Krāsu nozīme un ietekme
Krāsa ir nozīmīgs neverbālas informācijas avots. 62-90% no pirmā iespaida veido krāsa viena pati, turklāt pirmais iespaids ilgst ne vairāk par pusotru minūti.

Daudzas krāsu nozīmes ir universālas, bet daudzas ir atkarīgas no kultūras un vides, kurā cilvēks aug un dzīvo, kā arī no personīgiem pārdzīvojumiem.
Psihologi un citi speciālisti nereti raugās uz krāsu ietekmi diezgan skeptiski, jo parasti tā ir pārspīlēta. Nereti efekts ir īslaicīgs.
Krāsu nozīme ir atkarīga no daudziem citiem faktoriem. Piemēram, cilvēks izvēlas baltu automobili karstā klimatā vai pelēku pie mums, Latvijā, jo uz tā mazāk redz ceļu putekļus. Tāpat krāsas izvēli nosaka cena un pieejamība.
Universālas krāsu nozīmes
Sarkana – uzbudinājums, stiprums, mīlestība, enerģija, kaisle, briesmas, neatliekamība.
Oranža – pārliecība, veiksme, drosme, sabiedriskums, entuziasms, siltums, radošums.
Dzeltena – laime, enerģija, optimisms, pozitīvisms, radošums, laime, siltums, pacilātība.
Zaļa – dabiskums, veselīgums, svaigums, kvalitāte, harmonija, augšana, nauda, pārticība.
Zila – uzticēšanās, miers, lojalitāte, kompetence.
Sārta – līdzjūtība, sirsnīgums, izsmalcinātība, mīļums.
Violeta – karaliskums, greznība, apgarotība, ambīcijas, radošums.
Brūna – atkarīgums, izturība, uzticamība, vienkāršums, stabilitāte.
Melna – formālisms, dramatisms, izsmalcinātība, drošība, spēks, noslēpumainība.
Balta – tīrība, vienkāršība, nevainīgums, godīgums.
Sārta – romantika, sievišķīgums, barošana.
Pelēkbrūna – izsmalcinātība, neitralitāte, mūžīgums.
Krāsu toņu nozīme
Tīrība, skaidrība, siltums. | |
Daudzpusība, svaigums, jaunas idejas, prieks, nepārliecība. | |
Pacilājošas sajūtas, dzīvība, prieks, uzstājīgums. | |
Bagātība, greznība, veiksme, panākumi. | |
Jaunība, rotaļīgums, enerģija, dzīvīgums. | |
Prieks, romantika, jūtīgums, mīlestība. | |
Stimuls, enerģija, mundrums, prieks, sulīgums, lētums, siltums, rudenīgums. | |
Uzbudinājums, agresija, uzmundrinājums, impulsīvums, aktuālums. | |
Palielināta enerģija, seklums, meitenīgums, jaunība. | |
Sievišķīgums, mīlestība, aizraušanās, alkas, siltums, emocijas. | |
Spēcīgas emocijas, enerģija, briesmas, upurēšana, dusmas, aizraušanās, mīlestība, seksualitāte. | |
Draudzīgums, veselība, mierīgums. | |
Relaksācija, uzticamība, siltums. | |
Mīlestība, romantika, intimitāte, maigums, līdzjūtība, sievišķīgs spēks. | |
Nopietnība, neitralitāte. | |
Viedums, bagātība, prestižs. | |
Uzticamība, izturība, mierīgums, nevainība, vājums. | |
Pieredzes trūkums, atkarība, jaunība, jauns sākums, atpūta. | |
Romantiskums, pieķeršanās, nevainība, nostaļģija, jaunība. | |
Zeme, neapstrādātība. Sapīkums, slimīgums, greizsirdība. | |
Maigums, cieņa, sievišķīgums. | |
Nomierinoša krāsa. Atjaunošana, veiksme, veselība, optimisms. | |
Karaliskums, pārliecība, individualitāte. | |
Apdomāta rīcība, izsmalcinātība, dzīvotspēja, nopietnība, atbildība. | |
Uzmanība, slimīgums, greizsirdība. | |
Viedums, zināšanas, pieķeršanās, vilšanās, skumjas. | |
Spēks, noslēpumainība, minimālisms. | |
Nopietnība, inteliģence, autoritāte, konservatīvisms, elegance. | |
Elegance, izsmalcinātība. | |
Sapņainība, jaunība, enerģiju dodošas sajūtas. | |
Ekoloģiskums, nauda, bagātība, veselība, augšana. | |
Lepnums, profesionālisms, respekts, dārgums, izsmalcinātība. |
Krāsas cilvēka uztverē
Krāsas sarkanajā galā (sarkana, oranža, dzeltena) tiek uzskatītas par siltām. Tās izraisa gan siltuma un komforta sajūtas, gan naidu un dusmas. Parasti ar tām saista pozitīvismu, laimi, aizraušanos, entuziasmu, enerģiju.
Krāsas zilajā galā (zaļa, zila, violeta) tiek uzskatītas par aukstām. Tās gan nomierina, gan izsauc skumjas un vienaldzību. Parasti ar tām saista atturību, relaksāciju, profesionālismu, mierīgumu.
Jauniem cilvēkiem vairāk patīk košas krāsas, kas piesaista uzmanību. Ar gadiem cilvēki vairāk dod priekšroku tradicionāliem krāsu toņiem.
- Balta krāsa liek justies tīram. Ar šo krāsu parasti rosina jaunības un modernuma sajūtu.
- Melna krāsa parasti asociējas ar spēku. Visticamāk tāpēc šo krāsu izmanto greznām precēm. Melns saistās ar seksīgumu, spēku, mistiku.
- Sudraba krāsa tiek saistīta ar inovācijām un modernumu. Jaunāko tehnoloģiju izstrādājumi parasti tiek krāsoti sudraba krāsā.
- Sarkana krāsa piesaista uzmanību. Ar šo krāsu cilvēki parasti pauž spēku, dzīvīgumu un pašpaļāvību.
- Zila krāsa asociējas ar stabilitāti un drošību. Tādu krāsu izvēlas uzticami cilvēki.
- Dzeltena krāsa pauž laimi. Tāds cilvēks riskē mazliet vairāk nekā citi.
- Pelēka ir neizcelšanās krāsa. Tādi cilvēki mēdz būt mazliet izsmalcinātāki par citiem.
Ofisos bieži dominē pelēki un brūni toņi, jo tie veicina produktivitāti. Tas strādā korporatīvā vidē, savukārt modes industrijā un mēdjos nepieciešamas košas krāsas, lai veicinātu radošumu.
Garastāvokli iespaido pat daži košas krāsas priekšmeti istabā. Līdz ar to nav nepieciešams remonts, pietiek ar kanvām, gleznām, spilveniem, segām un citiem dekoratīviem elementiem, kas ienes vajadzīgās krāsas telpā.

Košas, pacilājošas krāsas uzlabo garastāvokli tumšos rudens un ziemas mēnešos. Dažos pētījumos ir atklāts, ka košas krāsas paaugstina dopamīna līmeni.
Metāliskas krāsas, piemēram, zelta un sudraba, palielina radošumu un uzbudinājumu. Metāliski dekori ir laba ideja telpās, kurās vajag vairāk enerģijas.
Gaišas krāsas saistās ar pozitīvām emocijām, tumšas – ar negatīvām.
Zilā krāsā ieturētas interneta vietnes tiek uzskatītas par uzticamākām.
Zīmola krāsas atbilstība misijai
Tā kā cilvēki visvairāk spriež pēc krāsas, zīmola logotipam un vispār zīmola grāmatai jāizvēlas tādas krāsas, kuras vislabāk pauž uzņēmuma vai profesionāļa būtību.
- Zila krāsa. Patiesums. Piezemētība, ģimenes vērtības, mazpilsēta. Godīgums, īstums. Vērtīgums, oriģinalitāte. Pacilātība, sentimentalitāte, draudzīgums.
- Sarkana krāsa. Uzbudinājums. Pārdrošība, pārmodernums. Enerģiskums, jaunība, superīgums. Iztēles bagāts, unikāls. Mūsdienīgs, neatkarīgs.
- Zaļa krāsa. Kompetence. Uzticamība, smags darbs, drošība. Inteliģence, tehniskums, korporatīvums. Veiksme, līderisms, pārliecība.
- Violeta krāsa. Izsmalcinātība. Augstdzimtība, greznība, labs izskats. Pievilcīgums, sievišķība.
- Dzeltena krāsa. Izturība. Brīva daba, vīrišķība. Sīkstums, spēcīgums.
Krāsa | Vīr. patīk | Vīr. nepatīk | Siev. patīk | Siev. nepatīk | Lētums |
Balta | 2% | 5% | 1% | 3% | 9% |
Melna | 8% | 4% | 6% | 4% | 1% |
Sārta | 1% | 9% | 5% | 2% | 3% |
Violeta | 1% | 22% | 23% | 8% | 4% |
Zila | 57% | 1% | 35% | 0% | 1% |
Zaļa | 14% | 2% | 14% | 16% | 6% |
Dzeltena | 57% | 1% | 35% | 0% | 22% |
Oranža | 5% | 22% | 5% | 33% | 26% |
Sarkana | 7% | 2% | 9% | 0% | 9% |
Krāsu nozīme dizainā
Atšķirībā no siltām un aukstām, neitrālās krāsas (balta, melna, pelēka, brūna, smilškrāsa) dizainā veido skatuvi, fonu, uz kura košās krāsas dara savu darbu. Taču neitrālas krāsas var izmantot pašas par sevi, jo nes līdzi lielu nozīmi.

Profesionālisma un ticamības palielināšanai izmanto zilu, pelēku, melnu un violetu krāsu.
Sarkana krāsa ir pati stimulējošākā, to izmanto aicinājumiem uz darbību. Oranža krāsa ir draudzīgāka, to izmanto apmeklētāja virzīšanai pa interneta vietni. Vispār košas krāsas elementi (oranži, sarkani, zaļi) saņem vairāk klikšķu. Uzmanības piesaistīšanai ir svarīgs arī liels kontrasts. Ir izpētīts, ka sarkanu pogu spiež par 21% vairāk nekā zaļu, savukārt zaļu spiež biežāk par dzeltenu un oranžu.
Pareizas krāsu gammas izvēle veikala telpām nosaka ļoti daudz. 52% pircēju neatgriežas, ja nepatīk, kā veikalā izskatās. Zemapziņā vērtējums tiek izdarīts nieka 90 sekunžu laikā.
Gaišas krāsas norāda uz kaut ko mazu, attālu un elegantu. Košas krāsas norāda uz lielu, tuvu (šeit un tagad) un stipru. Košas pārtikas produktu iepakojuma krāsas liek stiprāk uztvert garšu un smaržu, savukārt gaišas norāda uz veselīgumu un dabiskām sastāvdaļām. Košas krāsas signalizē par statusa simbola piederību, bet pelēkas liek domāt par zīmolu kā par tālu un nesasniedzamu.
Gaišas krāsas liek domāt, ka izstrādājums ir viegls gan fiziski, gan metaforiski, tumšas norāda uz blīvumu, smagumu un nopietnību. Tumša krāsa liek domāt, ka priekšmets kalpos ilgi.
Balts fons veicina konversijas, melns palielina iesaistes laiku. Pasūtījuma noformēšnas lapām jābūt gaišā krāsā, video un izklaidei labāk der tumšs fons.
Balts fons palielina redzamību. Balta krāsa ir ieteicama labdarībai un bezpeļņas projektiem, lai palielinātu ieraugāmību. Tumšs fons palielina privātuma un slepenības sajūtu.

Krāsu izvēles ieteikumi
Melnu krāsu izmantot tikai sīkam tekstam. Tīra, melna krāsa ir par stipru kaut kam citam.
Neizmantot sarkanu krāsu kļūdām, ja zīmola krāsa ir sarkana, lai neasociētu zīmola izvēli par vienu lielu kļūdu. Var izmantot zilu krāsu, pārvēršot kļūdas par brīdinājumiem. Vajag pievienot atbilstošas ikonas, lai cilvēki, kas neatšķir krāsas, saprastu, kas ir kļūda un kas ir paziņojums par veiksmīgu darbību.
Krāsas telpu interjerā
Siltas krāsas der telpām, kurās notiek aktīva rosība, piemērām, virtuvēm, dzīvojamajām istabām. Vēsas krāsas der atpūtas telpām, piemēram, guļamistabām, kā arī vannas istabām.
Krāsu un gaismas terapija
Kopš seniem laikiem, precīzāk, Senās Ēģiptes un Ķīnas, krāsas tiek izmantotas ārstēšanai. To sauc par hromoterapiju jeb koloroloģiju, jeb gaismas un krāsu terapiju.
- Sarkana – ķermeņa un prāta stimulēšana, cirkulācijas veicināšana.
- Dzeltena – nervu stimulēšana, organisma attīrīšana.
- Oranža – plaušu ārstēšana, enerģijas palielināšana.
- Zila – sāpju remdēšana, vispārēja ārstēšana.
- Indigo – ādas problēmu atvieglošana.

Simboliska krāsu nozīme
Sarkana – kaislības, uzbudinājums, mīlestība.
Sārta – maigums, atturīgums, piezemētība.
Violeta – noslēpumainība, dižciltīgums, burvīgums.
Zila – viedums, cerības, saprātīgums, miers.
Zaļa – dabiskums, izaugsme, svaigums.
Dzeltena – cerības, prieks, briesmas.
Oranža – siltums, mīļums, prieks.
Balta – patiesīgums, pārliecība.
Melna – cildenums, noslēpumainība, aukstums.
Neparasti fakti par krāsu ietekmi
Pētījumos ir atklāti interesanti fakti par krāsu ietekmi uz cilvēku uztveri un uzvedību.
- Baltas tabletes un kapsulas asociējas ar sāpju noņemšanu, sarkanas – ar stimulējošu efektu.
- Sarkana krāsa izraisa ātrāku un stiprāku reakciju.
- Sporta spēlētāji melnos tērpos biežāk saņem soda punktus.
Balta ir līgavu krāsa Rietumos, bet atraitņu krāsa Dienvidāzijā un sēru krāsa Japānā, Indijā, Ķīnā un Vidusāzijā.

Dzeltenā ir vislaimīgākā krāsa. ASV 75% pārdoto zīmuļu ir dzeltenā krāsā.
Ja dzīvniekam apsien sarkanas krāsas bantīti, pārējie tādu uztver kā dominējošu.
Sarkans krekls palielina pievilcību (sarkans = sekss), bet samazina vērtējumu par kompetenci (sarkans = kļūda).
Sarkanā apkārtnē intelekta testi tiek izpildīti par 20% sliktāk. Labā smadzeņu puslode tādā situācijā darbojas aktīvāk par kreiso.
Visiem zināms fakts, ka sarkana kleita piesaista vairāk pielūdzēju.
No sarkana šķīvja ēd mazāk, nekā no balta vai zila.
Zila gaisma uzlabo tādu darbu veikšanu, kuros nepieciešama liela uzmanība.
Ķīnā sarkana krāsa izsenis tiek saistīta ar veiksmi, prieku un pārpilnību, savukārt Eiropā un Ziemeļamerikā sarkanu krāsu parasti asociē ar agresiju, karu, briesmām un mīlestību.
Krāsainas reklāmas lasa par 42% vairāk nekā melnbaltas.
Ebay izsolēs ar sarkanu fonu tiek solītas lielākas summas.
Pastiprināta uztvere prasa konkrētas detaļas. Klienti dod priekšroku sarkanai reklāmai ar detalizētu aprakstu atšķirībā no zilas reklāmas ar vispārēju informāciju.
Bērniem pastiprinās dzimumu īpatnības, ja viņi spēlējas ar rotaļlietām “tipiskās bērnu” krāsās. Par bērniem runājot, meiteņu krāsas ir sārta un violeta, zēnu – zila, zaļa, sarkana, dzeltena.
Atsevišķu krāsu nozīmes
Avoti
en.wikipedia.org/wiki/Color_psychology
pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/
iconicfox.com.au/colour-in-branding-infographic/
sensationalcolor.com/color-meaning-psychology-symbolism/
colorsexplained.com/meanings-of-the-colors/