un adhēzija nepalīdzēs.

Ziepju šķīduma koncentrācija tiek izmantota lielāka, ja aplīmējamā virsma ir liela. Koncentrāciju izvēlas darba gaitā, striktu norādījumu nav.

Līmēšanas (arī noņemšanas) laikā var izmantot fēnu, kas piedod plēvei lielāku elastību, lai ir vieglāk aplīmēt izliektas virsmas. Der jebkāds celtniecības fēns, kas strādā.

Ērtībai var izmantot magnētus, kas pietur līmplēvi vajadzīgajā vietā uz automašīnas virsmas.

Minimālā virsmas un apkārtnes temperatūra līmēšanas laikā un nedēļu pēc tās ir 20 grādi.

Pēc aplīmēšanas automašīnu nedrīkst mazgāt 3 dienas.

Uzlīmes virsmu bojā agresīvas vielas: reaģenti, putnu mēsli, kukaiņu paliekas. Ekspluatācijas laikā automašīna ir jāmazgā biežāk.

Ir ieteicams mazgāt ar bezkontakta metodi, jo uzlīmes ir jūtīgas pret mehānisku iedarbību.

Uzlīmes ir jāsargā no abrazīvām pulēšanas pastām un šķīdinātājiem.

Tā kā līmplēve tiek ražota no PVH, kam ir kaitīgs ultravioletais starojums, tad uzlīmes noteikti vajag laminēt. Laminācija pasargā gan no saules gaismas, attiecīgi no izbalēšanas, gan arī no mehāniskiem bojājumiem.

No autodizaina līmplēvēm nav ieteicams griezt un līmēt gabaliņus, kas ir mazāki par 5 cm. Jo mazākas detaļas, jo sliktāk turas.

Ir dizaina auto līmplēves hameleona krāsās, ir arī vecas, saskrāpētas krāsas imitācija. Lai nebūtu nepatīkamu pārsteigumu par izskatu, šādas līmplēves noteikti ir jāklāj vienā virzienā, lai gaisma no visām virsmām atstarotos vienādi un radītu vienādus gaismas efektus. Hameleona plēves ir padārgas, tāpēc ir jāpacenšas uzlīmēt pareizi, pretējā gadījumā viena daļa izskatīsies zilgana, otra violeta, un kopaina būs bēdīga – ne tuvu tāda, kādai būtu jāizskatās dārgai automašīnai. Var pat rasties sajūta, ka mašīna ir sista.

Ir vērts paskatīties ražotāja garantiju automašīnu līmplēvēm. Skaitļi ļoti atšķiras atkarībā no izmantošanas apstākļiem.

Uzlīmes uz tentiem un baneriem

Audumi ir sarežģīta virsma līmplēvju montāžai, jo ir tā saucamie migrējošie plastifikatori – tentu un baneru audumi ir piesūcināti ar ķīmiskām vielām, kas ar laiku iziet auduma virspusē, veido taukainu virsmu, tāpēc līmei nav kur pieķerties.

Šādiem gadījumiem ir jāmeklē īpašas tentiem un baneriem paredzētas līmplēves. Taču pareizāk, efektīvāk un noturīgāk ir drukāt tieši uz auduma.

Pulverkrāsa un uzlīmes

Ideālas pielīmēšanas pamatā ir tīra un līdzena virsma. Ja virsma ir šagrēna jeb nelīdzena, piemēram, tā ir nokrāsota ar pulverkrāsu, vai arī tas ir koks, finieris, tad līme nespēj pieķerties pie visas virsmas, tā pieķeras tikai vietām, un tas ļoti samazina adhēziju.

Šādiem gadījumiem ir speciālas līmplēves ar ultra spēcīgu līmi. Ir vērts arī izmantot adhēziju pastiprinošus līdzekļus. Līmplēvju tirgū ir atradamas dažnedažādas vielas, ar kuru palīdzību var pastiprināt uzlīmju noturību un pielipšanas spēku.

Uzlīmju aizsargāšana

Ultravioletie stari slikti ietekmē apdrukātu līmplēvi – krāsas pigmentus un PVH materiālu kopumā. UV kaitē arī vienkrāsas līmplēvēm, it īpaši neona krāsas uzlīmēm. Košā saulē līmplēve var palikt tumša pat mēneša laikā. Pēc tam PVH materiāls sāk degradēt jeb sadrupt.

Lai pasargātu no kaitīgās ietekmes, pāri uzlīmēm līmē aizsardzības jeb laminācijas plēvi. Tā ir caurspīdīga līmplēve ar īpašām piedevām, kas pasargā no ultravioletajiem stariem un skrāpējumiem.

Laminācija ir tāda pati līmplēve kā apdrukājamā vai aplikāciju līmplēve. Tā var būt polimēru vai monomēru, kalandrēta vai lieta, tāpēc tā saraujas precīzi tāpat. Ja uz lietas uzlīmes uzmontē kalandrētu laminātu, tad tas visu sabojā. Izstrādājums ir tik kvalitatīvs, cik kvalitatīva ir sliktākā tā sastāvdaļa. Ir labi izmantot viena brenda uzlīmes kopā ar tā paša brenda laminācijas plēvēm.

Pirms laminēšanas uzlīmes obligāti ir jāizžāvē.

Laminētas uzlīmes ir vieglāk uzlīmēt, jo ir biezākas. Ar lamināta palīdzību var piedot uzlīmēm papildu efektus, jo laminācijas plēves ir glancētas un matētas. Glancēta laminācija pastiprina glancētas uzlīmes spīdīgumu, savukārt matēts lamināts novērš atspīdumus tur, kur tie nav vajadzīgi.

Ir līmplēves ar 3D efektu. Tās ir caurspīdīgas un piedod apakšā esošajam attēlam dziļumu un telpiskumu. Tās var līmēt uz parastām uzlīmēm. Tās piedod fotogrāfijām neredzētu efektu.

Uzlīmju līmēšanas noteikumi

  • Tīra, attaukota virsma.
  • Pietiekami ilgi žāvēts izdrukātais materiāls.
  • Ideāla montāžas temperatūra: no +17 līdz +23 grādiem.
  • Minimālā montāžas temperatūra: +10 grādi.

Kā noņemt uzlīmi

Uzlīmes var viegli noņemt ar fēna palīdzību. Gan montāža, gan demontāža ir vieglāka, ja virsmu sasilda.

Ļoti labi palīdz uzlīmju noņemšanas aerosoli. To klāsts ir ļoti plašs, tos ražo gandrīz visi līmplēvju izgatavotāji. Tie palīdz pat viskritiskākajās situācijās. Tie palīdz noņemt pat etiķetes – tām ir daudz lielāks līmju klāsts un tās ir daudz agresīvākas un grūtāk noņemamas.

Izmantojot šos padomus, tu vari izvēlēties īsto līmplēvi sava uzdevuma atrisināšanai. Nevajag meklēt risinājumus ar mēģināšanas metodi, jo tai ir konkrētas izmaksas par materiāliem, druku, darbu un sabojātiem priekšmetiem. Vislabāk ir uzticēt darbu profesionāļiem, kas to dara katru dienu un ir ieguvuši lielu pieredzi.

Piegāde
Piegāde Latvijā
Rīgā piegāde par velti
Atgriešana
Preces atgriešana
Patērētāju tiesību aizsardzība
Droši maksājumi
Droši norēķini
Klienta dati ir aizsargāti un maksājumi ir droši
Kvalitātes garantija
Laba kvalitāte
Vairāk nekā 10 gadu pieredze un apmierināti klienti
Individuāls sortiments
Ekskluzīvi tev
Izgatavošana tikai pēc pasūtījuma, individuāli izstrādājumi
Ekoloģiskums
Rūpes par veselību
Izmantotie materiāli ir nekaitīgi veselībai

Zaļš ķeksītis Rīga
Zaļš ķeksītis Jelgava
Zaļš ķeksītis Liepāja
Zaļš ķeksītis Rēzekne
Zaļš ķeksītis Valmiera
Zaļš ķeksītis Ogre
Zaļš ķeksītis Daugavpils
Zaļš ķeksītis Jūrmala
Zaļš ķeksītis Ventspils
Zaļš ķeksītis Rēzekne
Zaļš ķeksītis Jēkabpils
Zaļš ķeksītis Salaspils