Zīmola nosaukums
Ieskats zīmola nosaukuma veidošanā. Tā ir daļa no nemaz ne lētā zīmola grāmatas izstrādes procesa.

Nosaukumam jāstrādā
Ja veikals ir vienīgais pilsētā, tad ir pilnīgi vienalga, kā to nosauc. Kad veikalu sarodas ļoti daudz, tad neviens neko daudz nepēta, bet izvēlas to, kura nosaukums patīk vairāk. Salīdzinājums rupjš, bet princips ir skaidrs. Potenciālie klienti izvēles pārpilnības laikā nevēlas nekur iedziļināties, viņi skata no cepures.
Unikāls nosaukums
Līdz ar nevēlēšanos domāt un iedziļināties veidojas parādība, ka cilvēki jauc līdzīgus nosaukumus. Tāpēc firmas nosaukums jāizvēlas unikāls, nebijis, tāds, ar kuru neko nevar sajaukt. Vienīgais veids, kā kļūt populāram, ir izcelties no pelēkās masas. Pārmērīgas izvēles laikā reprezentabli izskatās nosaukums, kurā uzreiz redzams ekskluzīvums kopā ar nodarbošanās veidu.
Seši nosaukumu veidi
Ir tikai seši veidi, kā nosaukt zīmolu. No tiem strādā tikai divi. Sāksim ar nestrādājošiem.
1. Aprakstošs nosaukums. Tāds, pēc kura uzreiz ir saprotams, ar ko firma nodarbojas. Aprakstoši nosaukumi ir banāli, tāpēc tos ir grūti atcerēties. To pamatā ir loģika, tie neraisa nekādas emocijas un jūtas. Aprakstoši nosaukumi saistās ar vidēju, neprofesionālu servisu, turklāt ir viegli sajaucami, jo ir daudz kompāniju, kas dara to pašu un pauž to nosaukumā.
2. Akronīms. Piemēram, BBC, CBS, LU, LLU u.t.t. Cilvēki neatceras akronīmus un pastāvīgi tos jauc. Akronīmi neizsaka pilnīgi neko, nesaistās ne loģiski, ne emocionāli un aizmirstas momentā. Nav vērts tādus izdomāt.
3. Neoloģisms jeb jaunvārds. Jauns vārds no esošajiem. Neoloģismi saistās ar kaut ko jaunu un tehnoloģisku. Tādas asociācijas daudziem traucē, jo viņi dod priekšroku stabilām un pārbaudītām lietām, uz kurām var paļauties. Turklāt neoloģismi izklausās pārlieku izsmalcināti un mākslīgi.
4. Ģeogrāfisks nosaukums. Ja vietas nosaukums asociējas ar kaut ko tādu, kas zīmola tēlam palīdz, tad tāds nosaukums ir labs. Taču parasti tā nav. Ģeogrāfisks nosaukums ir aplūkojams tikai tad, ja tas dot manāmas priekšrocības. Parasti gan vietas nosaukums skan diezgan bezpersoniski, neraisa emocijas un ātri aizmirstas.
5. Personas vārds. Medicīnas un jurisprudences pakalpojumu uzņēmumi jau sen nosaukumos liek dibinātāju vārdus. Tādi nosaukumi publikai izskatās kā profesionālisma simboli.
Personas vārds veido unikālu imidžu. Ja firma ar personas vārdu nosaukumā kļūst populāra, tad veido tramplīnu, pa kuru pats cilvēks var tikt tālāk uz augšu. Popularitāti iegūst ne tikai firma, ja par to daudz raksta masu mēdijos, bet arī paši vārdu īpašnieki, tādējādi gūstot augstāku reputāciju. Tāpēc, ja ir vēlēšanās tapt par publisku personu, ir vērts nodibināt uzņēmumu ar savu vārdu un strādāt pie tā popularitātes.
Jāraugās, lai vārds neradītu negatīvas asociācijas. Tāpat jāraugās, lai vārds būtu unikāls, tātad nederēs “Jānis” un “Līga”. Ja uzvārds ir garāks par četrām zilbēm, tad tādu būs grūti atcerēties.
Vārds nosaukumā it kā saka klientam, kurš uzņemas atbildību. Klienti saprot, ka var pazvanīt tieši firmas īpašniekam, ja vizītkartē kā nosaukums ir cilvēka vārds. Pats labākais vārds ir firmas dibinātāja vārds.
6. Asociatīvs nosaukums. Vārdam ir jāraisa emocijas. Spilgts piemērs ir “Yahoo”. Tas pats par sevi izraisa emociju vilni. Turklāt cilvēks nekad nav dzirdējis par firmām ar līdzīgu nosaukumu, tas ir ļoti neparasts, tāpēc paliek atmiņā. Konkurentiem vietas vairs nepaliek.
Vārdi ar iedibinātu konotāciju ir vērtīgi vēl tāpēc, ka tie saistās nevis ar vienu, bet vairākām asociācijām.
Taču asociatīvi nosaukumi visiem neder, piemēram, tradicionālām, profesionālām firmām. Vienmēr ir labi jāpadomā, pirms tādu izvēlēties.
Katrā gadījumā asociatīvi nosaukumi cilvēkiem labi iet pie sirds, ilgi paliek atmiņā un ar lielāku siltumu, interesi un pozitīvām emocijām palīdz atbildēt uz taviem telefona zvaniem. Ir vērts izvēlēties nosaukumu, kas izraisa asociācijas.
Nosaukuma tests
Ideāls nosaukums ilgi paliek atmiņā. Taču nevajag šai īpašībai ļaut ievest sevi maldos. Pirms nosaukuma izvēles ir nepieciešams atbildēt uz šādiem jautājumiem:
- Vai nosaukumu ir pietiekami viegli izrunāt?
- Vai izdzirdot ir viegli saprast tā rakstību? Citiem vārdiem sakot, vai ir laba fonētiskā caurspīdība? Vai vari ātri un viegli to nodiktēt tā, lai cilvēks pierakstītu pareizi?
- Vai tas ir pilnīgi saprotams jeb klientam ir nepieciešams laiks, lai to apjēgtu?
- Vai nosaukums nav pārāk garš? Maksimums ir 11 burti un 4 zilbes.
- Vai ir iespējams vārdu traktēt divējādi?
- Vai nosaukumam piemīt divas pašas svarīgākās īpašības: tas ir unikāls un izraisa emocijas?
- Cik interesants ir nosaukums? Vai tam ir zemteksts? Vai ar to saistās kāds stāsts?
- Vai nosaukums atspoguļo firmas darbu? Vai pareizi atspoguļo firmas komunicēšanas toni?
- Vai tavi padotie izmantos nosaukumu ar lepnumu?
- Vai nosaukums atšķiras no konkurentu firmu nosaukumiem? Vai ir viegli sajaukt to ar kādas citas firmas nosaukumu?
- Vai nosaukums ir pieņemams visiem potenciālajiem klientiem? Vai kādam tas varētu nepatikt? Vai nosaukums var kādu kaitināt?
- Vai nosaukums spēj nodot to domu, kuru ar firmas palīdzību mēģini pateikt ļaudīm?
- Vai nosaukumam ir kāda jēga, nozīme? Vai tā ir pozitīva?
Daudzi skaisti nosaukumi nav izturējuši šo testu. Toties visi labākie nosaukumi atbilst visiem punktiem.
Saīsinājumi
Kompānija “Federal Express” drīz vien nomainīja nosaukumu. Jaunais ir “FedEx”. Cilvēki neapzināti mēģina saīsināt visu, kas garāks par četrām zilbēm, un atrast pieņemamu aizstājēju. Taču pie mums saīsinājumi bieži vien saistās ar krievu valodu un pagājušiem laikiem, kad bija daudz nosaukumu no sērijas “ĻenStrojMaš”, tāpēc ir ļoti jāpadomā, vai tajā virzienā iznāks kaut kas labs.
Garus uzņēmumu nosaukumus neviens neizmanto. Vajag ieklausīties tautas balsī un pārdomāt nosaukuma vajadzību.
Ir labi zināms fakts, ka īsu nosaukumu uz reklāmas plakātiem un automašīnām var uzrakstīt daudz lielākiem burtiem, tas ir tālāk saskatāms un ātrāk uztverams. Īsiem nosaukumiem ir apbrīnojams efekts.
Vārda spēks un autoritāte
Vārdam pašam par sevi piemīt savs noteikts spēks. Tas daudz nosaka gan vēlēšanās, gan mārketingā. Ir ieteicams izveidot vairāku firmas vai produkta nosaukumu sarakstu un aptaujāt kolēģus un paziņas, kuri vārdi šķiet spēcīgi un autoritatīvi. Pētījumos konstatēts, ka īstais nosaukums palīdz palielināt pārdošanas apjomu, iegūt balsu vairākumu vēlēšanās, tātad noteiks arī klientu daudzumu.
Iepazīšana
Jo vairāk cilvēks kaut ko redz, jo vairāk viņam tas patīk. Tas ir zinātnisks fakts. Vēl interesantāk ir tas, ka cilvēki izvēlas nevis atkarībā no pieejamās informācijas, bet no tā, ka nosaukums vienkārši ir pazīstams, bieži redzēts un ierasts. Uzticēšanās veidojas zemapziņā no tā, ka vārds ir bieži redzēts. Cilvēkam šķiet, ka labi zina visu par kompāniju, kaut patiesībā nezina neko. Tāpēc ir jāstrādā pie zīmola popularizēšanas, jo populāram zīmolam uzticas vairāk. Ja klienti ir dzirdējuši tavu nosaukumu, tavs bizness rit labi. Ja klienti ir dzirdējuši tavu nosaukumu ļoti bieži, tad tavs bizness strauji plaukst, neatkarīgi no tā, kā ir patiesībā.
Tātad savas firmas nosaukums ir jāizvēlas īss, atmiņā paliekošs un jāraksta visur, kur vien var, pat uz savas somas, lai to redz pēc iespējas vairāk ļaužu un pēc iespējas biežāk.
Nosaukuma papildinājumi
Nosaukumam ir jārunā pašam par sevi. Jebkādi papildinājumi tiek automātiski atmesti, jo neviens nevēlas atcerēties un lietot garus nosaukumus. Nosaukumam ir jākalpo par apzīmējumu, nevis aprakstu. Jebkāda papildu informācija apgrūtina komunikāciju. Jāatstāj tikai viens pats īss nosaukums.
Pretrunīgi nosaukumi
Cilvēki reaģē uz kaut ko neparastu. Tādi grāmatu nosaukumi kā “Rupja maģija” un “Pārdot neredzamo” liek apstāties un padomāt, kā tas iespējams. Pretrunas pievelk. Cilvēki vēlas atrisināt radušos uzdevumu un atbrīvoties no diskomforta un nepārliecinātības. Citi piemēri: “Mazais Everests”, “Karš un miers”, “Laipni aicināti uz neveiksmi”, “Karstie, sarkanie ziemeļi”. Pēdējais nosaukums tiešā veidā asociējas ar karstuma un krāsas sajūtu un ir daudz efektīvāks par nosaukumu “Tropiskie ziemeļi”. Vēl labāks ir “Karsta, nokaitēta tundra”, jo vārdu “tundra” lieto ļoti reti. Nestandarta nosaukumi izceļas no fona trokšņa un spēj atnest veiksmi. Ieteicams meklēt tādu nosaukumu, kas liek izjust nelielu diskomfortu. Komfortabli vārdi ir parasti, tādi ir visiem, bet nekomfortabli izceļas.
Pajautāt cilvēkiem
Nosaukuma domāšanas laikā ir vērts apjautāt rakstītā vārda speciālistus, jo viņi zina, kā vārdus efektīvi izmantot. Vispār, ja vēlas uzzināt, vai cilvēkiem nosaukums patīk, vajag viņiem to pajautāt.
Saistīti raksti

Mēs strādājam godīgi un prasmīgi, ievērojam cildenas morāles vērtības un ļoti daudz smejamies.
Druku.lv projektu menedžeris Indars Brūvelis