Vairāk info, vairāk pirkumu.
Izgatavojam norādes, plāksnes, stendus, grīdas grafiku, izkārtnes veikaliem. Tava ideja, mūsu izpildījums līdz uzstādīšanai.

Vai veikals ir pelnījis, ka uz to jārīko izpētes ekspedīcija? Lai saprastu, kur kas atrodas un kas vispār tur ir?
Cik ātri tu spēj aptiekā pats atrast to, pēc kā esi atnācis? Vai vismaz spēj noteikt, kurā plauktā un vitrīnā tas ir izlikts?
Vai tev ir gadījies veikalā apmaldīties? Kad skaties apkārt, un nav skaidrs, kur ir kases un izeja? Jo sliktāk, ja ir jāstumj smagi rati – tad nav nekāda prieka doties, kurp deguns rāda, cerot tā kaut kur nonākt.
Vai tevi apmierina informācijas daudzums uz cenu zīmēm vitrīnās?
Vai tev nekad nav gribējies uzzināt, kāds ir sveramo pīrādziņu, cepumu, konfekšu un kūku sastāvs?
Vai esi ievērojis, ka vietās, virs kurām lepni paceļas info zīme, biežāk neviena nav, nekā ir?
Pats skumjākais ir tas, ka pircējs pamet veikalu tukšām rokām, jo vienkārši nav varējis atrast to, ko gribējis nopirkt.
Kādā pētījumā konstatēts, ka veikali zaudē ļoti daudz, jo ir neefektīva vizuālā preču pārdošanas veicināšana. Vairāk nekā 70% pircēju nav pilnībā apmierināti ar to un puse ir aizgājuši bez iepirkumiem.

Izkārtnes, uzraksti, norādes, plāksnes, stendi veikalos
Labi noformētas un stratēģiski novietotas zīmes veikalā veido pircēja ceļu un uzlabo apmierinājumu. Tās gan rāda virzienu, gan stāsta par izstrādājumiem, gan kalpo par pircēja asistentēm.
Zīmes veikalā palielina pirkumu apjomu par 20%, jo ar to palīdzību rosina neplānotus pirkumus un pievērš uzmanību akcijām. Interesanti, ka 80% pircēju nopērk kaut ko neplānotu.
Labi izstrādātas zīmes liecina par profesionālismu un uzmanības pievēršanu detaļām, kas savukārt rada uzticību. Tīra, spodra zīme rada pārliecību, ka tavs bizness ir uzticams un drošs.
Papildus funkcionalitātei šādas zīmes veido kopēju atmosfēru telpās. Saprātīgi izstrādātas zīmes ne vien sniedz svarīgu informāciju, bet arī papildina interjeru un aicina ienākt.

Veikalu izkārtnes
Izkārtne veikala ārpusē nosaka vizuālo zīmola identitāti un reklamē veikalu. Liela izmēra izkārtnes piesaista uzmanību un palielina pārdošanas apjomu par 10%.
Produktu etiķetes
Lielākā daļa produktu veikalā nonāk ar etiķetēm. Taču daudziem to nav. Ir ļoti noderīgi, ja pilnīgi visam ir rakstīta informācija – gan pašu ceptām maizītēm, gan ziediem, gan visam pārējam.
Var nolikt apraksta statīvu vai kartiņu uz kāta. Ilgāk kalpo laminētas, vēl ilgāk – ūdensizturīgas plastikāta plāksnītes.
Norādes, kur kas atrodas
Klienti vēlas atrast meklēto ātri. Ir jāpalīdz viņiem to izdarīt ar plakātiem, plāksnēm, baneriem un statīviem, uz kuriem lieliem burtiem uzrakstīts, kāda veida produkti ir katrā ejā un plauktu rindā. Var izmantot produktu attēlus vai viegli atpazīstamas ikonas. Zīmēm jābūt lielām, lai no otra veikala gala varētu izlasīt. Tām jābūt veikala brenda krāsās, labi pamanāmām, bet neuzkrītošām, lai lieki nenovērstu uzmanību. Tām visām jābūt vienotā stilā. Tām jāatrodas vietās, kurās ir jāizvēlas, kurp doties tālāk.

Reklāma pašā veikalā
Reklāmai nav jābūt tikai tur, ārā. Tā noder arī veikala telpās, lai informētu pircējus par visizdevīgākajiem pirkumiem un akcijām, tādējādi palielinot impulsīvu pirkumu skaitu un apjomu. Der izvietot plakātus un banerus par akcijām. Reklāmas zīmes, plakāti, uzlīmes jāizvēlas tādi, kas maināmi viegli. Atrašanās vieta parasti ir tur, kur iet garām lielākā daļa pircēju. To dizainā svarīga ir spēja pievērst uzmanību. Parasti izmanto košas krāsas, lielus burtus, skaļus, drosmīgus saukļus.
Informācijas zīmes
Tajās attēlota svarīga informācija, piemēram, veikala shēma ar nodaļām vai servisa instrukcijas, darba laiks vai svarīgi nosacījumi. Jāizvairās rakstīt pārāk daudz, fakti jāpauž maksimāli kodolīgi un skaidri. Informācija jānovieto vietās, kur tā nepieciešama. Arī šīm zīmēm jābūt kopējā zīmola stilā.
Supermārketos ir nepieciešami plakāti un plāksnes ar veikalu atrašanās vietām ēkā. Jābūt sarakstam alfabētiskā kārtībā. Šīm zīmēm jābūt viegli jaunināmām. Tām jāatrodas pie ieejām un vietās, kurās jāizvēlas no daudziem virzieniem, parasti pie info stendiem.

Bukleti
Izvēlēties kūku vai torti nav viegli. Tikpat grūti ir saprast, ar ko ir labi citi nefasēti izstrādājumi. Lai atvieglotu izvēli, ir vērts nolikt blakus informatīvus bukletus, kurās ir uzrakstīts viss iespējamais, parādītas priekšrocības, dots salīdzinājums, aprakstīta izejvielu kvalitāte un izgatavošanas process.
Pasūtījumu formas
Interesants veids klientu piesaistīšanai ir iespēja pasūtīt vēlamo tieši veikalā. Blakus brošūrām var novietot pasūtījuma veidlapas, lai klients varētu pasūtīt kaut ko īpašu vai lielākā daudzumā, un ar piegādi mājās.

Sienu grafika un murāli
Attēli un fotogrāfijas uz sienām ir radošs veids, kā veidot zīmola atmosfēru telpā. Liela izmēra grafika pārvērš kailu sienu par klientus piesaistošu paneli. Dizainam jāsaskan ar domu, ko cenšas nodot zīmols. Var izmantot motivējošus citātus vai māksliniecisku zīmola misijas interpretāciju. Tāda siena nav tikai dekorācija, bet iespaidīgs stāsts par brenda vērtībām un vīziju dārgos, specializētos veikalos vai vienkāršāka labas dzīves ilustrācija ikdienišķās tirdzniecības vietās. Kopā ar integrētu zīmola tēlu tāda sienu grafika tālu pārspēj vienkārši baltas, tīras sienas.
Grīdas grafika
Lielu daļu uzmanības piesaista attēli uz grīdas. Tos nevar nepamanīt, jo iz tiem ir jākāpj virsū. Uz grīdas var izvietot ne tikai sociālās distances zīmes, bet arī ļoti svarīgu informāciju. Grīdas grafika ir lielisks mārketinga instruments. Jāraugās, lai uzlīmes nebūtu slidenas. Skaistas grīdas uzlīmes ir lielisks veikala papildinājums.
Pētījumos konstatēts, ka grīdas grafika palielina ienākumus par 15-50 procentiem.
Grīdas uzlīmes ir gan viegli uzlīmēt, gan viegli noņemt, tādējādi ar tām var organizēt dažādas mārketinga akcijas.
Grīdas grafika palīdz arī organizēt ļaužu kustību gluži tāpat kā ceļu marķējumi autotransporta gadījumā.
Interesanti, ka ar grīdas uzlīmēm var pievērst to cilvēku uzmanību, kas visu laiku ir iebāzuši degunus mobilajos telefonos.

Baneri
Lieli reklāmkarogi veikalā vai ārpusē parasti tiek izmantoti, lai aicinātu uz akcijām, sezonas izpārdošanu u.t.t.
Zīmes par sezonas precēm
Nepietiek tikai sakraut kaudzē sāli ziemai, ogles vasarai, logu mazgājamo šķidrumu un briketes. Nepieciešama arī zīme, citādi cilvēki šīs preces var ari nepamanīt. Zīmei jābūt piesaistošai un jāiedrošina pirkt, kā arī jāparāda, kā to darīt pareizi, piemēram, ja prece ir liela un atrodas ārpus kasēm.

Logu uzlīmes
Lieli logi ir jāizmanto! Var aplīmēt tos ar skaistiem, pievilcīgiem izstrādājumu un produktu attēliem, īpašiem piedāvājumiem. Vienkārši aizklāti lielveikala logi izskatās garlaicīgi. Interesantāk ir tos noformēt garšīgi, skaisti, baudāmi.
QR kodi
Zīmes pie produktiem ar QR kodiem ļauj pircējiem savā telefonā iegūt vairāk informācijas. Šādas zīmes ir ideālas, ja ir maz vietas (un veikalā tās nekad nav daudz). QR aizved uz lapu internetā, un tajā var izvietot ļoti daudz ko, kas veicina produkta izvēli, piemēram, receptes, lietošanas instrukcijas, atsauksmes, ieteikumus labākai izmantošanai. Turpat var ielikt speciālas atlaides un iespēju novērtēt, ielikt savu atsauksmi. QR kodi jāizmanto jēgpilnas sadarbības veicināšanai, nevis tikai ķeksītim.

Evakuācijas ceļu zīmes
Kopā ar pārējām likumos prasītajām zīmēm, tām arī jābūt veikala telpās. Tās palīdz orientēties. Ideāli, ja tās ir izvietotas ne vien minimālā daudzumā, bet tā, lai pircējiem būtu vieglāk atrast īsāko ceļu uz kasēm.
Zīmes personāla telpās
Nevajag nenovērtēt personāla telpu dizaina iespējas. Motivējoši plakāti, drošības atgādinājumi, instrukcijas iekštelpās paaugstina ražīgumu un efektivitāti.

Regulāra zīmju maiņa
Ļaudis alkst kaut kā jauna. Jauni attēli un idejas ierosina atmiņas un mācīšanās centrus smadzenēs. Ja cilvēki redz ko jaunu, tad tas piesaista, un tas ir tiesa arī pārdošanas biznesā.
Zīmju statīvi jāizgatavo tā, lai būtu viegli tos apvienot un mainīt to saturu.
Regulāra zīmju maiņa vidēji palielina pārdošanas apjomu par 10%.

Veikalu zīmju dizaina pamati
Pirmkārt un galvenokārt visām zīmēm, arī mazajām cenu zīmēm, ir jābūt labi salasāmām no attāluma. Vislabākā izmēru attiecība ir viens centimetrs burtu augstuma uz 120 centimetriem no zīmes.
Efektīvas zīmes ir skaidras, vienkāršas un novietotas īstajās vietās.
- Skaidrība. Pircēji veikalā parasti steidzas. Viņi sagaida momentānas atbildes uz vienkāršiem jautājumiem – kur atrast meklēto. Tātad zīmēs jābūt pavisam skaidri salasāmiem burtiem, īsiem, kodolīgiem, saturīgiem teikumiem.
- Vienkāršība. Zīmēm ir jābūt saprotamām ikvienam bez ilgas domāšanas.
- Izvietojums. Tā ir atsevišķa māksla. Informācijas zīmēm plauktos jābūt acu augstumā. Ideāli arī cenu zīmēm būtu jābūt lielām un acu priekšā, ar skaidru, grafisku attēlojumu, uz kuru plauktu informācija attiecas. Reklāmai veikalā par akcijām ir jābūt pie ieejas. Informācijai par lojalitātes programmām vislabākā vieta ir pie kasēm un info stendiem, kur cilvēki neskrien garām un skatās apkārt.
Zīmes nedrīkst būt blāvas un garlaicīgas. Tām ir labi jāiekļaujas interjerā. Efektīvs zīmju dizains paliek atmiņā un aicina iepirkties.

Dizaina principiem ir jāsaskan ar zīmola grāmatu.
- Lieli burti nodrošina salasāmību no attāluma.
- Treknraksta burti ir vieglāk saskatāmi. Jāizvairās no fontiem ar tievām, smalkām līnijām.
- Pārāk cieši kopā saspiesti burti ir grūti salasāmi.
- Fonti jāizvēlas no sans-serif grupas, jo tie ir visvieglāk salasāmi.
- Noteikti jābūt labam kontrastam starp tekstu un zīmes fonu. Melns teksts uz gaiša fona ir droša izvēle.
- Minimāls un tīrs dizains nodrošina momentānu pasniegtās ziņas uztveri. Jāizmanto 40/60 attiecība, tas ir, 40% teksta un 60% baltas jeb fona krāsas, tīras vietas. Tas var šķist neierasti, bet lielais fona laukums palielina kontrastu un salasāmību.
Nevajag aizmirst par krāsu psiholoģiju. Krāsas raisa emocijas un ietekmē izvēli.
Tāpat visām zīmēm jābūt vienotā stilā, kas noteikti ir aprakstīts stila grāmatā.
Bet salasāmība un skaidrība ir pirmajā vietā, estētiskums un viss pārējais ir pēc tam.

Veikala zīmju veidi
Ir zīmes, kurās ir pastāstīts produkta stāsts, tādējādi rosinot pircēju pamēģināt vai veidojot emocionāli saikni. Ja zīmes visā veikalā veido kopēju stāstu, tad tas padara veikala apmeklējumu patīkamāku.
Ir zīmes, kurās lasāma sīka informācija par variantiem, stiliem, īpašiem piedāvājumiem un cenām. Īstas pārdevēja aizvietotājas. Tādas zīmes izglīto pircēju, un klienti vēlas kļūt gudrāki, vēlas uzzināt produktu izcelsmi, ražošanas īpatnības, sastāvu, izmantošanas veidus, receptes.
Ir zīmes, kas pārstāv brendu visā košumā un godībā, ar zīmola krāsām, logo un pārējiem atribūtiem.
Veikalā var uzsvērt vietējo ražotāju piedāvājumu, rūpes par vidi un apkārtējiem iedzīvotājiem. Piemēram, svaigi produkti no netālas saimniecības vai 100% biodegradējams iepakojums.

Veikala zīmju materiāls
Putu loksnes, piemēram, Komatex, ir lēts un labs risinājums lielām un mazām zīmēm gan iekšā, gan ārā.
Krītkartons ir lēts risinājums zīmēm iekštelpās.
Uz sienām, logiem un lokšņu materiāla līmē apdrukātas vinila līmplēves.
Īslaicīgai izmantošanai uz stikla liek statiskas uzlīmes. Tām nav līmes, noņemt ir vienkāršāk par vienkāršu, un stikls ir tīrs kā sākumā.
Jāizvēlas tāds zīmju materiāls, kas iztur biežu un regulāru kopšanu.
Logu tuvumā zīmēm nepieciešams neatspīdošs pārklājums.
Zīmēm ārā jāizvēlas ūdensdrošs materiāls.
Cenu zīmes, kuras bieži aiztiek, ir jālaminē, lai samazinātu skrāpējumus un nodilšanu.
Zīmes un budžets
Parasti ir ieteicams izvēlēties lētāko informācijas pasniegšanas risinājumu. Materiāli mūsdienās ir tik kvalitatīvi, ka izskatās ļoti labi pat lētajā galā.

Neparasti mārketinga paņēmieni
Radoša mārketinga stratēģija palīdz padarīt veikala apmeklējumu jautrāku un uzmundrinošāku.
Var padarīt veikala apmeklējumu jautrāku, izmantojot kādu populāru kino tēlu un interesantā veidā iekļaujot to pārdošanas procesā, piemēram, kā plakātu ar noteiktu izstrādājumu.
Var izveidot vizuāli pievilcīgu fotosienu, pie kuras pircēji var fotografēties, likt bildes soctīklos un tādā veidā reklamējot veikalu.
Var pārdot un reklamēt produktus, kādu nav nekur citur, tā veidojot ekskluzivitātes atmosfēru. Piemērs ir lokālu produktu tirgotāji ar savu leti veikalā.
Var rīkot pasākumus, kuros piedāvā nogaršot kādus vietējos izstrādājumus.
Var mazliet iepriecināt klientu, uz grīdas tieši pirms vai pēc ieejas uzklājot vienkāršu sveicienu: “Labdien!”
Ja vietas ir pietiekami, piemēram, plašos supermārketu gaiteņos, ierasto A-veida statīvu vai roll-up baneru vietā var izmantot stāvfigūras. Parasti tās ir pieauguša cilvēka izmēra fotogrāfijas, kas izgrieztas pa kontūru. Var izgatavot arī kaut ko citu, atliek tikai izdomāt.

Nobeigums
Labi izstrādāta zīme īstajā vietā nav tikai dekorācija. Tā ir biznesa investīcija. Tā ir uzlabota komunikācija.
Ja veikalā ne tikai pārdod, ilgi vadājot pa plauktu labirintiem un nepārtraukti liekot pirkt, pirkt un pirkt, bet izturas pret cilvēku kā gudru būtni, kas vēlas uzzināt vairāk un izdarīt nodomāto ātri un efektīvi, tad tas vairo uzticēšanos un lojalitāti.
Pircēji ar gariem iepirkumu sarakstiem ir smaga darba strādnieki. Ja veikals spēj izdarīt kaut ko tādu, ka viņi pasmaida un nejūtas kā nastu nesēji ēzeļi, tad bizness plauks!

Mēs strādājam godīgi un prasmīgi, ievērojam cildenas morāles vērtības un ļoti daudz smejamies.
Druku.lv projektu menedžeris Indars Brūvelis