Sākums > Drukas pakalpojumi > Kreklu apdrukas veidi
T-kreklu apdruka
Piedāvājam apdrukāt tavu t-kreklu. Mūsu priekšrocība ir tā, ka realizējam jebkādas idejas un realizējam individuālu pieeju.
Kreklu apdrukas veidi
Pirms savas idejas realizēšanas vienmēr ir vērts iepazīties ar to, kādi kreklu apdrukas paņēmieni vispār ir pieejami un ko tie maksā naudas un laika izteiksmē.
Divos vārdos: apdruka ir krāsas pielīmēšana pie apdrukājamā izstrādājuma. Visos gadījumos tiek izmantota termoprese, ar kuras palīdzību krāsa vai plēve tiek stipri pielīmēta sildot un spiežot noteiktu laiku. Pat tiešā druka neiztiek bez tā, jo krāsa ir labi jāpiestiprina pie materiāla. Izņēmums ir sublimācija, kad krāsa tiek ietvaicēta plastmasā vai sintētiskā audumā, tā iegūstot nenoberžamu attēlu.
Tekstila drukas veidu salīdzinājuma tabula
Sublimācija | Tiešā druka | Sietspiede | Drukātā termopārnese | Aplikāciju termopārnese |
Der vienīgi sintētikai – poliestera, neilona, acetāta audumiem. Der visam, kam ir poliestera pārklājums. | Vispiemērotākais audums ir kokvilna. Der arī linam, zīdam, džinsa audumam u.c. Nevar apdrukāt kūstošus materiālus. | Kokvilna. Praktiski viss, ko var nokrāsot. | Der gandrīz visiem materiāliem. | Der gandrīz visiem materiāliem. Audumam jābūt neelastīgam vai tikai mazliet elastīgam. |
Košas krāsas. | Krāsas nav tik spilgtas kā drukātajā termopārnesē vai sietspiedē. | Košs un skaidrs zīmējums. | Košas krāsas. Attēls kā uz papīra, jo to maz ietekmē auduma faktūra. | Košas krāsas. |
Apdruka nav sataustāma pilnīgi nemaz. | Apdruka gandrīz nav sataustāma. | Apdruka gandrīz nav sataustāma. | Apdruka ir sataustāma. | Apdruka ir sataustāma. |
Krāsa iztvaiko un iesūcas auduma šķiedrās. | Krāsa tiek uzklāta uz auduma. | Krāsa tiek uzklāta uz auduma. | Pie auduma piekausē krāsu. | Pie auduma piekausē plēvi. |
Nav minimāla apjoma. | Nav minimāla apjoma. | Vismaz 20 vienības. | Nav minimāla apjoma. | Nav minimāla apjoma. |
Visaugstākās izmaksas. | Ļoti zemas izmaksas lieliem apjomiem. | Zemas izmaksas. | ||
Pilnkrāsu druka ar smalkām līnijām un krāsu pārejām. | Pilnkrāsu druka ar smalkām līnijām un krāsu pārejām. | Viena vai vairākas krāsas, vidēji smalkas detaļas. | Pilnkrāsu druka ar smalkām līnijām un krāsu pārejām. | Aplikācija no vienas krāsas plēves. Var kombinēt. |
Ūdens bāzes tintes. Nav neona spilgtuma krāsu, nav zelta un sudraba krāsu. | Zelta un sudraba krāsa. | Atstarojoša, luminiscējoša, zelta, sudraba, glancēta, matēta, samtaina, ādas imitācijas, spoguļveida, glitera, hologrāfiska plēve. | ||
Nevar apdrukāt tumšas krāsas audumu. | Drukā uz jebkādas krāsas auduma. Apakšā klāj baltas krāsas slāni. | Drukā uz jebkādas krāsas auduma. | Drukā uz jebkādas krāsas auduma. | Līmē uz jebkādas krāsas auduma. |
Var droši mazgāt. | Mazgāšana līdz 30 grādu temperatūrai, izgriežot uz otru pusi. | Maiga mazgāšana. | Mazgāšana līdz 30 grādu temperatūrai, izgriežot uz otru pusi. | Mazgāšana līdz 30 grādu temperatūrai, izgriežot uz otru pusi. |
Var droši balināt, gludināt un žāvēt. | Nedrīkst gludināt. Nedrīkst balināt. Nedrīkst likt žāvētājā. | Nedrīkst gludināt. Nedrīkst likt žāvētājā. | Nedrīkst gludināt. Nedrīkst likt žāvētājā. | |
Var gludināt, ja paliek apakšā cepampapīru vai citu materiālu. | Var gludināt, ja paliek apakšā cepampapīru vai citu materiālu. | Var gludināt, ja paliek apakšā cepampapīru vai citu materiālu. | ||
Krāsa nenodilst un nenoberžas. | Jāsargā no noberzumiem. | Jāsargā no noberzumiem. | Jāsargā no noberzumiem. | Jāsargā no noberzumiem. |
Ja ir kļuvis skaidrs, ko vēlies, tad sūti tūlīt. Ja ne, lasi tālāk.
Drukātā termopārnese
Tiek drukāts uz speciālas termopārneses plēves. Pēc izdrukāšanas plēve ir jāžāvē vismaz 10 minūtes, labāk ilgāk. Pārnese tiek veikta ar termopresi 150 grādos 15 sekundes (tas parasti ir rakstīts uz plēves iepakojuma). Turpat var izlasīt, ka, piemēram, Fora plēve izturēs 27 mazgāšanas reizes. Temperatūra un ilgums ir atkarīgi no tā, cik aktīvi priekšmets tiks lietots. Principā var piekausēt jau ar 90 grādiem un dažām sekundēm.
Termopārneses priekšrocības
1. Pats spēcīgākais pluss ir iespēja pārnest attēlu uz jebkāda auduma, gan kokvilnas, gan sintētikas. Var pārnest arī uz jebkādas krāsas auduma, pat uz pilnīgi melna. Nevajag domāt par auduma sastāvu.
2. Nevajag atsevišķu printeri ar sublimācijas tintēm.
3. Attēla kvalitāte ir ļoti laba, gluži kā uz papīra. Var drukāt sīkas detaļas. Var drukāt pilnīgi visās krāsās. Ļoti koši izskatās uz tumša auduma, ko nav iespējams iegūt ar tiešo druku. Subjektīvi šķiet, ka detalizācija termopārneses variantā ir labāka par to, ko iegūst ar sublimāciju, jo pēdējā gadījumā attēlu ietekmē auduma raksts. Tiešo druku arī ietekmē auduma faktūra, tāpēc kvalitāte šķiet sliktāka.
4. Daudz lētāk par tiešo druku pie augstas izšķirtspējas.
5. Iespēja drukāt fotogrāfiju uz melna auduma. To var izdarīt vienīgi ar termopārnesi un tiešo druku. Ar sietspiedi var iegūt tikai trafaretus attēlus no 3-4 krāsām. Var, protams, ar sublimāciju baltu kreklu nokrāsot melnu, bet to var darīt tikai lieli uzņēmumi, jo vajag gigantiskas preses un milzīgus printerus.
Termopārneses trūkumi
1. Jo biežāk mazgā, jo īsāks apģērba gabala mūžs. Ja mazgā ļoti delikāti, tad vidēji t-krekls kalpo 2-3 gadus. Ja mazgā katru dienu, tad attēls var nolobīties jau pēc mēneša vai pusotra.
2. Attēls nav integrēts audumā, tas izskatās izgriezts. Attēla malas var sajust ar rokām. Var labi just, ka ir uzlīmēta plēve.
3. Tajā vietā, kur ir attēls, audums stiepjas daudz mazāk, neskatoties uz to, ka plēve ir elastīga. Bet tas nav kritiski.
4. Neizdodas uztaisīt pakāpenisku pāreju no attēla uz audumu. Attēlam ir skaidri izteikta robeža.
Drukātā termopārnese nav termoaplikācija, nevajag tās jaukt. Aplikāciju termopārnese nav apdrukāšana, to pie apģērbu apdrukas piemin tikai tāpēc, ka tiek izmantots ploteris, kas izgriež uzlīmi pa kontūru, un tādus ploterus izmanto lielākā daļa drukas darbnīcu, tāpēc var izpildīt arī šādus pasūtījumus.
Abi termopārneses varianti pēc būtības ir uzlīmes, ko ar temperatūras un spiediena palīdzību uzlīmē uz priekšmeta – apģērba, kartona, metāla, porcelāna, plastmasas, finiera u.c.
Protams, ir nianses un varianti. Ir, piemēram, speciāls papīrs, ko apdrukā ar krāsainu lāzerprinteri (parasti tiek izmantoti tintes printeri un plēves), un izdruka ar termopreses palīdzību tiek pārnesta uz auduma, citiem vārdiem sakot, krāsa tiek pielīmēta un papīrs tiek noņemts. Ir variants, kad speciālu papīru noteiktā krāsā apdrukā ar parastu melnbaltu lāzerprinteri, un uz auduma iegūst ļoti sarežģītu, vienkrāsainu attēlu, kādu ar ploteri izgatavot būtu ļoti ilgi vai pat neiespējami.
Vairāk par šo apdrukas veidu vari lasīt rakstā “Apdrukājama aplikāciju termopārnese”.
Aplikāciju termopārnese
Ar printeri apdrukā termopārneses plēvi, ar ploteri izgriež pa kontūru, atdala lieko materiālu, uzklāj montāžas plēvi, atdala pamatnes plēvi un ar termopreses palīdzību pielīmē pie auduma. Pēc tam montāžas plēvi noņem, un uz auduma paliek vienkrāsains uzraksts, logo, attēls vai zīmējums, kas ir izgriezts no izvēlētās krāsas un tekstūras plēves. Ir variants, kad mājas apstākļos termopreses vietā izmanto gludekli. Parasti aplikāciju termopārneses paņēmienu izmanto darba apģērbu izgatavošanai. Var kombinēt dažādu veidu plēves, tā iegūstot daudzkrāsainu zīmējumu.
Termouzlīmju priekšrocības
1. Ātra un vienkārša izgatavošana.
2. Ir iespējams izgatavot tikai vienu eksemplāru.
3. Var iegūt dažādus efektus, ja izmanto termoplēves ar spoguļveida, glitera, hologrāfisku, sudrabainu, zeltainu, metālisku, samtainu virsmu.
Termouzlīmju trūkumi
1. Slikti panes mazgāšanu.
2. Plaisā un nolobās.
3. Krāsa ir atkarīga no termoplēves, kādu var iegādāties.
Vairāk par šo apdrukas veidu vari lasīt rakstā “Aplikāciju termopārnese”.
DTF termopārnese (Direct to Film)
Šī metode ir parādījusies samērā nesen. Pēc būtības tā ir krāsas pielīmēšana pie auduma ar siltuma un spiediena palīdzību. Izmaksas ir ļoti līdzīgas DTG jeb tiešajai drukai.
Tiek drukāts uz speciālas pārneses plēves ar tekstila tintēm. Vispirms drukā krāsaino slāni, pēc tam balto slāni. Viss ir spoguļattēlā. Tinte žūst lēni, un tas tiek izmantots, lai pielipinātu līmes pulveri uz apdrukātās daļas – to uzkaisa vienmērīgā slānī un nokrata nost. Ar termopresi vai žāvētājā uzbērto līmes pulveri izkausē. Šādus sagatavotus pārneses materiālus ir iespējams uzglabāt vai pārdot klientiem, lai līmē paši. Līmē ar termopreses palīdzību. Pēc tam plēš nost plēvi. Ir auksti un karsti plēšamās plēves, tas ir rakstīts pārneses materiāla instrukcijā. Pirmās plēš, ja viss ir atdzisis tik tālu, ka var pielikt roku. Otrās plēš tūlīt pēc karsēšanas. Un tā apdrukātais izstrādājums ir gatavs. To var vēlreiz ielikt zem termopreses, lai tinte turētos stiprāk, taču tā var zaudēt mazliet krāsu sulīguma.
Zīmīgi, ka šajā metodē neko nav nepieciešams griezt ar ploteri. Tomēr ir arī citi mazāk populāri veidi, kā līmēt aplikācijas bez ploterēšanas.
DTF priekšrocības
1. Var drukāt uz gandrīz jebkādiem materiāliem jebkādā krāsā.
2. Izmaksas nemainās atkarībā no apjoma.
3. Nav nepieciešams griezt izdruku pa kontūru.
4. Augsta ražība (4-16 kvadrātmetri stundā).
5. Ļoti plašs pielietojuma loks, jo priekšmetam nav jābūt plakanam.
6. Tinte uz ūdens bāzes ir pilnīgi nekaitīga un ekoloģiska.
DTF trūkumi
1. Ir nepieciešami pārneses materiāli – plēve un līmes pulveris.
2. Slikti panes mazgāšanu – tiek ieteikts mazgāt ne vairāk par 30 reizēm.
Vairāk par šo apdrukas veidu vari lasīt rakstā “DTF pārneses metode”.
Sublimācijas druka
Ar speciālu sublimācijas printeri un sublimācijas tintēm uz sublimācijas papīra nodrukā attēlu spoguļskatā. Pēc tam papīru liek uz auduma, liek zem termopreses, un tā iegūst attēlu.
Sublimācijas priekšrocības
1. Pats svarīgākais – attēls ir ļoti noturīgs. Tas neiet nost nemaz, atšķirībā no pārējiem attēlu uzklāšanas veidiem – ar termopārnesi, sietspiedi vai tiešo druku iegūtie attēli ar laiku nolobās vai noberžas. Var tos akurāti nēsāt gadus desmit, bet vienalga attēls sāk bojāties. Sublimēts attēls tā nedara nekad, jo tiek krāsoti auduma diegi molekulārā līmenī. Attēls ir neticami noturīgs un nekādi nav nomazgājams. Stiprāk par to turas vienīgi izšuvums.
2. Tā kā attēls ir integrēts audumā, ar tausti to nav iespējams sajust.
3. Ir pilnīgi visas krāsas, sīka detalizācija.
4. Ir vieglāk uzklāt attēlu nekā ar termopārnesi. Nevajag griezt izdrukāto attēlu, ir iespējami jebkādi gradienti un pamazām izzūdošas malas.
5. Attēls stiepjas vienādi gan neapdrukātā, gan apdrukātā vietā.
Sublimācijas trūkumi
1. Pats lielākais trūkums ir tāds, ka var drukāt vienīgi uz balta auduma. Var drukāt uz gaišas krāsas audumiem, bet īpašu popularitāti tas nav guvis.
2. Vislabāko iznākumu var iegūt uz 100% poliestera auduma. Var drukāt arī uz auduma ar 50% kokvilnas – iznākums gandrīz neatšķiras, subjektīvi attēls šķiet mazliet mazāk košs un piesātināts. Uz akrila auduma krāsas ir blāvākas. Poliamīds un polipropilēns neder, jo kūst tik augstā temperatūrā. Uz tīra kokvilnas auduma nekāda sublimācija neiznāk.
3. Ir nepieciešams atsevišķs sublimācijas printeris.
Protams, tehnoloģijas attīstās. Ir variants ar tā saucamo metallic film uz tīras kokvilnas auduma – vispirms ar termopresi pielīmē metālisko plēvi, pēc tam sublimē attēlu. Vēl variants ir divslāņu t-krekli – ārpusē ir poliestera audums, ko apdrukā, iekšpusē – tīra kokvilna.
Sublimācija tiek piedāvāta arī saistībā ar krūzītēm un metāla plāksnītēm, taču ir jāņem vērā, ka visi piedāvātie priekšmeti ir pārklāti ar poliestera slāni, lai sublimācija būtu iespējama. Ja ir vēlme apdrukāt savu priekšmetu no jebkāda materiāla, tad ir pieejami citi apdrukāšanas paņēmieni.
Vairāk par šo apdrukas veidu vari lasīt rakstā “Sublimācijas druka”.
Sietspiede
Tas ir krāsošanas veids ar trafaretiem. Siets nosaukumā ir radies vēsturiski, kad izmantoja rāmīšus ar zīda pamatni, tajos lika trafaretus un lēja iekšā krāsu. Mūsdienās izmanto ruļļus auduma platumā. Katrs rullis ir vienai krāsai. Tam ir caurs vidus, kurā lej krāsu. Rullī ir daudz mazu caurumiņu tajās vietās, kur jābūt attiecīgās krāsas zīmējumam. Ar tāda milzīga konveijera palīdzību var lēti un ātri apdrukāt audumu industriālos apjomos. Rezultāts ir krāsains, košs, piesātināts.
Salīdzinoši nelieliem apjomiem izmanto rāmīšus ar zīda pamatni. Uz tiem uzklāj emulsiju, izžāvē (40 minūtes), uzliek caurspīdīgu plēvi ar zīmējumu konkrētajai krāsai, izgaismo emulsiju vakuuma kamerā. Kur gaisma tiek klāt, tur emulsija sacietē. Pārējo emulsiju nomazgā un žāvē aptuveni 10 minūtes. Aplīmē malas, lai krāsa nesūcas, kur tas nav vajadzīgs. Tā iegūst trafaretu. Pēc tam rāmīti nostiprina statīvā un uzklāj krāsu. Nostiprina apdrukājamo priekšmetu, uzliek virsū rāmīti, ar speciālu lāpstiņu (rakeli) izspiež cauri krāsu. Tad apdrukājamo priekšmetu liek žāvētājā, lai krāsa polimerizējas, un izstrādājums ir gatavs. Kā redzams, pati apdruka iet ļoti ātri, bet ir ilgs sagatavošanas darbs. Vienai krāsai tas parasti ilgst stundu, vairākām – ilgāk.
Ar trafareta palīdzību ir iespējams regulēt krāsas blīvumu, kas nonāk uz auduma. Tā iegūst krāsas toņus no tumša līdz gaišam. Var klāt krāsas sīkos punktiņos vienu blakus otrai, tā iegūstot krāsu salikuma jeb citas krāsas imitāciju. Tādā veidā ir iespējams iegūt attēlu, kas ir līdzīgs pilnkrāsu izdrukai.
Šādi var apdrukāt jebkādu materiālu, arī plastmasas un papīra maisiņus, kartona kastes, praktiski jebko, atliek vienīgi izvēlēties piemērotu krāsu.
Sietspiedes priekšrocības
1. Zīmējums ir precīzs.
2. Zema cena lieliem apjomiem.
3. Ražošanas ātrums, simtiem metru dienā.
Sietspiedes trūkumi
1. Neder maziem apjomiem.
2. Speciāls, dārgs, ilgi izgatavojams aprīkojums.
3. Noregulēšanai ir nepieciešami meistari.
Ar sietspiedes metodi var audumu balināt, tā iegūstot nesataustāmu un ļoti noturīgu zīmējumu. Tādā veidā uz tumša t-krekla iegūst gaišas krāsas zīmējumu. Izmantojot ķīmiskas vielas, ar balināšanas metodi var iegūt dažādas krāsas, tā iegūstot daudzkrāsainu zīmējumu. Taču arī te ir ierobežojumi – no sintētikas krāsa grūti izbalē, ar kokvilnu ir vieglāk, kā arī nevar garantēt, ka ķīmiskie reaģenti dos vajadzīgo krāsu. Protams, apģērbs ar šādi iegūtu zīmējumu pirms lietošanas noteikti ir jāizmazgā. Apģērbu var droši gludināt un mazgāt, jo zīmējums patiesībā ir audums dabiskajā krāsā.
Vairāk par šo apdrukas veidu vari lasīt rakstā “Sietspiede”.
Tiešā druka jeb digitālā druka (DTG – Direct to Garment)
Tas ir paņēmiens, kad audumu apdrukā ar printeri. Var drukāt uz visa veida audumiem. Pārsvarā šo paņēmienu izmanto dabīgu audumu apdrukāšanai.
Auduma virsmu vispirms apstrādā ar šķidrumu, kas palīdz tintei labāk pieķerties. Pēc tam liek audumu zem termopreses, lai tas būtu sauss un līdzens jeb izgludināts. Pēc tam liek audumu uz printera galdiņa un drukā. Pēc izdrukāšanas apģērba gabalu atkal liek zem termopreses, lai tinte labāk pielīp pie auduma šķiedrām. Un izdruka ir gatava.
Tiešās drukas priekšrocības
1. Var drukāt mazos apjomos.
2. Var drukāt jebkādas sarežģītības attēlus.
3. Var apdrukāt dabiskus audumus.
4. Nav nepieciešami pārneses materiāli.
5. Iznākums ir maigāks un mazāk sataustāms nekā DTF.
6. Tinte labāk panes mazgāšanu nekā termopārneses risinājumi.
7. Izdruku var iegūt ātri. T-krekls ar pilnkrāsu attēlu tiek izdrukāts 10-30 sekundēs.
Tiešās drukas trūkumi
1. Var drukāt uz gaiša auduma. Lai drukātu uz tumša, ir vispirms ir jānodrukā balta pamatne.
2. Krāsas var būt nespodras.
3. Krāsa var noiet mazgāšanas laikā.
4. Ir ļoti ieteicama priekšapstrāde, kas uzlabo attēla izskatu un noturību, bet paildzina drukāšanu.
5. Var drukāt vienīgi uz plakanas virsmas.
Izšūšana
Pie apģērbu apdrukas parasti piemin izšūšanu. To arī dara mašīna, šoreiz ar diegiem un adatām. Zīmējums tiek veidots no krāsainiem diegiem, tātad to var mazgāt un gludināt. Vidēji liela izšuvuma izgatavošana aizņem kādu stundu. Lielākā problēma ir dizains – ja neapmierina kāds jau gatavs, tad individuālu dizainu taisa mākslinieks, kas ir īpaši mācījies šo lietu ne mazāk par pusgadu. Viņa darbs ir uztaisīt programmu šūšanas mašīnai. Otra lielākā problēma ir tā, ka mašīna jebkurā brīdī var saniķoties, kļūdas pēc kaut ko darīt nepareizi vai atteikties šūt tālāk. Tāpēc noteikti ir nepieciešams meistars, kas var ātri visu salabot. Tas viss ietekmē izšūšanas izmaksas.
Nobeigums
Protams, vienā rakstā nav iespējams aplūkot visas detaļas un nianses, taču kopējais priekšstats par kreklu apdrukāšanu un vispār dažādu priekšmetu apdrukas veidiem ir dots. Ceram, ka šī informācija aiztaupīs tev ilgu konsultāciju drukas darbnīcā. Tagad tev atliek vienīgi palūgt paraugus un pataustīt, lai pavisam labi saprastu, kāds būs iznākums.
Protams, Druku.lv drukas darbnīcā nav visu uzskaitīto drukāšanas mašīnu, taču mēs zinām, kur un ko var izdarīt labi un lēti, un kvalitatīvi. Kaut ko darām paši, pārējo pasūtām citās darbnīcās un organizējam piegādi tev.