Sublimācijas druka

Sākums > Drukas pakalpojumi > Kreklu apdruka > Sublimācijas druka

Sublimācijas druka

Sublimācijas drukā vispirms tiek drukāts ar printeri uz sublimācijas papīra, pēc tam papīrs tiek pielikts pie izstrādājuma un termiski apstrādāts, tādējādi pārnesot zīmējumu uz vajadzīgās virsmas. Lieliem apjomiem un plāniem materiāliem izmanto kalandrēšanas ruļļus, kas rada spiedienu un uzkarsē. Maziem apjomiem izmanto dažāda veida termopreses.

Sublimācijas druka uz fotokristāla
Sublimācijas druka uz fotokristāla

Sublimācijas pielietojums

Ar sublimācijas metodi apdrukā metāla šķīvjus. Parasti tos izmanto kā reklāmas vai tūrisma suvenīrus ar skaistu vietu attēliem. Tādus dāvina darbiniekiem. Šādi izrotātus šķīvjus karina pie sienām vai liek uz tiem dažādus sīkumus.

Attēlu visbiežāk pārnes uz plakana metāliska paliktņa, ko pēc tam pielīmē pie šķīvja. Interesanti, ka maketu liek apakšā un paliktni uz tā – tā var darīt, jo metāls labi vada siltumu. Turklāt tādā gadījumā ir viegli novietot paliktni uz zīmējuma, ko parasti drukā lielāku par to.

Ar sublimācijas metodi apdrukā spilvenus. Tie ir ļoti labi suvenīri un oriģinālas dāvanas. Uz tiem drukā uzņēmumu logo un izrotā ofisus. Uz tiem drukā automašīnas marku un liek salonā. Protams, apdrukā spilvena pārvalku kā jebkādu citu sintētisku audumu.

Protams, ar sublimācijas metodi apdrukā t-kreklus, krūzītes, alus kausus, kombinezonus, sporta tērpus, darba apģērbus, beidžus, karogus (krāsa ļoti labi iztur atrašanos saulē un neizbalē), flīzes, stiklu, glāzes, telefonu vāciņus, plaketes, termosus, spinerus, pulksteņus, sienas pulksteņu ciparnīcas, eglīšu rotājumus, atslēgu piekariņus (automašīnu atslēgām piekarina miniatūru valsts numura zīmi), peles paklājiņus, pildspalvas, botas, vimpeļus, lineālus, fotokristālus, fotoakmeņus, stikla un metāla fotorāmīšus, istabas čības, plastikāta vizītkartes, suņu vestītes, dokumentu mapes, šķiltavas, emaljētus traukus, virtuves dēļus un daudz ko citu.

Ir sublimācijas apdrukai paredzētas krūzes ar īpašu krāsas pārklājumu, kas 50 grādu temperatūrā kļūst caurspīdīgs. Ar sublimācijas metodi uz tā pārnes attēlu, un pēc krūzes atdzišanas attēls kļūst neredzams. Tas kļūst redzams tad, ja krūzītē ielej kaut ko karstu.

Hameleona krūze ar sublimācijas druku attēla parādīšanās laikā
Hameleona krūze ar sublimācijas druku attēla parādīšanās laikā

Interesantas apdrukas idejas

  • Kafijas bundžas attēls uz krūzes
  • Skaistuma karalieņu fotogrāfijas uz krūzes
  • Ģimenes fotogrāfija uz šķīvja
  • Detalizēta 360 grādu panorāma uz krūzes
Apdrukātu krūzīšu piemēri
Apdrukātu krūzīšu piemēri

Sublimācijas apdrukas izejmateriāli

Lai drukātu sublimācijas tehnikā, ir nepieciešami:

  • sublimācijas tinte,
  • sublimācijas papīrs,
  • apstrādājamais materiāls ar polimēra pārklājumu.

Sublimācijas papīrs

Sublimācijas drukā izmanto īpašu sublimācijas papīru. Cilvēki ir atklājuši, ka labu iznākumu var iegūt arī ar fotopapīru, kas ir lētāks. Izrādās, ka sublimācijas drukā var izmantot pat parastu ofisa papīru, taču nav tik laba efekta. Lieta tāda, ka sublimācijas papīram ir īpašs pārklājums, kas neļauj tintei iesūkties dziļi papīrā – tā paliek uz virsmas, līdz ar to pilnībā tiek pārnesta uz vajadzīgās virsmas, tāpēc krāsas ir košākas.

Ja mēģina pārnest attēlu ar parastu papīru, iznākums ir blāvs, jo daudz tintes paliek papīrā. Cieš arī izšķirtspēja. Ar fotopapīru iznākums ir labāks, krāsas ir košākas, detaļas ir skaidrākas (matēts fotopapīrs šajā ziņā ir labāks par glancētu). Galvenais, ka nodilumizturība ir mazāka, jo tiek pārnests mazāk krāsas, tāpēc tās izzušana ir pamanāmāka.

Sublimācijas pārnesei izmanto arī īpašas sublimācijas plēves. Tā kā krāsa tajās neiesūcas nemaz, tintes patēriņš ir daudz mazāks, taču ir jāprofilē printeris, lai nelej par daudz tintes uz plēves, pretējā gadījumā attēls būs izplūdis un traipains. Sublimācijas plēves ir vieglāk uzlikt – maketu liek uz sasildīta priekšmeta, plēve kļūst padevīga un viegli piekļaujas visiem izliekumiem, nevajag izmantot termolīmlenti kā papīra gadījumā.

Polimēra pārklājuma nepieciešamība

Sublimācijas metode ir izmantojama vienīgi izstrādājumiem ar polimēra virsmu.

Protams, var apdrukāt arī dabīgus materiālus, piemēram, kokvilnas audumus – iznākums būs un pat diezgan labs, vienīgi tas noies jau pirmajā mazgāšanas reizē.

Sublimācijas druku var izmantot krūzītēm (ar polimēra pārklājumu), šķīvjiem, mobilo telefonu vāciņiem, alumīnija plāksnēm (ar polimēra pārklājumu). Polimēra slānim noteikti ir jābūt. Ja drukā uz stikla vai alumīnija, tad attēls nonāk nost ļoti ātri.

Ir nopērkamas sublimācijas tehnikā apdrukājamas krūzes, kurām var drukāt arī uz osiņas.

Var drukāt uz stikla, uz stikla traukiem. Tā kā nav balta pārklājuma, krāsas neiznāk košas, tāpēc uz stikla pārsvarā drukā vienkrāsainus zīmējumus un uzrakstus.

Sublimācijas druka uz dvieļa
Sublimācijas druka uz dvieļa

Sublimācijas tintes

Ir universālas tintes, kas der gan suvenīru apdrukai, gan platformāta drukai. Ir tintes, kas paredzētas vairāk vienas firmas printeriem. Ir tintes, kas paredzētas lielformāta drukai, jo ir viskozākas.

Tintes ar lielāku pigmenta daudzumu ir viskozākas un dod sulīgākas krāsas uz izdrukas, taču, ar tām strādājot, ātrāk aizsērē printeru galvas. Darbs ar tādām prasa noteiktus telpas un darba apstākļu parametrus: istabas temperatūru ne mazāku par 25 grādiem, noteiktu gaisa mitrumu un drukāšanu bez apstājas.

Melnā krāsa ir vislielākā problēma apdrukā. Ir ļoti grūti atrast tinti, kas dod patiešām melnu krāsu.

Ir sublimācijas tintes, kas paredzētas gan sublimācijai, gan tiešai drukāšanai. Līdz ar to var izmantot vienu printeri, lai pildītu plašāku darbu klāstu.

Sublimācijas tinte ir izžuvusi uz papīra, ja attēls ir kļuvis blāvāks.

Izejmateriālu izvēle

Sublimācijas tinti un papīru izvēlas atbilstoši tam materiālam, uz kura pārnes attēlu. Izvēle katru reizi ir individuāla. Vienmēr ir jāizmēģina, kāda kombinācija dod labāku rezultātu. Ir svarīgi arī pielāgot karsēšanas temperatūru un laiku.

Sublimācijas druka uz istabas čībām
Sublimācijas druka uz istabas čībām

Termopreses

Kreklus un citus plakanus materiālus liek parastā, plakanā termopresē, lai krāsa spiediena un karstuma ietekmē pārietu no maketa uz izstrādājumu.

Ir speciālas krūzīšu termopreses, kas paredzētas tikai krūzēm. Ir termopreses, kas paredzētas cepurēm. Abām ir liektas sildvirsmas. Ir termopreses šķīvjiem ar apaļām sildvirsmām.

Cepuru termoprese
Cepuru termoprese
Krūzīšu termoprese
Krūzīšu termoprese
Šķīvju termoprese
Šķīvju termoprese
Plakanā termoprese
Plakanā termoprese

Tā kā suvenīri ir daudz un dažādi, tad ir izdomātas 3D termopreses, ar kuru palīdzību var apdrukāt gandrīz jebko. Noslēgtā telpā tiek uzturēts karstums, ar vakuumsūkni pie izstrādājumiem tiek piespiesta elastīga, karstumizturīga plēve, lai radītu spiedienu.

Krūzītēm apdrukai 3D termopresē ir manžetes – elastīgas lentes, kuras apliek apkārt krūzēm pāri jau piestiprinātam maketam un savelk kopā, tā jau iepriekš radot nepieciešamo spiedienu. Šādas krūzes liek presē stāvus ar dibenu uz augšu. Lielākus cilindriskus objektus, piemēram, alus kausus, liek guļus. Protams, tiem arī maketu piespiež ar manžetēm. Otrs variants, kā piespiest maketu pie krūzes 3D termopresē, ir elastīgs silikona trauks ar hermētisku vāku. Tam pievieno vakuumsūkņa caurulīti, un izveidojas vienmērīgs spiediens uz krūzes ārējām sienām.

Mobilo telefonu vāciņus 3D termopresē liek uz īpašiem turētājiem (katra ražotāja un modeļa vāciņam ir savs turētājs, jo vāciņu formas atšķiras). Turētājs vajadzīgs tādēļ, lai plastmasas vāciņi karstumā nedeformētos (kā nekā 190 grādi).

3D termopresē apstrāde notiek ilgāk. Krūžu presē apstrādā krūzīti 2-3 minūtes, 3D termopresē – 8-9 minūtes.

Protams, 3D termoprese ir skaļa, jo visu apstrādes laiku strādā vakuumsūknis. Citas termopreses nekādu troksni neizdala.

Izmaksu ziņā viena 3D termoprese ar visiem iespējamajiem piederumiem dažādu priekšmetu apstrādei ir lētāka par krūžu un plakano termopresi kopā. 3D termoprese ir universāla. Vienīgais trūkums ir nespēja panākt kvalitatīvu t-kreklu apdruku lielos apjomos.

Prasības ražošanas telpām

Ražošanā pēc sublimācijas metodes izdalās salīdzinoši maz kaitīgu vielu un smaku, tāpēc to var darīt pat dzīvoklī, tomēr ir jāņem vērā, ka strādāts tiek ar ķīmiskām vielām, turklāt daudz, tātad ir risks sabojāt veselību. Jebkāda krāsa ir ķīmija. Ir zināms, ka sublimācijas krāsas ir ekoloģiskākas par ekosolventajām un ultravioletajām. Lai cik ekoloģiskas būtu krāsas, noteikti ir nepieciešama ideāla telpu ventilācija. Starp citu, karsēšanas laikā rodas neliela, sērūdeņradim līdzīga smaka.

Jebkam, arī tintēm ir norādījumi par izmantošanu. Lai izdrukas izdotos labas, ir ļoti svarīga temperatūra un gaisa mitrums. Gaiss nedrīkst būt pārāk sauss. Tāda problēma parasti rodas apkures sezonas sākumā. Tad ir jāiegādājas gaisa mitrinātāji.

Printera pārprofilēšana

Sublimācijas drukai izmanto parastus tintes printerus, kas ir pārprofilēti darbam ar sublimācijas tintēm. Ir divu veidu pārveidošana:

  • ar maināmām, pārčipotām tintes kasetnēm,
  • ar nepārtrauktu tintes padevi.
Printera pārprofilēšana
Tintes kasetnes un nepārtraukta tintes padeves sistēma

Gan pēc tintes maiņas, gan pirms katra jauna materiāla apdrukāšanas ir jāpielāgo tas, kā printeris drukā katru krāsu. Ir krāsu kartes, ar kurām salīdzina izdruku, un attiecīgi regulē. Tas nav ļoti vienkārši, bet laba iznākuma iegūšanai ir jādara.

Profilēšana nozīmē krāsu kartes izdrukāšanu, pārnesi uz vajadzīgā materiāla un iznākuma ieskenēšanu. Nevajag samulst, ja uz sublimācijas papīra izdruka izskatās blāva – tā ir normāla ražošanas īpatnība, un viss būs kārtībā.

Krāsu atšķirība uz krūzītes un sublimācijas papīra
Krāsu atšķirība uz krūzītes un sublimācijas papīra

Tā kā nepieciešams krāsu karti ieskenēt, tad ir svarīgi, lai skeneris precīzi pārnestu krāsas. Tas nozīmē ka rokas skeneris nederēs, un arī ar kaut kādu lētu skeneri precīzu krāsu profilu izveidot neizdosies.

Īpašu uzmanību profilēšanas laikā ir jāpievērš melnajai krāsai un pelēkajiem toņiem, jo ar tiem ir visvairāk problēmu.

Tipiskas suvenīru apdrukas problēmas

Lai attēls uz materiāla būtu kvalitatīvs, tam ir jābūt pietiekami lielā izšķirtspējā. Kaut kur internetā atrasta maza bildīte izskatīsies slikti, tāpēc ir jāpacenšas sameklēt labs attēls.

Noformējums ir ass, bet foto izplūdis, jo ir iedots sliktā kvalitātē
Noformējums ir ass, bet foto izplūdis, jo ir iedots sliktā kvalitātē

Ļoti izplatīts brāķis ir attēs uz krūzes augšpēdus (augša ir ciet, dibena nav, bet attēls ir uzdrukāts). Ko lai dara, neuzmanības kļūda, darbs ir jādara uzmanīgi un akurāti, it īpaši, ja ir jāapdrukā liela krūžu partija.

Ja attēls sāk smērēties, ja nav skaidri izteiktu līniju, tad pirmais, uz ko jāskatās, ir gaisa mitrums telpā.

Ja izsmērētas līnijas ir tikai vietām, tad problēma ir saistīta ar termopreses spiedienu. Karsēšanas laikā tvaiki nedrīkst nekur noplūst. Ja paliek kaut maza spraudziņa, tvaiks izplūst ārā, un attēls tajā vietā kļūst neskaidrāks. Parasti tas ir gar malām. Krūzīšu termoapstrādei iesaka pusi laika apstrādāt, ja ieliek krūzīti no vienas puses, otru pusi – ja ieliek krūzīti no otras puses.

Nepietiekams spiediens attēla labajā apakšējā stūrī
Nepietiekams spiediens attēla labajā apakšējā stūrī

Plankumi attēlā rodas, ja izmanto ļoti blīvu pārneses papīru. Piespiešanas brīdī vietām var veidoties locījumi, kas nepiespiežas blīvi pie materiāla, tāpēc krāsa netiek pārnesta.

Viss attēls izsmērējas tad, ja materiāls tiek pārāk ilgi karsēts. Pārkarsēta tinte sāk plūst prom pa virsmu, un zūd kontrasts un asas līnijas.

Izplūdis attēls uz krūzes, jo ir pārkarsēts
Izplūdis attēls uz krūzes, jo ir pārkarsēts

Uz pārnestā attēla ir redzamas smalkas, punktētas līnijas. Uz maketa neko tādu neredz. Parasti tā notiek, ja parastu printeri pārveido drukāšanai ar sublimācijas tintēm. Punktētās līnijas veido rullīši, kas velk papīru. Daži šos rullīšus izņem ārā un riskē sabojāt printera galvu. Daži samazina rullīšu spiedienu uz papīru. Daži ņem fēnu un žāvē izdruku, pirms tā nonāk pie velkošajiem rullīšiem. Daži samazina drukāšanas ātrumu. Daži atstāj tikai malējos un centra rullīti un izvieto maketus uz papīra tā, lai rullīši tos neskartu.

Ņirbošs attēls ar daudz maziem, baltiem punktiņiem. Tā notiek, ja izdruku ņem no printera un uzreiz presē uz materiāla. Tintes ir uz ūdens bāzes, tām ir mazliet jānožūst. Izdruka ir vai nu jāatstāj žāvēties, vai īsu brīdi jāpažāvē uz termopreses.

Brāķi uz krūzes var izlabot! Uz tām uzdrukā jaunu, melnbaltu attēlu. To izgatavo par 2 cm lielāku, lai pārklātu brāķa malas. Iepriekšējā krāsa būs redzama neapdrukātajās jaunā attēla vietās, tāpēc ir jāizdomā brāķim atbilstošs makets, kas pietiekami labi izskatītos. Ja kas, brāķi ar brāķi sabojāt nevar!

Izlabots brāķis ar oranžu iepriekšējo attēlu
Izlabots brāķis ar oranžu iepriekšējo attēlu

Krūzītes ir ieteicams iepriekš uzsildīt 4-5 sekundes, lai iztvaikotu viss, kas ir uz tās virsmas un attēls izdotos kvalitatīvs.

Uz karstas virsmas tūlīt pēc termopārneses tinte turpina strādāt, tāpēc daži paātrina atdzišanu, ieliekot krūzītes ūdenī. Lai krūzīte pati nesaplīstu, nedrīkst likt aukstā ūdenī.

Pārnesot attēlus uz t-krekliem, gadās, ka tas parādās krekla otrā pusē. Tā notiek, ja drukā uz sublimācijas papīra ļoti augstā kvalitātē, tas ir, izmanto daudz tintes. Tā kā no sublimācijas papīra pārnesas visa uzklātā tinte, tad tās pietiek, lai iekrāsotu vairākas auduma kārtas, un attēls ir ne vien uz vēdera, bet parādās arī uz muguras. No šāda nevēlama efekta izvairās, zem apdrukājamā auduma paliekot 1-2 papīra lapas.

Sublimācijas druka uz fotoakmeņa
Sublimācijas druka uz fotoakmeņa

Pārneses procesa regulēšana

Vispirms ir jāpanāk, lai termopreses spiediens būtu vienmērīgs uz visas virsmas. To dara aukstai termopresei. Ieliek krūzīti un regulē tā, lai krūzi būtu ļoti grūti pakustināt. ja nevar pakustināt nemaz, tad spiediens ir par lielu.

Nepilnīgi pārnestas sublimācijas krāsas
Nepilnīgi pārnestas sublimācijas krāsas

Pēc tam ir jāregulē pārneses temperatūra un laiks. Temperatūra parasti ir 190-195 grādi. Pēc tam ir jāupurē 2-3 krūzītes, lai izmēģinājumu ceļā noregulētu laiku. Diemžēl termoelementi presēm ir atšķirīgi, tāpēc apstrādes laiks ir diezgan plašās robežās, piemēram, no 120 līdz 240 sekundēm. Eksperimentu laikā nākas palielināt karsēšanas laiku līdz pat 8-12 minūtēm, lai krāsas tiktu pārnestas pilnībā. Nedrīkst karsēt arī pārāk ilgi, lai sublimācijas tinte neizplūstu pa krūzes virsmu un nezustu attēla asums. Ir jāsameklē zelta vidusceļš – ne par ilgu un ne par maz.

Tā pati krūze un tas pats makets, bet karsēts ilgāk - krāsas ir pārnestas daudz labāk
Tā pati krūze un tas pats makets, bet karsēts ilgāk – krāsas ir pārnestas daudz labāk

Nobeigums

Sublimācijas metode ir ļoti elastīga – var ļoti ātri pārkārtoties citas produkcijas apdrukai. Tomēr vispirms ir jāizmēģina, kā tas strādā, kādas izejmateriālu un uzstādījumu kombinācijas dod labāku rezultātu.

Ja ir radušies jautājumi, droši raksti, mēs labprāt atbildēsim.