Sākums > Drukas pakalpojumi > Kreklu apdruka > Sietspiede
Sietspiede
Sietspiedi izmanto reklāmas materiālu apdrukai, t-kreklu, sejas masku, iepirkumu maisiņu, piegādes somu apdrukai. To izmanto, lai izgatavotu gaismas kastes. Sietspiede ir sena tehnoloģija, un to izmanto ļoti daudzās rūpniecības nozarēs.
Ar sietspiedes metodi ir daudz lētāk uzklāt baltas krāsas pamatslāni DTF apdrukai, kā arī pilnīgai vai daļējai lakas uzklāšanai uz apdrukas.
Sietspiedes drukā ir iespējams plaši izmantot dažādas krāsas un citas ķīmiskas vielas, tāpēc attēls uz auduma ir noturīgāks par tādu, kas uzdrukāts ar digitālām metodēm.
Tiek izmantoti trafareti, tas ir, rāmji, un vairākas krāsas, katrai krāsai savs rāmis. Darbgaldam jeb karuselim ir jābūt vietai, kur šos daudzos rāmjus uzlikt, jo audumu nedrīkst ņemt nost starp krāsas uzklāšanas reizēm, pretējā gadījumā nobīdes ir neizbēgamas, no tām nav iespējams izvairīties.
Lai drukātu ar vairākām krāsām vai pat pilnkrāsu režīmā, ir nepieciešama darba pieredze vai vismaz apmācība. Vienā vai divās krāsās drukāt ir samērā viegli un vienkārši. Turklāt pāris krāsām nepieciešamais aprīkojams ir daudz lētāks par tādu, kas nepieciešams vairāk krāsām.
Nav ierobežojuma drukāt tikai 4-6 krāsās. Var drukāt 24, 36 krāsās un ar pustoņiem.
Var izmantot gan solventas, gan UV krāsas. Pirmajām nav nepieciešams papildus aprīkojums.
Pilns sietspiedes apdrukas cikls ir ne vien krāsas uzklāšana, bet arī rāmju izgatavošana, emulsijas uzklāšana, izgaismošana un nomazgāšana.
Ir iespējams krāsot ar zelta, sudraba, hameleona, atstarojošām krāsām. Tādu efektu iegūst vai nu ar plēvēm, vai sietspiedi. Krāsu efektus iegūst, samaisot krāsas, piemēram, atstarojošu ar sarkanu.
Krāsu veidi
Parasti izmanto plastizolas krāsas, kas žūst 160-180 (130-140, ar piedevu 80-90) grādu temperatūrā, tātad neizžūst uz trafareta. Tās ir lētas un ērtas izmantošanā, jo ir iespējams izveidot interesantu apdruku. Zīmējums no plastizolām krāsām pēc sajūtas ir diezgan raupjš, turklāt pārklājums ir līdzīgs plēvei – tas neelpo. Tie ir lēti izstrādājumi vai darinājumi reklāmas nolūkiem. Taču ar plastizolām krāsām var izgatavot ļoti gludu un nesajūtamu zīmējumu. To panāk ar rastru vai pilnkrāsu CMYK izdruku. Vēl plastizolās krāsas ir labas ar to, ka nav nepieciešama papildu ķīmija, tās var izmantot uzreiz no iepakojuma.
Otrs krāsu veids ir krāsas uz ūdens bāzes. Ir arī hibrīda krāsas, kuru pamatā ir ūdens un poliuretāns. Poliuretāns kavē krāsas žūšanu, tāpēc var drukāt ar vairākām krāsām. Ja izmanto tīras ūdens krāsas, tad nevar drukāt vairāk par 2-3 krāsām, jo, kamēr drukā ceturto, pirmās divas jau ir izžuvušas. Lai drukāšanu padarītu komfortablāku un nebūtu ļoti jāsteidzas, lai paspētu, kamēr krāsas rāmjos nav izžuvušas, tām pievieno žūšanas palēninātājus.
Šīs krāsas arī žāvē 130-140 grādu temperatūrā. Ar katalizatoru var izžāvēt 90 grādos. Tāpat kā plastizolu krāsu gadījumā katalizatora lietošana paredz žāvēšanu tunelī, jo tikai tā var izžāvēt kvalitatīvi.
Ūdens krāsas ir samērā ekoloģiskas, jo bāze jeb šķīdinātājs ir ūdens. Pēc likuma bērnu apģērbu ir aizliegts krāsot ar plastizolām un solventa krāsām. Lai arī tagad ražo krāsas, kurās nav formaldehīda un ftalātu, tomēr plastifikatori un citas piedevas neļauj tās saukt par ekoloģiskām, ar kurām var drukāt uz bērnu apģērba. Tātad, jo lētāks apģērbs, jo lielāka iespēja, ka apdruka ir veikta ar plastizolajām krāsām.
Ūdens krāsas klājums ir maigs pēc taustes. Ar tām krāsotā apģērbā ķermenis elpo. Ar šīm krāsām netiek aizvērtas spraugas starp diegiem, bet tiek nokrāsoti tikai diegi.
Trešais veids ir solventa krāsas. Tām nav nepieciešama papildu žāvēšana, izstrādājums ir izmantojams jau pēc 25 minūtēm. Tā kā ir plastizolas un ūdens krāsas, solventa krāsas atiet otrajā plānā. Tās izmanto tad, ja ir jāstrādā ar sintētiku, jo tā neiztur augstu žāvēšanas temperatūru un ir jāpanāk pieķeršanās pie problemātiskas sintētiska, piesūcināta auduma virsmas. Tam izmanto agresīvas solventa krāsas. Tās der neilonam, ūdeni atgrūdošiem audumiem, brezentam, gumijotiem audumiem. Ar solventa krāsām var drukāt uz lietussargiem, lietusmēteļiem, uz visa, kas nonāk tiešā kontaktā ar ūdeni.
Krāsu žāvēšana
Visas sietspiedes krāsas ir jāžāvē paaugstinātā temperatūrā.
Ir krāsas ar katalizatoriem, kas veicina izžūšanu istaba temperatūrā. Tās turas sliktāk. Ja var noorganizēt pasūtījumu, kas tiks izmantots ļoti maz, tad var drukāt bez žāvēšanas, tā ietaupot laiku un elektrību.
Sietspiedē izmantotās ķīmiskās vielas
Tās iedalās divās grupās: vielas, kuras izmanto pirms drukāšanas un pēc tās.
Pirmā ķīmiskā viela izmantošanai pirms drukāšanas ir divkomponentu līme, ar kuru piestiprina sietu pie rāmja. Ar tās palīdzību kārtīgi piestiprina nostieptu sietu pie rāmja.
Nākamā viela ir sieta attaukotājs, ar ko noņem pirkstu nospiedumus, putekļus, netīrumus un padara sietu maksimāli tīru tālākam darbam.
Pēc tam uz sieta ar kiveti uzklāj emulsiju. Kiveti izmanto, lai uzklātu iespējami vienmērīgi. Mājas apstākļos var uzklāt ar otu, rullīti, uzliet, bet lielapjoma ražošanā tā darīt nav pareizi, jo kvalitatīvas apdrukas iegūšanai tehnoloģija ir jāievēro pilnībā. Pēc uzklāšanas kiveti tūlīt nomazgā, lai emulsija nenožūst un lai taisnā kivetes mala paliktu taisna. Ar biezo kivetes malu uzklāj biezu slāni, ar plāno – plānu slāni vai noņem kārtu no bieza slāņa.
Emulsiju pēc uzklāšanas žāvē. Tā var izžūt arī istabas temperatūrā, jautājums vienīgi, cik laika tas aizņem. Ražošanas uzņēmumos ir skapji, kuros tiek uzturēta 40-60 grādu temperatūra, lai 15-20 minūtēs emulsija nožūtu. Pēc tam apdrukā, eksponē, nomazgā, retušē.
Pēc drukāšanas rāmis ir jānotīra. Tam izmanto tīrītājus, ar ko notīra krāsu no sieta, rāmja un rakeļa; emulsijas noņēmēji, ar ko atslāņo un noņem emulsiju; fantoma noņēmējus, ar ko noņem tā saucamos fantoma zīmējumus, kas diezgan regulāri parādās uz sieta. Tā iegūst tīru sietu, ko izmanto jaunas tirāžas drukāšanai.
Pats minimums ir attīrītājs, emulsija un emulsijas noņēmējs. Ja budžets ir mazs, tad var iztikt ar sadzīves attaukotājiem. Pēc drukāšanas sietu var izgriezt un izmest, un iestiprināt rāmī jaunu sietu.
Var iztikt vispār bez papildus ķīmijas – ir servisi, kuriem var pasūtīt rāmi ar attēlu un atdot atpakaļ pēc drukāšanas.
Attīrītāji
Ir attīrītāji, kurus izmanto drukāšanas laikā, piemēram, ja krāsa iekalst. Tie neiztvaiko ātri un nav tik taukaini kā žūšanas palēninātāji, kas atstāj pēdas. Šādi attīrītāji neatstāj taukainas pēdas.
Ir attīrītāji, ko lieto pēc darba. To sastāvā ir emulgatori, kas atslābina emulsiju. Tas ir īpaši svarīgi pēc lielām tirāžām, kad viss ir kļuvis kokains un ir grūti dabūjams nost. Tos var izmantot kopā ar pārējām attīrīšanas metodēm pēc drukāšanas – tā var notīrīt ātrāk.
Profesionālu attīrītāju salīdzinājums ar acetonu, 646. šķīdinātāju un līdzīgiem lētiem šķīdinātājiem.
Profesionālu attīrītāju priekšrocības:
- mazs patēriņš,
- ātri šķīdina vai koagulē krāsu,
- sekmē tālāku attīrīšanu,
- nebojā sietu.
Profesionālu attīrītāju trūkumi:
- augsta cena,
- maz vietu, kur var iegādāties.
Plaši pieejamu šķīdinātāju priekšrocības:
- zema cena (aptuveni piecas reizes zemāka),
- plaša pieejamība,
- spēja nomazgāt.
Plaši pieejamu šķīdinātāju trūkumi:
- liels patēriņš (vairāk nekā piecas reizes lielāks),
- ātra žūšana, tāpēc ir liels patēriņš,
- smaka,
- tvaiki,
- siets ātrāk kļūst nelietojams.
Attīrītājus var pārvadāt arī salā, tie īslaicīgi iztur temperatūru, kas ir zemāka par 0.
Emulsijas
Ir divkomponentu emulsija un ir vienkomponenta emulsija. Ir alternatīva metode – plēve ar pusizžuvušu emulsiju, kuru pielīmē pie sieta.
Ir divkomponentu emulsijas, kurām pulveris ir jāatšķaida ar ūdeni, jāsajauc un jāpievieno otram komponentam. Ir emulsijas, kurām pulveri uzreiz pievieno šķidrajam komponentam, tādējādi ūdens daudzums ir mazāks un adhēzija ir labāka, un var drukāt lielākas tirāžas.
Divkomponentu emulsijas nav nepieciešams papildus eksponēt (pēc pirmās eksponēšanas, mazgāšanas un žāvēšanas). Ja laiku izvēlas pareizi, tad šāda emulsija tiek izgaismota pilnīgi un turas labi. Vienkomponenta emulsija ir jāizgaismo vēlreiz, jo pirmajā reizē visas daļiņas nenoreaģē un nepieķeras pie sieta.
Emulsija sacietē gaismā. Ideāli ir strādāt ar to fotolaboratorijā vai vismaz telpā, kur gaismas pietiek tikai, lai redz, ko dara.
Emulsija ir izžuvusi, ja nelīp. Stūrī var pataustīt.
Izgaismošanas laiks ir atkarīgs no lampām, to daudzuma, attāluma līdz tām, sieta biezuma, arī no emulsijas tipa. Emulsijas ūdens krāsām ir jāizgaismo mazliet ilgāk, pārējām krāsām mazliet mazāk. Divkomponentu emulsija ir izgaismota, ja nav neviena dzeltenīga laukuma.
Ja ūdens krāsām paredzētu emulsiju izmanto drukai ar solventa krāsām, tad 5000 lielu tirāžu izturēs, bet 10 000 vairs nē, jo siets kļūs kokains, zaudēs elastību un ar katru rakeļa kustību bojāsies, līdz saplīsīs pavisam. Attēlā parādīsies defekti. Sīkus vēl var retušēt, bet drīz vien forma būs jāpārtaisa, un tas jau prasa 2 stundas darba.
Solventa krāsām paredzētu emulsiju var izmantot drukāšanai ar ūdens krāsām. Īsti labi nav, bet nav arī ļoti slikti. Mazās tirāžās (ap 1000) to pat nepamana.
Divkomponentu emulsijai ir ilgāks derīguma termiņš – to var glabāt gadu. Samaisītu vienkomponenta emulsiju var glabāt pusgadu.
Emulsija jāglabā +10 grādu temperatūrā. Pieļaujamais temperatūras diapazons ir +5 līdz +30. Nedrīkst sasaldēt, jo ūdens sasalst un zūd ķīmiskās īpašības. Ideālā gadījumā emulsijām ir īpašs ledusskapis, taču tā dara ļoti reti. Parasti emulsijas izlieto ļoti ātri – litru nedēļas laikā.
Fantomu zīmējumi
Tā ir krāsa vai emulsija, kas nav nomazgājusies no sieta. Siets ir iekrāsojies tajā krāsā, kāda ir izmantota drukāšanā. Caurumi nav aizklāti. Tas veidojas lielās tirāžās vai tad, ja tiek drukāts ar pārtraukumiem, piemēram, pa nakti, vai tiek izmantotas agresīvas krāsas, piemēram, solventa.
Ja tādus zīmējumus nenomazgā, tad tas iespaido nākamo tirāžu, kā arī traucē krāsas nokļūšanai uz izstrādājuma. Fantomi samazina sieta mūžu.
Cīnās divējādi. Ir hloru saturoši šķidrumi, ar kuriem notīra sietu pēc tam, kad ir notīrīta krāsa un emulsija. Tas mazliet puto. Hlors iedarbojas lēni, tāpēc ir jāatstāj uz divām dienām. Pēc tam nomazgā ar ūdens strūklu. Ja krāsa nav nomazgājusies, tad procesu atkārto.
Praktiskāk ir izmantot sārmainas pastas. Tās ir diezgan agresīvas un iedarbojas 5-10 minūšu laikā. Obligāti jālieto cimdi un respirators. Pastu uzklāj ar otu, nomazgā. Iestāvējušos traipus vispirms apstrādā ar attīrītāju, pēc tam uzreiz ar pastu.
Vislabāk ir notīrīt visu uzreiz pēc drukāšanas, jo piekaltušu krāsu un emulsiju ir grūtāk dabūt nost.
Alternatīva tehnoloģija
Ir japāņu izgudrojums – siets bez caurumiem, kurā ar īpašu printeri šos caurumus izdedzina ar lāzeru. Nav nepieciešama emulsija, taču siets ir izmantojams tikai vienu reizi.
Avoti:
https://www.ohtas.co.jp/en/screenmaking/index.html
https://www.riso.co.jp/english/topics/20190725e.html
Problēmas sietspiedes drukā
Ja apdrukā dabīgus audumus, tad problēma ir plūksnas, kas traucē vienmērīgi uzklāt krāsu, tā vietām atslāņojas, attiecīgi samazinās izstrādājuma kalpošanas ilgums.
Poraini audumi, piemēram, lins, maisu audums, ir slikti ar to, ka krāsa pazūd. Uz tādiem ir jāklāj grunts slānis vai biezs pamats.
Sintētiskiem audumiem lielākā problēma ir žāvēšana – ne visi audumi spēj izturēt to žāvēšanas temperatūru, kāda nepieciešama sietspiedes krāsām, kas žūst 150-180 grādu temperatūrā.
Otra problēma ir migrācija – auduma krāsojums pēc žāvēšanas pāriet uz attēlu. Tas var notikt gan uzreiz, gan pēc dienas, gan vēlāk. To risina ar īpašu, pelēcīgu pretmigrācijas grunti.
Trešā sintētisku audumu problēma ir dažādas piedevas, ar kurām tie piesūcināti. Piedevu ir daudz, un nekad nevar zināt, vai konkrēta krāsa uz auduma izskatīsies labi, tāpēc vienmēr ir jātestē konkrētais audums, kas tiks apdrukāts un pārdots. Pat viena nosaukuma audumi tiek apstrādāti visdažādākajos veidos, attiecīgi vienmēr krāsa ir jāpiemeklē eksperimentāli.
Kopēja problēma ir grūtas vietas. Ir viegli drukāt uz drēbes no baķa, jo nav ne griezumu, ne vīļu. Uz gatava apģērba uzklāt zīmējumu ir grūti, jo ir kabatas, pogas, rāvējslēdzēji, vārdu sakot, daudz nelīdzenumu.
Neprofesionālas tehnikas izmantošana noved pie visa veida brāķa rašanās. Ir ļoti grūti savām rokām izgatavot tādu tehniku, kas dotu labu iznākumu, tāpēc nevajag nemaz skatīties jūtūbes video par sietspiedi savām rokām. Ja izmanto nepareizu ķīmiju, tad ātri saplīst siets uz rāmja.
Sietam no izstrādājuma ir jāatrodas noteiktā attālumā, lai tas pats atliptu no izstrādājuma. Ja uzliek tieši uz auduma, tad attēls izsmērējas.
Rakelis ir jātur 75 grādu slīpumā, lai sīkas detaļas tiktu pārnestas korekti. Bieži vien cipariņi izplūst, nullītes pārvēršas par punktiem u.t.t.
Ja krāsu žāvē ar celtniecības fēnu, tad izstrādājums neiztur mazgāšanu – krāsa noiet nost. Vienai reizei, piemēram, promo akcijai, tādu metodi var izmantot, bet ilgstošākai lietošanai tā neder. Ar fēnu ir grūti izžāvēt pilnīgi – vietām nav izžāvēts, vietām ir izžāvēts par daudz.
Prasības telpām, kurās drukā
Obligāti ir nepieciešama laba gaisa cirkulācija un piespiedu vēdināšana, jo tiek strādāts ar ķīmiskām vielām, it īpaši, ja izmanto solventa krāsas.
Ir ūdens krāsas ar kodinātāju. Lai arī ūdens krāsas ir ekoloģiskas, kodinātājs tāds nav, tāpēc efektīgi nosūcēji ir obligāti.
Visas krāsas žāvē augstā temperatūrā. Ir starpžāvētājs uz karuseļa, ir žāvēšanas tunelis pēcapstrādei. Tas arī prasa labu ventilāciju, lai izvadītu tvaikus un nebūtu karsti.
Ja ir radušies jautājumi, droši raksti, mēs labprāt atbildēsim.