Izkārtnes

Izkārtņu dizains, druka un piestiprināšana. Īstenojam visas idejas.

Izkārtnes pie durvīm, virs durvīm, visu veidu, ļoti greznas

Druku.lv piedāvā izkārtņu risinājumus ārsienām un iekštelpās. Izgatavojam dizainu saskaņā ar zīmola grāmatu, veidojot konsekventu vizuālo tēlu visur, kur parādās uzņēmuma nosaukums.

Izgatavojam sienu plāksnes, norādes, skatlogu uzlīmes, autostāvvietu zīmes. Izgatavojam gan paliekošas, gan pagaidu izkārtnes un zīmes.

Par izkārtnēm

Par izkārtni sauc ārā izkārtu plāksni ar iestādes, firmas, uzņēmuma nosaukumu, darbības veidu, darba laiku.

Izkārtne pie durvīm rada pirmo iespaidu par uzņēmumu, tāpēc ir ļoti svarīgi, lai tajā būtu parādīta firmas būtība un pakalpojumu kvalitāte. Cilvēkam momentāni jāsaprot, kas tas ir par biznesu un kāpēc viņam ir vērts tajā ieguldīt uzmanību, laiku un naudu.

Lieliska izkārtne rada spilgtu iespaidu un ilgi paliek atmiņā, tāpēc cilvēks to atceras, kad rodas vajadzība.

Izkārtne var būt eleganta un iekļauties ēkas fasādes dizainā. Izkārtne var būt liela un novietota virs ieejas. Tā var būt grandioza uz jumta vai izvietota pa visu fasādi.

Izkārtnes ir dažādas:

  • Āra izkārtnes
  • Reklāmas izkārtnes
  • Planšetes
  • Norādes
  • Plāksnītes
  • Metāla izkārtnes
  • Misiņa izkārtnes
  • Koka izkārtnes
  • Telpiski burti
  • Gaismas reklāma
  • LED izkārtnes
  • Gaismas kastes
  • Neona izkārtnes
  • Digitālās izkārtnes
Izkārtnēm pilna iela

Izkārtnes un mārketings

Izkārtne ne vien sniedz svarīgu informāciju, bet arī piesaista cilvēku uzmanību, tāpēc tie nāk veikalā.

Izkārtne ir viens zīmju veids, un veidu ir daudz, piemēram, uzlīmes skatlogā, drošības zīmes telpās, norādes, izpārdošanas un atlaižu zīmes, ekrāni ar digitālu reklāmu, izgaismojums. Katra atsevišķi un visas kopā šīs zīmes ietekmē klientus un tavu biznesu.

Intereses piesaistīšana

Izkārtnes uzdevums ir ieinteresēt. Cilvēki to ierauga pašu pirmo un ar to saista iespaidu par apmeklēto iestādi. Izkārtne ir firmas identifikācijas zīme reālā telpā. Tie, kas meklē tieši tavus pakalpojumus, raugās apkārt pēc tava logo un nosaukuma.

Zīmola stiprināšana

Ir svarīgi radīt pirmo iespaidu. Izkārtnē ir jāapvieno visa brenda būtība un jāparāda skaidri un neatvairāmi. Ir jāparāda, ar ko firma nodarbojas, un jārosina uzzināt vairāk. Cilvēkam ir jāatpazīst tavs zīmols katru reizi, kad ierauga izkārtni. Jo vairāk zīmola zīmju ir apkārt, jo biežāk cilvēks atceras par tavu uzņēmumu un tā pakalpojumiem.

Izmaksas

Reklāma prasa pastāvīgus ieguldījumus, savukārt izkārtne ir tikai vienreiz veicams ieguldījums. Jo labāka izkārtne, jo lielāka ietekme uz auditoriju un lielāka atdeve.

Izkārtne un traktors

Izkārtņu dizaina pamati

Izkārtne atrodas uz ielas. Cilvēkam, kas iet garām pa trotuāru, ir tikai daži mirkļi laika, lai to uztvertu. Tāpēc ir jādara viss, lai pasniegtā informācija būtu nododama ļoti īsā laika sprīdī. Citiem vārdiem sakot, jāpiesaista skatiens un jārada vēlme apstāties un aplūkot izkārtni rūpīgāk.

Kā to izdarīt?

Izkārtnei ir jāizceļas

Izkārtne nedrīkst pazust ielas fonā. Tāpēc jāizmanto košas, gaišas krāsas, kas kontrastē ar apkārtni un piesaista uzmanību.

Iesakām izmantot krāsas no zīmola grāmatas, lai vizuālais tēls visur būtu vienāds un cilvēkam, kas meklē konkrēti tavu uzņēmumu vai zina kaut ko par to, uzreiz būtu skaidrs, ka tas ir nonācis viņa acu priekšā.

Profesionāls ieteikums ir izmantot ne vairāk par trijām pamatkrāsām. Izkārtnei ir jāpiesaista uzmanība, tā nedrīkst būt pārblīvēta ar krāsām un informāciju.

Izkārtnei jārada emocijas

Cilvēki apmeklē vietas, kurās ir kaut kas īpašs, kaut kas raksturīgs. Izkārtne, kas izraisa smaidu, ilgi paliek atmiņā. Piemēram: “Bizness klibo, kafija palīdz.”

Ja joki tavam brendam nepiestāv, jāpauž siltums un draudzīgums. Piemēram: “Svaigu maizīšu smarža ir par velti. Ienāc un izbaudi garšu!”

Izkārtnei jābūt vienkāršai un skaidrai

Izkārtnei jābūt skaidrai un ļoti viegli salasāmai. Garāmgājējam nav laika pētīt kaligrāfiskus burtus un lasīt garus teikumus. Jāizvēlas vienkārši fonti, kurus viegli lasīt no attāluma.

Profesionāls ieteikums ir izmantot ikonas jeb ļoti vienkāršus, stilizētus attēlus, lai ļoti ātri parādītu, kādas preces un pakalpojumus tava firma piedāvā.

Cilvēkam, kas steidzas pa ielu savās gaitās, izkārtnē vienā mirklī jāierauga tas, kāpēc gan būtu jāapstājas un jāieiet iekšā.

Ir jāuzzina tas labums, kādu iegūs. Ir jāuzzina galvenais, ko tur piedāvā.

Profesionāls ieteikums ir izmantot tikai vienu skaidru ziņu. Vairāk informācijas atņem vēlmi pievērst uzmanību un interesēties.

Izkārtnes naktī

Izkārtņu psiholoģija: kas un kāpēc pievelk klientus

Maģiski pievelkošas izkārtnes panākumu pamatā ir cilvēka psiholoģijas pārzināšana un labs dizains.

Izmērs

Jāsaka, ka lielāks izmērs ļoti bieži ir pareiza izvēle. Liela izkārtne ne vien palielina atstāto iespaidu, bet arī ir labāk ieraugāma un salasāma.

Pārāk mazu izkārtni nepamana, taču arī pārāk liela var būt par lielu, lai pamanītu. Lielums ir jāsaskaņo ar attālumu.

  • Salasāmība no attāluma. Jo tālāk atrodas potenciālais klients, jo lielākiem burtiem jābūt izkārtnē. Vislabākā attiecība ir viens centimetrs burtu augstuma uz 120 centimetriem no izkārtnes.
  • Galvenā ziņa. Tai jābūt lielai un skaidrai. Cilvēkam tā jāuztver vienā mirklī.
  • Proporcionalitāte ar apkārtni. Izkārtnei ir jābūt skaidri redzamai, bet tā nedrīkst vizuāli konfliktēt ar to, kas ir blakus. Zīmei ir jābūt atbilstošai, tai jābūt savā vietā.

Lielas izkārtnes brīnišķīgi piesaista uzmanību, taču vienmēr jāietur līdzsvars. Mērķis ir izveidot izkārtni, kas piesaista uzmanību un aicina tuvāk, vienlaikus neaizklājot visu pārējo.

Iesakām izgatavot dažāda lieluma izkārtnes (vienkārši nodrukājot uz lēta materiāla) un paskatīties, kā tās izskatās vajadzīgajā vietā. Jānovērtē tās no visām vietām, no kurām tās var ieraudzīt.

Krāsu psiholoģija

Krāsa ļoti iespaido to, kā cilvēki uztver vizuālus tēlus un reaģē uz tiem.

  • Sarkana krāsa. Acīs krītoša, piesaista uzmanību, rada neatliekamības sajūtu, tāpēc to parasti izmanto izpārdošanās. Sarkana krāsa liek paskatīties un reaģēt nekavējoties.
  • Zila krāsa. Nomierina, liek uzticēties, pauž uzticamību un profesionalitāti. To bieži izmanto bankās, medicīnas iestādēs un tehnoloģiju kompānijās.
  • Dzeltena krāsa. Priecīga, aicinoša, uzlabo garastāvokli, piesaista uzmanību, nepārsātina jutekļus. Ideāla zīmoliem, kas vēlas paust siltumu un pozitīvumu.
  • Zaļa krāsa. Asociējas ar dabu, veselību, rada svaiguma un labklājības sajūtu. Pārsvarā to izmanto ekoloģiski draudzīgu un organisku produktu ražotāji un tirgotāji.
  • Melna un zelta krāsa. Elegantas, izsmalcinātas, greznas. Dārgā gala kompānijas ar tām uzsver augstas klases sajūtu.

Vairāk par krāsām un krāsu psiholoģiju atsevišķos rakstos.

Labi pārdomāta krāsu palete veido kontaktu ar klientu, pirms tas sper kāju tavās telpās.

Nevajag izmantot vairāku košu krāsu salikumu, jo veidojas vizuāls juceklis. Labāk izvēlēties vienu vai divas pamatkrāsas, kas vislabāk reprezentē brendu.

Fonti

No burtu izskata ir atkarīgs, vai izkārtne būs pievilcīga un saprotama. Fonts jāizvēlas vienlaikus gan labi salasāms no lielāka attāluma, gan tāds, kas ataino zīmola būtību.

  • Sans-serif fonti. Tie ir vienkārši un viegli salasāmi. Piemēri ir Arial un Helvetica. Ideāli vietās, kur apgrozās ļoti daudz ļaužu. Parasti tos izmanto moderni un tehniska rakstura uzņēmumi.
  • Serif fonti. Tie ir klasiski un tradicionāli. Piemērs ir Times New Roman. Tos izmanto grāmatu veikaliem, kafejnīcām un juridiskām firmām.
  • Rokraksta fonti. Tie ir eleganti, bet diezgan grūti salasāmi. Piemēroti augstas klases zīmoliem un mākslinieciski orientētām firmām.

Vairāk par fontiem lasāms atsevišķā rakstā.

Īsi sakot, fontiem jāpapildina brenda vizuālais tēls, nezaudējot salasāmību.

Iesakām izmantot treknrakstu īsiem nosaukumiem un parastus fontus garākai informācijai. Tas līdzsvaro izkārtnes dizainu.

Īstie vārdi un frāzes

Lai arī ir pierasts, ka izkārtne satur tikai nosaukumu, tas nav iekalts akmenī. Izkārtnē var pateikt kaut ko vairāk, lai ieinteresētu un piesaistītu.

Labāk ir izteikties iespējami īsi. Tas jādara lakoniski, tieši un, ideālā gadījumā, pieliekot mazliet emociju. Tas jādara ar pavisam konkrētu nolūku, lai panāktu noteiktu, uzņēmumam vajadzīgu cilvēka rīcību.

  • Īsi un laipni. Klienti ātri paiet garām, tāpēc ziņai jābūt kodolīgai un īsai, dzīvīgai un koncentrētai.
  • Aicinājums. Jārosina cilvēkiem kaut ko izdarīt ar tādām frāzēm kā “izpārdošana”, “pamēģini tūlīt”.
  • Sarunvaloda. Draudzīgums un uzmundrinājums ir panākumu pamatā. Ideāli ir izveidot personīgu saikni ar klientu jau izkārtnē. To dara ar vārdiem “tu” un “tavs”.

Iesakām eksperimentēt ar humoru un kalambūriem jeb vārdu spēlēm. Ja izkārtne liek pasmaidīt, tad noteikti ilgi paliek atmiņā.

Attēli

Fotogrāfijas un zīmējumi piesaista skatienu labāk  par vārdiem. Nereti to reducē uz logotipu, bet mūsdienu drukas līdzekļi ļauj parādīt domu visā krāsu gammā un detaļās.

  • Ikdienas foto. Laimīga īpašnieka fotogrāfija palīdz klientam vizualizēt sevi tādā pašā situācijā.
  • Izstrādājuma foto. Cilvēkam parasti ir visai aptuvens priekšstats par to, kas tiek piedāvāts, tāpēc kvalitatīvas fotogrāfijas palīdz to vēlēties pavisam konkrēti.
  • Ikonas un ilustrācijas. Simboli padara izkārtnes intuitīvi uztveramas, tāpat kā informācijas zīmes un norādes.

Iesakām neizmantot vispārīgas fotogrāfijas, kādas var sameklēt internetā un kādas ir redzamas šajā lapā. Autentiskumu panāk ar savu ražojumu fotogrāfijām.

Kopējs, aicinošs skats

Izkārtnei jābūt daļai no kopēja skata, kas viss kopā aicina ienākt iekšā. Vietai jāizskatās ideāli tam nolūkam, kam firma izveidota. To dara ar skatloga iekārtojumu, LED lentēm ārā un iekšā, ap ieeju, ar aicinājumiem logā un ap durvīm. Ir jāparāda, ka te ir tieši tas, ko cilvēks jau sen ir vēlējies, un jāparāda tā, ka nav iespējams vienaldzīgi paiet garām.

Izkārtnes lielpilsētas ielās

Inovatīvi izkārtņu materiāli

Izkārtnes materiāla izvēle rada lielu atšķirību, kā tā izskatās, cik ilgi kalpo un cik dārgi maksā.

Organiskais stikls

Tas ir caurspīdīgs materiāls, līdzīgs stiklam.

  • Gluds.
  • Izskatās moderns.
  • Daudzpusīgi izmantojams.

Organiskā stikla izkārtņu priekšrocības:

  • Izturība. Tas ir stiprs, iztur laikapstākļu ietekmi, nav viegli saplēšams. Var izmantot gan iekštelpās, gan ārā. Tā ir vienīgā caurspīdīgā plastmasa, kuru principā nebojā ultravioletie stari.
  • Estētika. Ļoti gluda, spīdīga virsma, kas piešķir profesionālu izskatu. Ir daudz veidu, kā orgstiklam piešķirt krāsu un tekstūru, padarīt matētu un daļēji caurspīdīgu.
  • Daudzpusīgums. Organisko stiklu var griezt jebkādā izmērā un formā. Uz tā var uzdrukāt jebko. Ideāls materiāls neparastu, nestandarta izkārtņu izgatavošanai.
  • Vieglums. Salīdzinājumā ar stiklu, tas ir daudz vieglāks, tāpēc vieglāk transportējams un uzstādāms.

Organiskā stikla izkārtņu trūkumi:

  • Cena. Organiskais stikls ir dārgāks par citiem izkārtņu materiāliem. Nav piemērots mazam budžetam. Taču ir lētākais caurspīdīgais risinājums.
  • Viegli saskrāpējams. Lai arī tas ir mehāniski izturīgs, tā virsmu ir ļoti viegli saskrāpēt.
  • Jāatzīmē, ka ir citas caurspīdīgas plastmasas, piemēram, PVH un monolītais polikarbonāts. Tie saules gaismā dzeltē un kļūst trausli, neskatoties uz kvalitāti un UV aizsargpārklājumu. Dzeltēšana ir tikai laika jautājums.

Putuplastikāts

Plaši tiek lietoti Komatex un līdzīgi putota plastikāta materiāli.

  • Viegls.
  • Gluds.
  • Balts.
  • Necaurspīdīgs.
  • Radīts apdrukāšanai.

Putu plastikāta izkārtņu priekšrocības:

  • Daudzpusība. Pieejams plašā biezuma klāstā. Ir viegli apstrādājams.
  • Izturība. Piemērots lietošanai iekštelpās un ārā.
  • Nelielas izmaksas. Iespējams, pats lētākais izkārtņu materiāls.
  • Viegls. Vieglāks par organisko stiklu un kompozītmateriāliem.

Putu plastikāta izkārtņu trūkumi:

  • Virsma. Nav tik gluda kā organiskajam stiklam vai premium klases kompozītmaterialiem.
  • Var savērpties, ja apstākļi ir īpaši nelabvēlīgi.

Kompozītmateriāls

Ne mazāk plaši tiek lietoti Dibond un līdzīgi putota plastikāta materiāli ar biezāku vai plānāku alumīnija slāni vienā vai abās loksnes pusēs.

Kompozītmateriāla izkārtņu priekšrocības:

  • Izturība. Izteikti izturīgs materiāls, kas paredzēts ilgstošai izmantošanai ārā. Ļoti izturīgs pret laikapstākļiem un saules gaismu.
  • Virsma. Izskatās gluds, atstāj profesionālu iespaidu.

Kompozītmateriāla izkārtņu trūkumi:

  • Cena. Izmaksā dārgāk par putu plastmasas loksnēm.
  • Svars. Dibond ir vieglāks par alumīnija loksni, bet smagāks par Komatex.
  • Elastība. Kompozītmateriāli nav elastīgi, nav liecami.

Metāla izkārtnes

Metāla izkārtnes ir klasika. Tās ir izturīgas un kalpo ilgi. Parasti izkārtnes izgatavo no vara, misiņa un nerūsējošā tērauda.

Metāla izkārtņu priekšrocības:

  • Izturība. Metāls ir visizturīgākais izkārtņu materiāls. Tas iztur visus laikapstākļus, skrāpējumus, fizisku ietekmi, tāpēc ir ideāls izmantošanai ārā.
  • Izskats. Atstāj stabilitātes un profesionālisma sajūtu.

Metāla izkārtņu trūkumi:

  • Svars. Lielas metāla izkārtnes ir ļoti smagas, tāpēc ļoti jādomā par piestiprināšanu.
  • Cena. Metāls ir dārgs gan kā materiāls, gan apstrādes ziņā.

Izkārtnes ilgtspējība

Mūsdienu eko-draudzīgajā tirgū ir svarīgi novērtēt visu savā biznesā no šī skatu punkta. Arī izkārtne ietekmē apkārtējo vidi. Galvenais nav izvēlēties visekoloģiskāko risinājumu, bet zināt ietekmes nianses, būt izglītotam šajā jomā un, izejot no tā, pieņemt saprātīgu lēmumu.

Ir ieteicams izvēlēties pārstrādājamus vai pārstrādātus materiālus, digitalizēt izkārtni, izvēlēties tādus izkārtņu ražotājus, kuri rūpējas par apkārtējo vidi.

Iemesli, ar ko ekoloģiski draudzīga izkārtne ir labāka:

  • Tā ir draudzīgāka videi.
  • Tā veicina un parāda sociālo atbildību.
  • To veidošanai ir tikpat daudz iespēju kā parastu izkārtņu gadījumā.
  • Ar to parāda piemēru apkārtējiem.
  • Tā sniedz sirdsapziņas mieru par ekoloģiski labi izdarītu darbu.

Ieguldījumi videi draudzīgos risinājumos nereti ir vienīgais, kas liek klientiem izvēlēties tavu firmu, nevis konkurentus.

Izkārtņu vēsture

Senie romieši prata grebt akmeni, iegūt košas krāsas un pat apzeltīt, tāpēc tirgotāji sāka papildināt zīmes uz ceļiem ar sev vajadzīgām norādēm.

1393. gadā Ričards II izdeva likumu, ka visiem, kas pārdod alu, jāizliek ārpusē izkārtne. Tādā veidā inspekcija redzēja, kur ražo un tirgo alu, un ievāca nodokļus.

Cilvēki tolaik lasīt neprata, tāpēc uz izkārtnēm tika attēloti dzīvnieki dažādās krāsās. Tā ļaudis varēja atšķirt vienu tirgotāju no pārējiem.

Ap 1700. gadu sāka izdot likumus, ar kuriem regulēja izkārtņu novietojumu, jo tās tika izkārtas tālu pāri ielām, un iedzīvotāji nereti guva traumas.

Ap 1800. gadu parādījās izkārtņu apgaismojums. To panāca ar gāzes laternām. Vēlāk tika atklāta elektrība, parādījās neona un fluorescentās gaismas.

Otrā Pasaules kara laikā parādījās plastmasa un citi cilvēku ražoti materiāli, un tos sāka izmantot izkārtņu izgatavošanai. Radās metāla izkārtnes. Kopš tā laika vienīgais ierobežojums bija iztēle.

Tādējādi simboliskas zīmes ir dziļi cilvēku asinīs un apziņā, un ar to palīdzību var paust diezgan ietilpīgu informāciju.

Izkārtnes nakts ielā

Jautājumi, uz kuriem jāatbild, veidojot izkārtni

Kāds ir izkārtnes mērķis? Tas ir vissvarīgākais jautājums, no kura ir atkarīgs, kādus elementus izkārtnē likt.

Kam izkārtne ir paredzēta? Kāda ir mērķauditorija? Kādas ir tās prasības, vēlmes, kas tai patīk un kas nepatīk?

Kādam ir jābūt izkārtnes rezultātam? Kas cilvēkam ir jādara, jādomā, jājūt? Ja tas nav skaidrs, tad nav zināms, ko izkārtnē likt un kā to noformēt.

Kādam jābūt izkārtnes lielumam? Tas ir atkarīgs no normatīvajiem aktiem, apkārt esošajām izkārtnēm, skatīšanās attāluma.

No kāda materiāla izkārtne jāizgatavo? Tā ir nozīmīga detaļa, kas nosaka ne vien cenu, bet atbilstību zīmola tēlam.

Kādas krāsas tiks izmantotas? Krāsas ir jāņem no zīmola grāmatas. Ja tās nav, tad ar steigu jāizgatavo. Katrā gadījumā izkārtnei jāsaskan ar pārējiem mārketinga materiāliem.

Vai ir nepieciešams speciāls apgaismojums?

Vai nepieciešami papildu komponenti? Piemēram, braila raksts vai bultas. Svarīga lieta, par kuru aizmirst, ir piestiprināšanas veids. Tas var būt slēpts, atstatu no sienas, stikla stiprinājums.

Cik ilgi izkārtnei ir jākalpo?

Atbildes uz šiem jautājumiem palīdz precizēt vēlmes un vajadzības un nonākt pie perfekta izkārtnes dizaina.

Normatīvo aktu prasības izkārtnēm

No izkārtnes nav tālu līdz informācijas zīmēm un reklāmas plakātiem. Tas viss diezgan strikti ir noregulēts likumdošanā.

Reklāmas likums.

Par reklāmas izvietošanu publiskas vietās.

Par reklāmu un informācijas izvietošanu ceļu malās.

Par reklāmas izvietošanu Rīgā.

Lai nav tālu jāmeklē, saistībā ar Rīgu viss jau sen ir savākts vienkopus. Tur ir vēlami izkārtņu paraugi, par kādiem, visticamāk, būs ļoti viegli saņemt gan atļauju, gan izkārtnes pasi.

Nodevas par reklāmas izvietošanu Rīgā.

Saistīti raksti

Izkārtņu izgatavošana

Izkārtnes, uzraksti, norādes, plāksnes, stendi veikalos

Secinājumi

Druku.lv ir tavs palīgs, ja runa ir par izkārtnēm, reklāmas plakātiem un baneriem, īslaicīgu reklāmu, skatlogu noformējumu, vietrāžiem, norādēm, drošības un informācijas zīmēm, interjera dekorācijām. Raksti, zvani, nāc un stāsti savu ideju, mēs izdarīsim visu pārējo!

Druku.lv projektu un pārdošanas menedžeris

Mēs strādājam godīgi un prasmīgi, ievērojam cildenas morāles vērtības un ļoti daudz smejamies.

Druku.lv projektu menedžeris Indars Brūvelis