VIENOTS VIZUĀLAIS VEIDOLS
Izstrādājam zīmola grāmatas. Drukājam mārketinga materiālus. Apdrukājam prezentmateriālus.

Zīmola jeb stila grāmata
Uzņēmuma vizuālā stila jeb zīmola grāmata ir unikālu dizaina elementu apraksts, ko firma izmanto noteikta tēla veidošanai klientu un partneru acīs.
Zīmola grāmata palīdz uzturēt firmas stilu nemainīgu daudzu gadu garumā, tādējādi netiešā veidā paužot stabilitāti, kvalitāti un veicinot atpazīstamību. Vienota stila apraksts palīdz unificēt mārketinga komunikāciju, novērš domstarpības par uzņēmuma tēlu.

Stils un zīmola veidošana
Zīmola grāmatu nevajag jaukt ar zīmola veidošanu. Zīmola veidošana ir mārketinga metodes un paņēmieni. Zīmola stila grāmata ir tīri grafiskais dizains.
Zīmola grāmatā tiek aprakstīts, ko darīt un ko nedarīt, lai uzturētu konsekventu, pastāvīgu uzņēmuma vizuālo tēlu.
Aplūkosim piemēru, lai saprastu atšķirību. Teiksim, pusaudzis katru dienu iet uz skolu un vēlas, lai klasesbiedri uzskatītu viņu par savējo, aicinātu ciemos, cienītu, uzklausītu viedokli. Ar varu to izdarīt nevar. Ir smagi jāstrādā pie tēla, kas viņiem būtu pievilcīgs.
Ir jāskatās moderni jūtūbes video, jāzina jaunākās mēmes, jāsporto u.t.t. Visu uzskaitīto sauc par zīmola veidošanu.
Ir jārūpējas arī par izskatu. Jānopērk un jāvalkā moderni apavi, par kādiem sapņo puse klases, jāuztaisa kruta frizūra, jākļūst par futbola komandas kapteini. Šie pasākumi pieder pie zīmola identitātes radīšanas.

Kāpēc nepieciešama zīmola grāmata
- Veido holistisku vizuālo tēlu. Labs vizuālais tēls palīdz pamanīt zīmolu un paaugstina reputāciju.
- Veido asociāciju ar uzņēmumu. Korporatīvā stila elementi asociējas ar kompāniju, tās darbības virzienu un produkciju.
- Izceļ no konkurentiem. Zīmola vizuālais tēls atšķir uzņēmuma produkciju no citu kompāniju piedāvātā.
- Padara darbu efektīvāku. Visi pamata vizuālie materiāli ir jau gatavi un sistematizēti un to veidošanas metodikas ir savāktas vienkopus.
Īsi sakot, zīmola identitāte palīdz visiem apkārt pateikt, kas tu esi un kāpēc tu esi viņiem vajadzīgs. Papildus tā parāda zīmola vērtības, kas iestrādātas vizuālajos un komunikatīvajos elementos.
Zīmola grāmatā ir aprakstīti un sistematizēti visi zīmola vizuālie un ideoloģiskie elementi. Tos izmanto gan darbinieki, gan biznesa partneri, gan dizaineri un citi ar vizuālu un satura darbu saistīti speciālisti, ar kuriem noslēgti līgumi noteiktu projektu izpildei.

Stipras zīmola bāzes veidošana
Kā saka, visa pamatā ir stiprs pamats. Uz tā būvē zīmolu, kas rezonē ar auditoriju un atšķir no konkurentiem.
Zīmola misijas, vīzijas un vērtību definēšana
Zīmola identitātes pamatā ir misija, vīzija un vērtības. Ar to palīdzību pauž apkārtējiem, kas tu esi, par ko tu iestājies, ko vēlies sasniegt un, ar ko vajadzētu sākt, ar ko esi vērtīgs klientiem.
Misija ir kodolīgs teikums, kurā tiek definēts uzņēmuma izveidošanas nolūks un galvenais mērķis. Misija parasti netiek mainīta ļoti ilgi, gadu desmitiem.
Vīzija ir kodolīgs teikums, kurā aprakstīts vēlamais uzņēmuma veidols nākotnē. Nākotne var iestāties diezgan drīz, pēc gada, pēc vairākiem gadiem, tāpēc vīzija ir jāatjauno biežāk par misiju.
Vērtības ir apgalvojumi un principi, pēc kuriem uzņēmums vadās savā darbībā un izvēlēs.
Tāpat ir nozīmīgi uzrakstīt zīmola filozofiju, vēsturi un pozicionēšanu pasaulē un sabiedrībā.

Auditorijas analīze
Zīmola bāzes būvēšanā ir nepieciešams uzzināt, kas ir mērķa auditorija, kāda tā ir, ko vēlas un ar kādām grūtībām saskaras. Uzņēmums taču ir izveidots, lai palīdzētu šīs grūtības pārvarēt.
Auditorijas identificēšana. Ir jāzina auditorijas demogrāfiskie rādītāji (dzimums, vecums), intereses un uzvedība.
Grūtību analīze. Ir jānoskaidro, ar kādām grūtībām apzinātā auditorija saskaras.
Pircēja koncepcija. No iepriekš uzzinātā jāizveido pircēja personas veidols jeb patērētāja portrets: kas viņi ir, kādi ir, ko dara, ko vēlas un kas viņiem sāp.
Tādējādi pēc misijas, vīzijas un vērtību definēšanas un auditorijas analīzes ir izveidots stabila un stingra zīmola bāze.
Parasti visa šī informācija jau eksistē, tā ir tikai jāsavāc un jāsakārto. Zīmola grāmatā tā ir jāuzraksta saistoši, vienkārši, saprotami, interesanti, krāsaini, lai darbinieki labprāt ar to iepazītos un izmantotu ikdienas darbā.

No kā sastāv zīmola grāmata
Aplūkosim pamata zīmola grāmatas elementus: fontus, krāsu paleti, formas, uzņēmuma nosaukumu.
Fonti zīmola grāmatā
Fontu pasaule ir liela. Tos var iedalīt četrās daļās:
- Serif fonti. Klasiski fonti, kas demonstrē uzticamību, lojalitāti, tradīcijas. Piemērs: Times New Roman.
- Sans-serif fonti. Moderni, viegli lasāmi burti. Piemērs: Arial.
- Rokraksta fonti. Tie izskatās pēc rokraksta. Demonstrē greznību. Piemērs: Pacificio.
- Dekoratīvi fonti. Neparasti izveidoti burti. Demonstrē iespaidīgumu.
Fonti nav tikai noteiktā veidā izzīmēti burti un cipari, fonti ir dizaina risinājums ar noteiktu izteiksmes veidu. Cilvēkiem uzreiz kļūst skaidrs: uzņēmums ir nopietns un profesionāls vai rotaļīgs un jautrs. Fonti ir zīmola reprezentācija, tāpēc ir jāizvēlas ar apdomu, jo tie ir būtiska zīmola grāmatas sastāvdaļa. Vairāk par fontiem atsevišķā rakstā.
Stila grāmatā tiek uzskaitīti ne vien izmantojamo fontu nosaukumi, bet arī vēlamie lielumi un svars virsrakstiem, tekstam, digitālai izmantošanai un drukai.

Zīmola krāsu palete
Otra svarīgā zīmola grāmatas sastāvdaļa ir krāsu palete. Ir jāzina, ka krāsu toņiem ir emocionāla konotācija un nozīme. Krāsa ir spēcīgs zīmola popularizēšanas instruments. Ar krāsu apvienojumu var veidot noteiktu klientu viedokli par zīmolu.
- Sarkana krāsa nozīmē kaisli un emocijas. Der pašapzinīgiem, enerģiskiem zīmoliem.
- Sārta krāsa asociējas ar delikātumu un sievišķību, arī ar greznumu. Der kompānijām, kuru mērķauditorija ir sievietes.
- Oranža krāsa nozīmē draudzīgumu.
- Dzeltena krāsa nozīmē sauli, prieku un laimi. Der zīmoliem, kas vēlas būt visiem pieejami.
- Brūna krāsa nozīmē varu.
- Zaļa krāsa ir viselastīgākā, jo der pilnīgi visiem, it īpaši vides un finanšu jomā.
- Zila krāsa patīk vislielākajam skaitam ļaužu un nozīmē saliedētību un uzticamību. Ideāla krāsa, ar ko radīt klientu un partneru uzticību.
- Violeta krāsa asociējas ar greznību, karaliskumu un privilēģijām. Der premium segmentam.
- Melna krāsa ir veids, kā radīt izsmalcinātu, modernu, noslēpumainu tēlu.
Vairāk par krāsām atsevišķā rakstu sērijā.
Zīmola grāmatā tiek aprakstīta primārā un sekundārā krāsu palete. Primārā ir galvenā, pati redzamākā. Sekundārā ir dažādas variācijas mārketinga materiāliem. Tiek doti krāsu izmantošanas piemēri.

Formas zīmola grāmatā
Zīmola vizuālajā dizainā izmantotās formas ļoti ietekmē iespaidu uz auditoriju. Galvenokārt forma attiecas uz logotipu. Piemēram, cilvēks jūt atšķirīgas emocijas, ja skatās uz apli vai kvadrātu.
- Aplis un ovāls nozīmē siltu, aicinošu atmosfēru, kā arī sievišķību un eleganci. Der kompānijām, kas vēlas rūpēties par klientiem.
- Asi vai taisni leņķi nozīmē spēku, stabilitāti, uzticamību.
- Taisnas līnijas vertikālā virzienā nozīmē vīrišķīgumu un varu, horizontālā – mierīgumu un smalkjūtību.
Uzņēmuma nosaukums
Teksta vienības, piemēram, zīmola nosaukums un sauklis, raksturo uzņēmumu un ietver tā stāstu. Tiem jābūt vizuāli pievilcīgiem, acīs krītošiem un atmiņā paliekošiem.
Zīmola nosaukumam var būt variācijas noteiktiem gadījumiem.
Unikāls pārdošanas piedāvājums
Atsevišķa sadaļa zīmola grāmatā tiek atvēlēta unikālam firmas piedāvājumam – ar ko piedāvātie pakalpojumi un pārdodamie izstrādājumi atšķiras no citiem tādiem pašiem pakalpojumiem un produktiem.

Vizuālo stila grāmatas elementu saraksts
- Logotipi
- Favikonas
- E-pasta paraksti
- Vizītkartes
- Dokumentu galvenes
- Sociālo mēdiju komplekti
- Profailu attēli

Zīmola grāmatas pamatsastāvdaļas
1. Zīmola grāmatas vāks. Tas runā pats par sevi. Tam ir jāattēlo zīmola identitāte kopumā. Tam nav jābūt konvencionālam, tas var būt izstrādāts ļoti radoši.
2. Satura rādītājs. Neatkarīgi no lappušu skaita noteikti jābūt iespējai viegli atrast vajadzīgo.
3. Sauklis, vēsture. Auditorijas iepazīstināšana ar uzņēmumu, tā rašanos, misiju, mērķiem, sapņiem, vērtībām. Stāsts var būt garš vai īss, vai vienkārši tikai sauklis.
4. Logo izmantošana. Ir jābūt vairākiem logotipu veidiem izmantošanai uz atšķirīgiem materiāliem. Piemēram, vizītkartes un sienas banera prasības pret logo ir atšķirīgas. Ir jāiekļauj šāda informācija:
- Logo krāsas.
- Melnbalts logo.
- Logo izmēri.
- Tukša laukuma lielums ap logo.
- Kur katru logo versiju var izmantot.
- Kur logo nedrīkst izmantot.
5. Krāsu izmantošana. Jāuzskaita pamata, papildu un akcentu krāsas, kā arī tās krāsas, kādas izmantot nedrīkst.
- Jāuzskaita krāsu kodi, jāparāda pašas krāsas.
- Jāuzskaita, kā katra krāsa ir izmantojama.

6. Fontu izmantošana. Parasti tiek izvēlēti 1-2 pamatfonti, 1 papildfonts un fontu aizstājēji. Jāuzskaita:
- Kur katrs fonts ir izmantojams.
- Minimālais un maksimālais izmērs.
- Atstarpes starp burtiem un rindām.
- Citi parametri, piemēram, līdzinājums.
7. Grafikas izmantošana. Jānorāda, kāda grafika izmantojama zīmola tēla popularizēšanai.
- Jāsavāc attēli, ilustrācijas, interaktīvie elementi, videoklipi izmantošanai profilos, soctīklos, internetā u.c.
- Jāuzskaita foto labošanas rīki un filtri.
- Jāuzskaita, kādi attēli nedrīkst tikt izmantoti.
- Jāuzskaita, kāds teksts un kādā veidā ir izmantojams kopā ar noteiktiem grafiskajiem elementiem.
8. Pozicionēšana. Jāapraksta veids, kā komunicēt ar auditoriju, piemēram, kādā veidā to uzrunāt. Šim veidam jābūt saskaņotam visos komunikāciju kanālos.

Kur parādās zīmola grāmatas elementi
Vizuālais uzņēmuma tēls ir kaut kādā veidā jākomunicē klientiem.
Logotips
Logo ir zīmola vizuālā tēla pamatelements. Veidojot to, jāievēro vairāki pamatprincipi:
- Logo jābūt vienkāršam, minimālisma stilā.
- Jāizvairās no krāsu un fontu dažādības, pretējā gadījumā iznākums būs diletantisks.
- Jāaizmirst par tendencēm, ja negrib mainīt logo katru gadu.
- Logo jāatbilst industrijas standartiem.
- Logotipam ir jārada spēcīgs iespaids un jāpaliek atmiņā.
Ir ieteicams izveidot vairākas logotipa versijas un izvēlēties labāko. Logo jābūt gan rastra (daudzos izmēros), gan vektoru formātā. Noderēs arī melnbalta versija.
Jāapraksta logo lietošanas vadlīnijas, piemēram, uz kādas krāsas fona to var likt un uz kāda nav ieteicams.
Vizītkartes
Zīmols nav iedomājams bez profesionālām vizītkartēm, kas palielina iespaidu uz klientiem un partneriem. Vizītkartes jāizgatavo minimālisma stilā, jāiekļauj tajās tikai pati nepieciešamākā informācija. Košs, atšķirīgs dizains ir ieteicams. Vairāk par vizītkartēm atsevišķā rakstu sērijā.

Dokumentu galvenes
Zīmola vizuālajā stilā ir jānoformē visi dokumenti: priekšlikumi, rēķini, vēstules. Klienti sāk iepazīt tavu uzņēmumu ar vēstules galvu.
E-pasts
Kā padarīt savas e-pasta vēstules atšķirīgas no konkurentu sūtījumiem? Vēstulēm ir jābūt noformētām atbilstoši zīmola grāmatai, lai radītu vienotu tēlu.
Iepakojums
Uzņēmuma produkcijas iepakojums arī ir svarīga vieta, kas komunicē vienotu uzņēmuma vizuālo tēlu, tādējādi atstājot labu iespaidu uz klientiem un iedrošinot turpināt sadarbību.
Citi zīmola grāmatas aspekti
Zīmola grāmata var būt gan minimāla (pāris lappuses), gan bieza un saturīga (daudzi desmiti lappušu). Tiek aprakstītas tādas lietas kā komunikācijas tonis, darbinieku apģērba vadlīnijas, prezentmateriālu izskats, vizuālais digitālās komunikācijas noformējums dažādos kanālos.
Tonis
Par toni sauc komunikācijas veidu ar klientiem. Galvenais princips – ir jārunā ar klientiem tā, kā viņi paši sarunājas savā starpā. Tam jābūt nemainīgam visos komunikācijas kanālos. Protams, tam kongruenti jāsaskan ar visiem pārējiem zīmola grāmatas elementiem, misiju, vīziju, vērtībām.
Ja uzņēmums nolemj sākt darbu ar jaunu mērķauditoriju, var atkāpties no zīmola grāmatas principiem. Tomēr ar laiku jaunās iestrādes ir jāiekļauj zīmola grāmatā.
Tonis ietver īpašvārdus, ar kādiem uzņēmumam jāasociējas, komunikācijas stilu, izmantojamo vārdu krājumu, uzrunas veidu, komunikācijas skatu punktu.
Attēli un video
Ja konsekventi izmanto noteiktu attēlu un video paveidu, tad tas cilvēkos sāk asociēties ar zīmolu. Tāpēc ir jāizstrādā izmantojamo fotogrāfiju, grafisko elementu un video tematikas, dizaina un veidošanas vadlīnijas. Dizaina grāmatā tiek aprakstītas veidošanas nianses, lai rezultāts vienmēr būtu atpazīstams. Nav mazsvarīgs ne kadrējums, ne krāsu tonis, ne kompozīcija, ne apgaismojums, ne izmantotie atribūti.

Kā izstrādāt zīmola grāmatu
- Var visu uzskaitīto darīt saviem spēkiem.
- Var dot šo darbu frīlanseriem.
- Var uzticēt šo darbu mums (ieteicamā izvēle).
Kā izdrukāt zīmola grāmatu
Zīmola grāmata pastāv ne tikai elektroniski, bet arī izdrukātā veidā. Tikai uz papīra ir redzams, kā izskatās uzskaitītās krāsas.
Tāpat kā ar izstrādi, zīmola grāmatu var:
- drukāt saviem spēkiem,
- pasūtīt izdruku jebkurā drukas darbnīcā,
- izdrukāt pie mums (ieteicamā izvēle).
Pie mums izdruka ir iekļauta stila grāmatas izstrādes pasūtījumā.

Nobeigums
Uzņēmuma vizuālā identitāte, kas fiksēta zīmola grāmatā un tiek izmantota ikdienā, palīdz izcelties no pūļa. Iespaidīga zīmola tēla izveidošanai ir jāpatērē laiks un nauda, bet tas atmaksājas.
Konsekvence, tas ir, vienota zīmola tēla veidošana visur un vienmēr, ir stabilitātes, noturības, kvalitātes un atpazīstamības pamatā.
Nav vienotu, standartizētu zīmola grāmatas veidošanas noteikumu. Daudz kas ir atkarīgs no uzņēmuma specifikas un īpatnībām un no tā, kas, pēc vadītāja domām, darbiniekiem noteikti ir jāzina un jādara.
Saka, ka uzņēmuma vizuālā stila grāmatas lietderīgumu nosaka nevis apjoms, bet saturs. Vēl pareizāk būtu teikt, ka viss ir atkarīgs no pašiem darbiniekiem: ja ir, kas apmāca un parāda, ja ir acīmredzams, ka ieteiktās vērtības dod rezultātu, ja ir kāds, kam to vajag, tad tas tiek izmantots.