Sākums > Drukas pakalpojumi > Kreklu apdruka > DTF pārneses metode
Kas ir DTF
DTF (direct to film) ir attēla pārnese no plēves uz apdrukājamā priekšmeta. Tas var būt audums, plastmasa, keramika u.c.
Ir pilnīgi normāli ar DTF drukāt visās iespējamajās krāsās, ar krāsu pārejām un smalkām detaļām. Viss pārnesas uz t-krekla un ir labi redzams, un neiet nost.
Attēls pilnībā pārklāj auduma struktūru, tā attēlā nav redzama un attēlu nebojā.
DTF darbības princips
Ar tekstila krāsām tiek drukāts uz īpašas plēves, kura šīm krāsām neļauj izplūst. Pēc krāsainās kārtas, ko nodrukā spoguļskatā, pa virsu drukā baltas krāsas slāni, lai attēls uz krāsaina auduma būtu labi redzams, košs un pareizajās krāsās. Pēc tam uz plēves apdrukātās puses uzber līmes pulveri un lieko nokrata nost. Pulveris pielīp pie krāsas slāņa. Šo visu pēc tam izžāvē. Parasti tam izmanto termopresi. Tādējādi pārneses materiāls ir gatavs. To liek uz izstrādājuma un ar termopreses palīdzību pārnes uz auduma.
Tā kā attēls tiek pielīmēts, tad to var klāt gandrīz uz visa – kokvilnas un sintētikas audumiem, lietussargiem, koka, ādas, metāla.
Klients pats var klāt attēlus uz saviem izstrādājumiem. Viņam atliek vienīgi iegādāties termopresi. Tātad var samazināt sūtīšanas un drukāšanas izmaksas.
Viss pārneses process
Vispirms datorā tiek izveidots makets, piemēram, programmās Photoshop, Corel, Illustrator. Attēlu drukā, izmantojot speciālu programmu, ko sauc RIP. Tajā uzstāda krāsu profilu. Maketu drukā spoguļskatā.
Drukā ar īpašu printeri, kas izmanto ūdens krāsas. Tiek drukāts uz īpašas plēves, kas neļauj krāsai izplūst un diezgan ilgi palikt neizžuvušai. Drukā ar CMYK un balto krāsu.
Pēc izdrukāšanas plēvi apkaisa ar līmes pulveri. Tādu pulveri izmanto arī sietspiedes pārnesē. Kur ir krāsa, tur pulveris pielīp, pārējais tiek nokratīts.
Pēc tam attēlu karsē 150-160 grādu temperatūrā, lai līmes pulveris saistītos ar tinti.
Iegūto maketu var glabāt un pārdot vai pašiem uzklāt uz priekšmeta.
Maketu pārnes uz priekšmeta ar termopreses palīdzību. Plēvi liek ar apdrukāto daļu uz leju un karsē ar termopresi 15 sekundes 150-160 grādu temperatūrā. Līme izkūst un kopā ar tinti pielīp pie auduma. Pēc tam atkarībā no plēves veida to noņem vai nu aukstu, vai siltu.
Attēls iztur apmēram 30-40 mazgāšanas reizes – apmēram tikpat, cik sietspiedes vai tiešās drukas zīmējumi. Iztur adekvātu stiepšanos un lietošanu.
DTF priekšrocības un trūkumi
DTF ir populārs, jo tam ir vairākas priekšrocības:
- Nav jāveic apdrukājamā priekšmeta priekšapstrāde, lai tinte pieķertos pie auduma. Daudziem tā ir problēma. DTF gadījumā nekas tāds nav nepieciešams, tātad tiek izlaists viens solis un ietaupīts laiks un nauda. Nav jāpērk priekšapstrādes šķidrums, pulverizators vai uzklāšanas mašīna. Turklāt DTG gadījumā priekšapstrāde atšķiras, ja materiāli ir atšķirīgi, piemēram, kokvilnai ir jālieto viens šķidrums, citiem audumiem – cits.
- Ar DTF ir iespējams apdrukāt lielāku priekšmetu klāstu. Ar DTG var drukāt vienīgi uz plakaniem priekšmetiem, piemēram, t-krekliem. Ar DTF tiek apdrukāta plēve, ko ar termopresi piespiež pie priekšmeta, tātad, ja termoprese ir atbilstoša, tad var apdrukāt liektas virsmas un kaut ko cietu, piemēram, metālu vai koku, vai mobilā telefona vāciņu.
- DTF drukāšanas metodei ir nepieciešams mazāk baltās tintes. DTG to izmanto 200%, DTF – 40%. Tas arī ir zināms līdzekļu ietaupījums. Protams, ir jāpērk plēves un līmes pulveris, bet tie maksā nesalīdzināmi mazāk par balto tinti.
- Apdrukātās plēves var glabāt, un tās aizņem daudz mazāk vietas nekā apdrukāti t-krekli. Ir arī divas reizes lētāk izdrukāt plēves ar zīmējumiem nākotnei, nekā glabāt noliktavā apdrukātus t-kreklus.
DTF ir arī trūkumi:
- Apdrukātais audums nav tik gluds un maigs kā tāds, ko apdrukā ar DTG metodi.
- No vienas puses nav nepieciešama priekšapstrāde, no otras – nāk klāt līmes pulvera uzklāšana, kas ir jādara ar rokām vai jāiegādājas īpaša mašīna, kas to dara.
Cenas un izmaksas
DTG printeri maksā sākot ar 15 000, DTF – sākot ar 3000, labi maksā ap 7000.
Interesanti, ka Ricoh 1000 un 2000 printeri, kas paredzēti DTG drukāšanai, pēc neliela programmatūras jauninājuma var drukāt arī DTF.
Ja jaunam DTF printerim taisa apkopi katru dienu, tad bez problēmām var nodrukāt 3000 apdrukas attēlus. Pēc tam sākas problēmas – arvien biežāk ir jātīra printeris, printera galva, līdz tīrīšana sāk aizņemt vairāk laika nekā drukāšana.
Lai sāktu DTG biznesu, ir jāiztērē vismaz 20 000. DTF uzsākt ir vairākas reizes lētāk. Vēl lētāk ir iegādāties ļoti populāru tintes printeri, piemēram, Epson Stylus, un savām rokām pārveidot to darbam ar DTF tintēm. Ir uzņēmīgi cilvēki, kas šādus printerus ražo paši – izgatavo palielinātus korpusus, kur visam var ļoti ērti tikt klāt un notīrīt, liek klāt lielām krāsas pudelēm paredzētus statīvus ar viegli tīrāmiem savienojumiem, liek elektroniku, kas ir plaši pieejama, un iegūst ļoti labu rezultātu. Tādus printerus var pat iegādāties.
Paša salikts DTF printeris iznāk par trešdaļu lētāk nekā veikalā pirkts, taču par visu ir jārūpējas pašam. ļoti daudz laika aiziet problēmu risināšanā, kas rodas drukāšanas laikā. Diemžēl nav tā, ka nospiež pogu, un nauda tek kā pa reni… Reizēm paiet vairākas stundas, kamēr salabo printeri. Ir jāizvēlas starp negulētu nakti vai atliktu pasūtījumu.
Noteikti ir jāsameklē drukas izejmateriālu piegādātājs ar labu reputāciju. Tas ļauj ietaupīt daudz naudas un nervu. Baltā tinte ir vissmagākais jautājums DTF drukāšanā. Ir ļoti grūti atrast patiesi labu balto tinti.
Atšķirībā no parastiem tekstila printeriem, DTF tintes tik ātri nežūst, tāpēc printera galvas neaizkalst, un printeris iznāk rentabls.
DTF printeriem ir nopērkami tīrīšanas kārtidži. Tos izmanto, ja mašīnu nelieto ilgāku laiku. Tintes kārtidžus izņem ārā un vietā ieliek tīrīšanas kārtidžus. To dara tāpēc, lai tinte nesakalst printerī, it īpaši printera galvā, kas ir pati dārgākā printera daļa.
A3 pilnkrāsu apdruka, plēve, līmes pulveris materiālos izmaksā vienu eiro. A3 makets ar printeri parasti tiek drukāts 5 minūtes.
DTF printerim noteikti ir nepieciešama uzturēšana katru dienu. Ik dienas ir jāvelta tam vismaz 10 minūtes, pretējā gadījumā tas drīz vien nedrukās nemaz.
Baltajai krāsai ļoti ātri – jau pēc mēneša – izkrīt nosēdumi, un tas ir normāli. Tas nozīmē, ka krāsu nevar iepirkt vairumā, lai tā vienmēr būtu krājumā, tā ir jāizmanto.
DTF izejmateriāli ir krāsas, līmes pulveris un plēves. Visiem trijiem ir jābūt saskaņotiem, jo gadās, ka uz kādas plēves krāsa neturas un izplūst, kaut kas pielīp un netiek pārnests.
Plašākai ražošanai ir iespējams par dažiem tūkstošiem iegādāties līmes uzklāšanas mašīnu.
Mazas apģērbu partijas (mazāk par 50 vienībām) tiek apdrukātas vai nu ar DTF, vai DTG. Lielākas – ar sietspiedi.
Apdrukas izturība, elpošana, sajūtamība
Protams, DTF galvenokārt izmanto t-kreklu un visa veida tekstila izstrādājumu apdrukāšanai. Ar DTF metodi droši var apdrukāt finieri un kartonu. Organiskais stikls un ABS plastmasa arī ir apdrukājami, vienīgi jāregulē temperatūra, lai materiāls nedeformētos un nepaliktu pēdas no pārneses plēves. Pie gumijas DTF līme neķeras klāt. Āda arī ir apdrukājama, vienīgi ir redzamas pārneses plēves pēdas.
Pie auduma līme turas ļoti labo, jo iesūcas šķiedrās. Pie finiera un kartona turas tikpat labi – izdruka ir dabūjama nost vienīgi ar paša materiāla kārtiņu. Pie ādas turas samērā labi, taču, ja izdodas aizķert aiz malas, tad var nodabūt nost kā plēvi. Pie ABS plastmasas turas ļoti stipri, pie akrila turas stipri.
Krāsas un līmes slānis pats par sevi ir elastīgs un neizturīgs pret noberšanu. Salīdzinājumā ar cieto UV apdruku tas turas sliktāk, tomēr atzīstami labi, lai varētu plaši izmantot.
DTF apdruka kalpo ilgāk par DTG apdruku. Pēdējā mēdz plaisāt, bet pirmā tā nedara, jo faktiski tiek uzklāta elastīga plēve, kas principā neplaisā. DTG apdruka ir kaprīza – tā kļūst vājāka pēc mazgāšanas virs 40 grādiem, kā arī kļūst bālāka pēc pirmās mazgāšanas.
DTG salīdzinājumā ar DTF ir labāka kvalitāte gan izskata, gan taustes ziņā.
Atšķirībā no uzlīmēm, DTF nekas nav jāgriež pa kontūru un jāņem ārā nevajadzīgi plēves gabaliņi, kā arī ir brīnišķīga iespēja iegūt elpojošu apdruku, jo var atstāt nekrāsotus punktus, tātad ir vieta, kur apmainīties gaisam, Ar uzlīmēm tas nav iespējams. Turklāt uzlīmes daudz sliktāk turas pie apģērba.
Termopārneses plēves nereti malās atslāņojas. DTF apdruku aiz malas nevar pat aizķert, un nekas neatslāņojas.
Uzdrukātais attēls labi turas un neiet nost, ja t-kreklu staipa.
Lai arī vienā dizainā var iekļaut visu, tomēr ir iespējams arī ar DTF plēvēm veidot aplikācijas – klāt attēlu uz attēla. Viss pārnesas ideāli. Ir sajūtama mala, kur uz pirmā attēla ir uzklāts otrais. Interesanti, ka pirmais attēls, kas ir karsēts četras reizes, gandrīz vairs nav sajūtams ar pirkstiem, tomēr ir labi redzams un nemaz nav sabojājies.
Ja rasterizē dizainu jeb attēlā veido punktiņus, kurus nekrāso, tad iegūst elpojošu audumu. Apdruka pēc sajūtas kļūst līdzīga tam, ko iegūst ar DTG metodi.
Tehniskas DTF drukāšanas īpatnības
DTF un DTG tintes ir vienas un tās pašas, vismaz RICOH 1000 un 2000 gadījumā.
Lai izvairītos no liekām problēmām, ir ieteicams tintes kārtidžus turēt vismaz trešdaļu pilnus. Ir labi arī pirms drukāšanas sakratīt tintes kārtidžus, kā arī notīrīt printera galvu.
Protams, uz DTF filmas ir jādrukā spoguļskatā, jo uzdrukātā puse tiek klāta uz apdrukājamā priekšmeta.
Vienas plēves no izstrādājuma ir jāņem nost karstas, tūlīt pēc termopreses atvēršanas, otras ir jāņem nost aukstas, tātad izstrādājumam ir jāatdziest kādas minūtes.
Aukstās noņemšanas plēves ņem nost tad, ja izstrādājums vairs nav karsts un pie tā var turēt roku.
T-krekls pirms apdrukāšanas ir jāizžāvē. Reizēm vajag vairākas reizes pakarsēt zem termopreses. No mitruma noteikti ir jātiek vaļā, jo tas traucē līmei pielipt.
Pēc līmes žāvēšanas izdrukas otrai pusei ir jāizskatās spīdīgai un mirguļojošai kā apelsīna mizai. Ja izskats nav vienmērīgs, vajag pasildīt vēl.
Protams, līmes žāvēšanas laikā izdalās ķīmiskas vielas, brīžiem var pat redzēt, ka ceļas tvaiki, līdz ar to ventilācija ražošanas telpā ir pilnīgi obligāta. Darba gaitā stipri ož pēc kausētas plastmasas. DTF maketus žāvē ne vien ar termopresi, bet arī ar citiem pieejamajiem žāvēšanas paņēmieniem, kur var iegūt 190 grādu temperatūru vienmērīgi pa visu maketa virsmu. Ir pat speciālas žāvēšanas krāsnis ar pieslēgumu ventilācijai, lai toksiskie izgarojumi nenokļūtu telpā.
Ir nepieciešama īpaša programma, ar kuras palīdzību drukāt ar DTF printeri, jo vienā piegājienā ir jādrukā divas reizes – vispirms krāsas, pēc tam baltā krāsa. To nedrīkst darīt atsevišķi, jo tad nobīdes ir neizbēgamas. Tāpēc noteikti bez dizaina programmatūras ir nepieciešama tā saucamā RIP programma, kurā var iestatīt vajadzīgos parametrus un izdrukāt DTF maketu pareizi un kvalitatīvi.
Ir jāzina, kādu audumu apdrukā, jo ir jāizmanto atšķirīga temperatūra un karsēšanas laiks. Ja pārkarsē kokvilnu, tad tā sadzeltē. Ja pārkarsē sintētiku, tad tā kļūst cieta un nekam nederīga.
Vienmēr ir jāsāk ar eksperimentu un drošu temperatūru. Kokvilnai tā ir 150 grādu un 10 sekundes, sintētikai – 135 grādi un 10 sekundes. Pēc tam temperatūru var paaugstināt, līdz atrod tādu, kad apdruka pielīmējas vislabāk. Kokvilnas audumu ar likru apstrādā 20 sekundes 160 grādu temperatūrā.
Pirms pārneses t-kreklu ir labi uzkarsēt kādas 10 sekundes, jo tad līme piekūst no apakšas un nav siltuma barjeras, kas traucē tai uzsilt. Barjera ir teflona slānis uz sildelementa, pārneses plēve un attēls.
Plēvi nedrīkst plēst uz augšu, jo tā var noplēst arī slikti pielipušu līmi. Plēve jāplēš nost paralēli attēlam – jāpaņem aiz stūra un jāvelk pa audumu, līdz plēve ir noņemta. Ja tā nāk nost viegli un vienmērīgi, tad viss ir izdarīts pareizi.
Pirmā pazīme, ka attēls nav pielīmējies, ir malas nākšana nost kopā ar plēvi. Tādā gadījumā plēst nost nedrīkst, ir jākarsē vēl.
Pēc plēves noplēšanas ir ieteicams uzkarsēt vēlreiz, lai nostiprinātu iznākumu.
Var pārnest DTF maketu arī ar gludekli. Tāpat kā darbā ar termopresi, vispirms uzkarsē audumu, tad liek virsū maketu un karsē. Gludeklis var saskarties ar DTF pārneses plēvi, nekas slikts nebūs, ja vien nepārkarsēs. Gludina spiežot un ar apļveida kustībām, lielu uzmanību pievēršot malām, jo no malām visbiežāk sāk plīst nost, tāpēc tās ir jāpielīmē īpaši stipri. Gludina ilgāk nekā termopreses gadījumā, jo nevar uzkarsēt visu virsmu vienlaikus. Pēc tam var ņemt nost plēvi. Ja ir pielīmējies labi, tad vajag nostiprināt. Tam ir nepieciešams pergamenta vai parasta papīra lapa, ko uzklāt uz izdrukas.
Ja ir radušies jautājumi, droši raksti, mēs labprāt atbildēsim.