Lielvārdes josta
Lielvārdes josta ir tradicionāls latviešu tautastērpa elements. No pārējām Latvijas novadu jostām tā izceļas ar skaistumu.
Nav vienas vienīgās un pareizās Lielvārdes jostas. Latvijas Nacionālā vēstures muzeja krājumā pavisam ir 72 jostas.
Mūsdienās Lielvārdes josta kā tradicionāla kultūras vērtība iekļauta Latvijas kultūras kanonā.
Lielvārdes josta pirmoreiz plašākai publiskai apskatei tika izstādīta Latviešu etnogrāfiskajā izstādē 1896. gadā Rīgā.
Lielvārdes josta, ko 1988. gadā noaudis A. Paegle.





























Pilns šīs Lielvārdes jostas zīmējums vektoru formātā.
Lielvārdes jostas nozīme
Interesanti, ka Lielvārdes jostās raksti nav vienādi. Atšķiras sākums no beigām, raksti un to grupas neatkārtojas. To sauc par maiņu rakstu. Maiņu raksti ir arī citās jostās, bet Lielvārdes jostu kopā tie ir visizteiksmīgākie.
Interesanti arī, ka nav divu vienādu Lielvārdes jostu. Audējas senatnē neauda vienu un to pašu, katru reizi ielika jostā kaut ko citu.
Filmā par Lielvārdes jostu tika izteikta hipotēze par būtisku, iekodētu informāciju, un pamazām josta kļuva par latviešu identitātes simbolu.
Lielvārdes jostas garums
Jostu platums ir atšķirīgs: no 4,5 cm līdz 6,5 cm. Tās nav platākas par 7 cm. Jostu garums ir 2,5 līdz 3,2 metri.
Jostas austas no ļoti smalkiem diegiem. Platumā ir pat 75 raksta diegi jeb velki.
Tautas daiļamata meistares Ainas Kleinhofas dāvināta 13,35 m gara Lielvārdes josta grezno dzejnieka Imanta Ziedoņa vasarnīcu (tagad – muzeju) Murjāņos.
Lielvārdes jostas raksts
Igauņu grafiķis un mākslas teorētiķis Tenis Vints Lielvārdes jostas rakstus atzina par pasaulē bagātākajām un sarežģītākajām ģeometrisko rakstu sistēmām.
Filma par Lielvārdes jostu
Tenis Vints sarakstīja scenāriju, un režisors Anss Epners uzņēma 1980. gada iznākušo dokumentālo filmu „Lielvārdes josta”. Filma atnesa Lielvārdes jostai milzīgu popularitāti. T. Vints izteica filmā pauda hipotēzi par ornamentu kā informācijas nesēju – jostā var izlasīt kosmogonijas jeb pasaules radīšanas stāstu. Tādējādi latviešu apziņā Lielvārdes josta kļuva par latviskās identitātes simbolu.
Filma ir skatāma jūtūbē. Izteikti astoņdesmito gadu kvalitātē. Pirmā daļa un otrā daļa.
Lielvārdes jostas elementi
Lai varētu aprakstīt jostā ieaustos rakstus, ir sistematizētas atsevišķas zīmes. Bet jostā tās nav atsevišķi. No vienas zīmes veidojas cita, tad nākamā, un viss saplūst kopējā rakstā.
Atsevišķi Lielvārdes jostas elementi sastopami pasaulē jau kopš akmens laikmeta, par ko liecina arheoloģiskie atradumi gan Eiropas zemēs, gan citur pasaulē.
Lielvārdes jostā apvienota virkne ģeometrisko zīmju: trīsstūri jeb jumtiņi (t.s. Māras un Dieva zīmes), auseklīši jeb oktogrammas, dažāda veida krusti (sākot no slīpajiem, divkāršajiem guļus krustiem un beidzot ar ugunskrustiem), arī t.s. saulītes, Ūsiņa, zalkša zīme u.c.

















Lielvārdes jostas zīmējums
Jostā saskatītais Visuma tapšanas scenārijs, josta kā meditatīva sistēma, kā pagaidām neizprastas zināšanas par Visumu var būt un tikpat labi var nebūt, jo daudz kas atkarīgs no tā, ko un kā mēs gribam saskatīt un ieraudzīt. Viens gan ir droši – Lielvārdes josta izceļas no citām raksta jostām, pateicoties mūsdienās radītajam mītam. Tas šo jostu paceļ pāri citām Latvijas novadu jostām, ne ar pārāku tehnisko risinājumu, ornamentu vai krāsām, bet tieši ar ļoti spēcīgo simbolisko uzpildījumu.
Avoti
Intervija ar Latvijas Nacionālā vēstures muzeja Vēstures departamenta Etnogrāfijas nodaļas vadītāju, etnogrāfi Ilzi Ziņģīti.
Lielvārdes jostā rakstu zīmes neatkārtojas, bet veido stāstu.
Astronoma raksts, kurā izteikta doma par jostā attēlotu grūtniecības ciklu.
Vācu mistiķes, dziednieces Dinas Rīsas skaidrojums par Lielvārdes jostas vēstījumu un vēstījuma variants.
Saistīti raksti
Latvju rakstu zīmes ar skaidrojumiem.

Mēs strādājam godīgi un prasmīgi, ievērojam cildenas morāles vērtības un ļoti daudz smejamies.
Druku.lv projektu menedžeris Indars Brūvelis