Mašīna kā spogulis vai antispogulis
Hromētu detaļu atjaunošana, aplīmējot ar hromētu vai citas krāsas līmplēvi.
Shadowline, antihroms jeb spīdīgu detaļu aplīmēšana ar nespīdīgu citas krāsas vinila plēvi.

Hromētu detaļu skaistums un problēmas
Lai arī hroma pārklājums ir ļoti izturīgs, ar laiku tas tiek mehāniski sabojāts, apsūbē, nolūp. Reizēm tas nolobās kā folija. Tas pats novērojams arī niķeļa pārklājumiem.
Agrāk hromētās detaļas bija no metāla, kam galvaniski uzklāts hroms. Tādām detaļām bija iespējams spīdumu atjaunot mehāniski, pulējot ar speciālām pastām.
Mūsdienās tādu detaļu ir palicis maz, pārsvarā tikai izpūtēju uzgaļi un apvidus auto priekšējie loki. Masveida auto detaļas ar hromētu spīdumu ir no plastmasas, hroms uzklāts, uzsmidzinot ar vakuumu. Šādas detaļas apdraud sāls maisījumi uz ziemas ceļiem un agresīva autoķīmija. Un putni, jo to atstātie traipi arī ir agresīva ķīmija. Saglabāt auto spīdīgu var, regulāri mazgājot, bet ar prātu. Bezkontakta mazgātuvēs šampūnos nereti ir sārmi (augsts pH līmenis, virs 10), kas saēd netīrumus un arī dekoratīvo pārklājumu, ja koncentrācija ir pārāk liela. Tāpēc vismaz divu minūšu laikā tas ir jānoskalo. Tiek piedāvāti arī pulēšanas līdzekļi, bet pārsvarā tas ir tikai vasks, kas uz virsmas ilgi nepaliek. Ja hroma pārklājums ir palicis blāvs un nespodrs, tad atjaunot spīdumu ir grūti, reizēm neiespējami.
Hroma spīduma aizsardzībai piedāvā vasku, keramiskos pārklājumus. Aplīmēšanu ar caurspīdīgu poliuretāna aizsargplēvi sauc par radikālu, tātad vislabāko. Arī aplīmēšana ar citas krāsas plēvi labi sargā oriģinālo hroma pārklājumu, pie kura ar laiku var atgriezties, noņemot plēvi.
Jāatzīmē zināšanai, ka dekoratīvā, galvaniski uzklātā hroma slāņa biezums ir 6-15 mikroni, savukārt ar vakuumu uzklātā – mazāks par 0,0005 mikroniem.
Protams, veikalos ir nopērkami pūšamie hroma baloniņi. Diemžēl rezultāts ir līdzīgs alumīnija krāsai, līdz hroma gludumam un spīdumam ir ļoti tālu, turklāt krāsojums ātri noiet. Pēdējais zināmais hromēšanas (Spray Chrome Technology) veids ir profesionāla hroma, precīzāk, reaģentu uzpūšana, kas uz plastmasas veido kvalitatīvu, spīdīgu, gludu, hromam līdzīgu pārklājumu. Tas nav tik izturīgs kā galvaniski uzklātais, taču pieejamāks izmaksu ziņā. Tādus pakalpojumus var atrast, ja labi pameklē.

Kas ir antihroms
Antihroms – hromētu detaļu pārklāšana ar vinila plēvi citā, visbiežāk spīdīgi melnā krāsā. Iemesls, kāpēc to izvēlas, ir vienkārši vēlēšanās atsvaidzināt vai mainīt auto izskatu un dabisks hromēto detaļu nodilums, sākotnējā izskata zaudēšana. Kā arī hromēto detaļu iziešana no modes; nereti tās pārklāj ar matētu plēvi, protams, ņemot vērā kopējo auto krāsojumu. Agrāk hromēti auto dizaina elementi tika uzskatīti par greznuma un stilīguma pazīmi, bet tagad modē nāk matēta vai spīdīga melna krāsa. Ar antihromu jeb shadowline, jeb “hroma dzēšanu” saprot hromēto detaļu spīdīguma noņemšanu tām mašīnām, kurām tādas ir.

Automašīnu detaļu pārklāšana ar plēvi
Pārklāšana ar plēvi ir visātrākais un visizdevīgākais risinājums. Plēves pieejamas visdažādākajās krāsās, gan matētas, gan pusmatētas, gan spīdīgas. Turklāt plēve pilda aizsargfunkciju pret mehānisku iedarbību, tādējādi samazinot rūsas un defektu parādīšanos, kalpo ilgi un ir viegli noņemama, padarot iespējamu atgriezenisku procesu, citas krāsas izvēlēšanos vai vispār atteikšanos no iesāktā projekta. Tā ir dārgās hromēšanas vai pārkrāsošanas alternatīva, it īpaši gadījumos, kad virsma ir vairākkārt bojāta, jo hroma slānis ir jānoņem. Plēvi uzklāt ir daudz ātrāk un vieglāk, nereti ietaupot vairākas darba dienas. Dārgākā daļa ir mehāniska virsmas apstrāde, jo tas ir roku darbs. Pārklājot tas nav vajadzīgs, bieži vien pat detaļu noņemšana nav nepieciešama. Papildus krāsainajai plēvei ir iespējams uzklāt vēl caurspīdīgu poliuretāna plēvi, kas palielina izturību pret mehānisku iedarbību.
Plēve turas vismaz trīs gadus pat tādām grūti apstrādājamām detaļām kā radiatora reste. Normālā, saudzīgā režīmā kalpo piecus, septiņus gadus. Kalpošanas laiks ir tieši atkarīgs no tā, cik bieži un ar ko mazgā. Lielā aukstumā plēve kļūst trausla, to ir daudz vieglāk sabojāt.
Jāatzīmē, ka ne visas plēves vienādi labi turas uz hromētas virsmas. Ir jāzina, kuras ir labākās. Mēs zinām. 3M un Avery ražojumi.
Ne visas plēves spēj apslēpt detaļu bojājumus, rūsas defektus, dziļus skrāpējumus. Rūsa jebkurā gadījumā jānoņem, lai neveidotos vēl lielāks defekts, jo plēve rūsēšanu neaptur.

Kas nepieciešams detaļas pārklāšanai
Automašīnas dekoratīvais elements ir jāsagatavo. Tas nozīmē, ka tas ir jānotīra no putekļiem, vaska un taukvielām, lai plēve stipri pie tās turētos.
Nepieciešams visu darīt sausā, siltā laikā (20-24°C), ja to dara ārā, vai telpās.

Kā notiek hroma plēves montāža
Vinila plēve tiek izgriezta nepieciešamajā lielumā un formā, ņemot vērā detaļas virsmas liekumus. Līstēm izmanto gatavas vinila lentas ruļļos. Ja līste ir ļoti līka un vienā gabalā, tad jāziedo vesels plēves gabals.
Pēc tam plēve tiek uzklāta uz virsmas, neļaujot veidoties gaisa burbuļiem. Ar rakeli un citiem instrumentiem tā tiek izlīdzināta pa visu virsmu, nodrošinot saķeri ar visu detaļas virsmu. Nepieciešama sildīšana, lai aktivizētu līmi un pastieptu plēvi izliekumos. Hroma plēves nestiepjas tik labi kā citas vinila līmplēves, tāpēc tas arī jāņem vērā. Arī pārāk stipri nostiepta plēve izraisa problēmas, jo sāk veidoties krokas vai saraujas. Jāuzmanās izveidot mikroskrāpējumus. Ir jāstrādā lēni, bez steigas, bez asām kustībām, uzmanīgi un pacietīgi. Hroma plēves nepiedod kļūdas kā citas, tāpēc ir jāstrādā akurāti no paša sākuma.

Kā kopt atjaunotas hromētas detaļas
Pēc plēves uzlīmēšanas nav ieteicams 2-3 dienas izmantot automazgātavu pakalpojumus. Pilna plēves adhēzija jeb pielipšana notiek 48 stundas. Lietus nav problēma, toties augstspiediena ūdens strūkla un metāla birstes ir.
Metāla birstes paliek problēma visu plēves lietošanas laiku. Tāpat kā ķīmija netīrumu noņemšanai. Pat vaskot nav ieteicams. Mazgāt labāk tikai ar rokām, tikai ar neabrazīviem instrumentiem un tikai ar maigiem mazgāšanas līdzekļiem, piemēram, ziepju šķīdumu.
Lai cik laba būtu plēve, tai nepatīk atrasties spožā saules gaismā. Tas jāņem vērā, lietojot automašīnu. Ja auti ilgi jāatstāj klajā vietā, noteikti jāuzklāj auto pārklājs.
Plēves noņemšana
Bez prasmes un fēna plēvi noņemt neizdosies. Lai nepaliktu līmes pēdas, virsma ir jākarsē.

Pilnīga auto ietīšana hroma plēvē
Iedomājies, ja mašīna visa ir spīdīga un koša kā eglīšu mantiņa! Vai nu klasiskā sudraba krāsā, vai koši zeltītā, vai sarkanā, zilā, zaļā. Matēta spoguļplēve, kā arī satīna, kas ir pa vidu starp spoguļplēvi un matētu, ir jau tuvāk klasiskam sudraba lakojumam. Bet spīdīga un koša mašīna izskatās satriecoši. Paskatīsies visi, par to nav nekādu šaubu. Tas ir pats greznākais un krāšņākais automašīnas krāsojums. Ideāls variants ar mazām izmaksām iegūt nedalītu uzmanību un košu mākslas darbu.
Dienā virsma ir kā spogulis. Saulē tā kļūst neizturami spoža. Saulrietā sudrabainais auto atstaro siltas debesu krāsas. Naktī izskats pilnīgi mainās. Laternu, skatlogu un automašīnu lukturu gaismā uz mašīnas virsmas veidojas dinamisks, futūristisks gaismas un ēnu šovs. Lietū slapjā virsma izskatās kā šķidrums, mīkstinot spožumu un piešķirot krāsām dziļumu.
Ēnas puse ir tāda, ka mašīna ir ļoti bieži jāmazgā. Sāksies mūžīga cīņa ar pirkstu nospiedumiem, švīkām un netīrumiem. Un nepamanītam nekur neizdosies aizbraukt. Un ir ļoti ieteicams neatstāt mašīnu saulē.

Visa hromējuma aizvākšana no auto
Ir cilvēki, kam spīdīgums krīt uz nerviem un šķiet lēts. Aiziet līdz pat tam, ka mēģina kaut ko izdarīt pat necila izmēra mašīnas ražotāja logotipam priekšā un modeļa uzrakstiem uz spārniem un bagāžnieka. Par laimi, mūsdienās to var izdarīt par nelielu cenu, nereti vispār savām rokām.
Kādi ir varianti?
- Aizstāt ar alternatīvām, nespīdīgām detaļām.
- Pārklāt ar satīnmelnu vinila plēvi.
- Nopūst ar melnu krāsu.
Pirmais variants ir visdārgākais un visneiespējamākais. Reizēm ražotājs logu līstes pielīmē ar epoksīda līmi.
Trešais variants izmaksā vislētāk. Turas pāris gadus. Viss ir ļoti atkarīgs no krāsas un virsmas apstrādes kvalitātes, gaisa mitruma un temperatūras krāsošanas laikā. Taču krāsotā virsma nav perfekti gluda un ar laiku kļūst nenotīrāmi netīra. Krāsu pēc tam ir ļoti grūti noņemt.
Vinila plēve ir vispateicīgākais variants. To nav pārāk grūti uzklāt un ir diezgan viegli noņemt un iegūt visu precīzi tā, kā bija pirms tam.
Kādi darba rīki nepieciešami:
- Nazis ar nolaužamu, maināmu asmeni. Lai plēvi nogrieztu līdzeni, ir ļoti svarīgs asums.
- Antistatiski cimdi, lai neaptaukotu paša rūpīgi attaukoto virsmu.
- Rakelis ar filca malu, lai nesaskrāpētu plēvi.
- Mikrorakeļi plēves locīšanai aiz malām un stūriem.
- Vidēji jaudīgs karsta gaisa fēns. Matu fēns būs par vāju.
Plēvi labāk griezt tā, lai paliktu maza maliņa, ko aizbāzt aiz līstes vai dekoratīvā elementa, jo tā plēve labāk turas. Pretējā gadījumā nāksies ķerties pie super stipras līmes stūrīšu piestiprināšanai.
Ir nepieciešams līmēt daudz un bieži, lai apgūtu visas nianses un neiztērētu daudz laika un kļūdaini sabojātas plēves.
Interesanti, ka var atrast un nopirkt iepriekš sagrieztus līmplēves gabaliņus gandrīz visu modeļu auto dehromēšanai.

Labas antihroma plēves
Materiālu kvalitātes topā ir 3M™, Avery Dennison® and ORACAL®.
3M™ 2080 sērija
- Pieejamas 130 krāsu un virsmas opcijas.
- Sākotnējā pielipšana ir maza, tāpēc ir viegli novietot vajadzīgajā vietā.
- Ir izmantota gaisa burbuļu novēršanas tehnoloģija.
- Kalpo 5-8 gadus.
- Virsū ir laminācijas plēve.
- Biezums 3,5 collas tūkstošdaļas.
ORACAL® 970RA/975
- Pieejamas 130 krāsu un virsmas opcijas.
- Ir izmantota gaisa burbuļu novēršanas tehnoloģija.
- Kalpo 6 gadus.
- Biezums 4-6 collas tūkstošdaļas.
AVERY DENNISON® SW900
- Pieejamas 15 krāsu un virsmas opcijas.
- Sākotnējā pielipšana ir maza, tāpēc ir viegli novietot vajadzīgajā vietā.
- Ir izmantota gaisa burbuļu novēršanas tehnoloģija.
- Kalpo 12 gadus.
- Biezums 4,2 collas tūkstošdaļas.
Interesei var paskatīties divus ļoti labus video par logu līstu un radiatora restes aplīmēšanu ar melnu plēvi. Parādīts process detaļās no sākuma līdz beigām.
(https://www.youtube.com/watch?v=IWwH-bGRUx0)
(https://www.youtube.com/watch?v=I9GDLDq8vfs)

Atsevišķu detaļu pārklāšana ar vinila plēvi atver plašu iespēju klāstu auto, motocikla, kvadricikla, mopēda, skūtera, velosipēda, elektriskā vienriteņa izskata uzlabošanā un pielāgošanā savai gaumei. Ir pieejamas ne vien hroma izskata spoguļplēves, bet arī hologrāfiskas plēves, kas zaigo visās varavīksnes krāsās, krāsainas spoguļplēves un plēves ar krāsainu rakstu, tādējādi modē nākusī spīdīgā vai matētā melnas krāsas plēve nav vienīgā opcija.
Druku Draivs. Pasūtījumu saņemšana, neizkāpjot no automašīnas. Iepriekš jāpiesaka! Jebkurā gadalaikā, jebkādos laika apstākļos (atkarībā no tavas sirdsapziņas).

Mēs strādājam godīgi un prasmīgi, ievērojam cildenas morāles vērtības un ļoti daudz smejamies.
Druku.lv projektu menedžeris Indars Brūvelis