Fonti vizītkartēs

Kādus fontus izmantot vizītkartēs? Tas ir atkarīgs no tā, ar kādu nolūku vizītkartes tiek veidotas.
Fontiem vizītkartēs ir divi uzdevumi:
- būt viegli lasāmiem,
- pievērst uzmanību.
Salasāmība neapšaubāmi ir pats svarīgākais vizītkartē. Neviens nepiepūlēs acis un nemēģinās izburtot kaut ko nesalasāmu. Lielāki un treknāki burti vieglāk paliek atmiņā.
Vizītkartei jābūt ne vien viegli izlasāmai, bet gana pievilcīgai, lai gribētos uz to paskatīties vēlreiz. Vienīgi jāņem vērā, ka visus nepiesaista viens un tas pats. Piemēram, trekns standarta fonts, kāds izmantots celtniecības firmas vizītkartē, pauž spēku, robustumu un prasmīgumu. Tāds pats fonts restorāna vizītkartē dveš aukstumu un naidīgumu.
Ir svarīgi atcerēties, ka vizītkarte prezentē uzņēmumu. Klasiski fonti, piemēram, Times New Roman, Helvetica, Arial der tradicionālām kompānijām, pauž profesionālismu un aicina uzticēties. Kreatīvām vai laba laika pavadīšanas firmām ir jāizvēlas citi, atbilstoši fonti, kas parāda šo atmosfēru.
Vizītkartē ir jāatrod zelta vidusceļš starp radošumu un izlasāmību. Ja potenciālie klienti nespēj izlasīt kontaktinformāciju, tad nespēs uzsākt biznesu ar tevi.
Trīs veidu fonti
Vienkārši runājot, fonti ir iedalāmi trijās kategorijās: sans serif, serif un script.
1. Sans serif fonti
- Bez dekoratīviem elementiem.

Šiem burtiem nav nekādu izskaistinājumu, nekādu svītriņu līniju galos. Angliski šos dekorējumus apzīmē ar vārdu “serif”.
Šiem fontiem visas līnijas parasti ir vienāda biezuma.
Tādējādi sans serif fonti ir viegli lasāmi, līdz ar to ir ļoti ieteicami vizītkartēs, kur lasīšanas vieglums ir vissvarīgākais nosacījums arī tad, ja burtu lielums ir mazs.
Sans serif fonti tiek izmantoti elektroniskajās ierīcēs. Mazā izšķirtspējā serifi vai nu pazūd, vai kļūst pārāk lieli, savukārt fontiem bez serifiem jeb sans serif fontiem tādu problēmu nav. Tas jāņem vēra, plānojot onlaina un offlaina zīmola materiālus, jo īpaši logo, kuri būs jāattēlo gan uz milzīgiem baneriem, gan pavisam sīkās favikonās interneta pārlūkos.
Sans serif fonti pauž vienkāršību, modernumu un minimālismu.
Zināšanai: vārds “sans” franču valodā no zīmē “bez”; tiek uzskatīts, ka vārds “serif” radies no dāņu “schreef” un nozīmē “līnija”.
Paši populārākie sans serif fontu nosaukumi:
- Arial
- Helvetica
- Futura
- Pragmatica
- Tahoma
- Verdana
Citi sans serif fontu nosaukumi:
- Armitage
- Avant Garde
- Avenir
- Campton
- Centrale Sans
- Century Gothic
- Ciutadella
- Code
- Didact Gothic
- Droid Sans
- Fjalla One
- Futura Book
- Gill Sans
- Helvetica Neue
- Infinity
- Nevis
- Nexa
- Optima
- Politica
- Proxima Nova
- Roboto
- Quicksand
- Raleway
2. Serif fonti
- Dekoratīvi līniju gali.

Serifi jeb dekoratīvas svītriņas burtu līniju galos (parasti perpendikulāras) ir izmantotas jau senos uzrakstos uz ēku sienām, tiltiem un kapakmeņiem. Vēsturiskas asociācijas piešķir šādiem fontiem vēsturisku, iesakņojušos tradīciju sajūtu.
Tradicionāli serif fonti tiek izmantoti garos traktātos, grāmatās, laikrakstos un žurnālos.
Paši populārākie sans serif fontu nosaukumi:
- Times New Roman
- Courier
- Serif
Serif fontu nosaukumi:
- Adelle
- Apple
- Athelas Rg
- Baskerville
- Bellafair
- Bodoni
- Book Antiqua
- Bookman Old Style
- Cambria
- Century
- Day Roman
- Didot
- Domani
- Gabernet
- Gergia
- Goudy Old Style
- Fondamento
- Nouvelle
- Palantino
- Playfair Display Italic
- Rockwell
- Sanford
3. Script fonti
- Burti ir ļoti noapaļoti un sagāzti slīpi uz labo pusi.
- Bieži ir izrotāti ar izlocījumiem.
- Burtu izskata pamatā ir kursīvs un rokraksts.

Šie fonti ir ļoti līdzīgi rokrakstam un kaligrāfiskam tekstam. Tie piedod cilvēciska pieskāriena un saistītas, plūstošas domas sajūtu. Klasiski burti ir eleganti un grezni, citi veidi izsauc smaidu.
Script fonti lieliski iederas ielūgumos, apsveikumu kartiņās, virsrakstos, personiskos vēlējumos. Tie piesaista uzmanību, bet ļoti jāskatās, vai uzrakstītu var izlasīt. Šos fontus nedrīkst izmantot mazos izmēros, jo tad tie vispār nav salasāmi. Vizītkartē ar script fontu var noformēt kādu otršķirīgu tekstu, piemēram, saukli vai devīzi.
Script fontu nosaukumi:
- Allura
- Alez Brush
- Author Type
- Bontella
- Bouquet
- Calligraph
- Emberly
- Euphoria Script
- Freestyle Script
- Handlee
- High Life
- Lobster
- Nautilus Pompilius
- Pacificio
- Parisienne
- Petit Formal Script
- Sail Away Script
- Saint George
- Teddy Bear
- Trade Winds Script
- Trade Winds Swirl
- Veles
- Vivaldi

Fonti un latviešu valoda
Ļoti svarīgi ir atzīmēt, ka latviešu burti nav sastopami visos fontos. Tuvāk patiesībai būtu teikt, ka tie ir tikai vispopulārākajos fontos. Ļoti bieži ir jāsastopas ar situāciju, kad fonts šķiet ļoti piemērots un skaists, bet no tā jāatsakās, jo latviešu burti tajā vienkārši nav uzzīmēti. Tā ir tipiska situācija ar brīvpieejas fontiem.
Fontu kombinācijas vizītkartē
Ir ieteicams samazināt vizītkartē izmantoto fontu skaitu līdz diviem. Visvairāk izcelto informāciju, piemēram, kompānijas nosaukumu un vārdu, var attēlot lielākiem burtiem, savukārt pārējo ar manāmi mazākiem burtiem un citā fontā.
- Var izmantot script vai serif fontu pārī ar sans serif.
- Nevajag izmantot līdzīgus fontus.
- Kontrasta radīšanai izmanto viena un tā paša fonta treknrakstu un kursīvu.
- Divi fonti ir ideāli, var izmantot trīs. Vairāk gan nav ieteicams, jo vizītkarte sāk izskatīties piebāzta.

Fontu izmēri vizītkartē
Svarīgāko informāciju vizītkartē, parasti firmas nosaukumu un savu vārdu, raksta 10-16 punktu lielumā. Ieteicamākais lielums ir 11.
Pārējam tekstam ir jābūt manāmi mazākam, bet viegli izlasāmam. Minimālais fonta izmērs vizītkartē ir 8. Vienmēr var un vajag rakstīt lielākiem burtiem, ja ir pietiekami vietas.
Jāņem vērā, ka vieni fonti var izskatīties lielāki vai mazāki par citiem tajā pašā izmērā.
Ir ļoti jāuzmanās ar serif un script fontiem mazā izmērā. Lasāmībai, kas ir galvenā vizītkartē, labāk izvēlēties sans serif fontus.

Vairāk par fontiem
Paši populārākie sans serif fonti
Helvetica fontu ir izveidojis Šveices dizaineris Makss Miedingers 1957. gadā. Šis fonts ir kļuvis ļoti populārs, pats slavenākais pasaulē. Helvetica fonts tiek izmantots šādu firmu logotipos: McDonald, Nestle, Energizer, Toyota, Skype, BMW, Intel, Jeep, Lufthansa, Motorola, Olympus, Panasonic, Stimorol, Samsung, Sanyo, Zanussi. Mērķis ir iepatikties ikvienam.
Pēc vairākām desmitgadēm uz Helvetica bāzes ir izveidoti fonti Arial un Pragmatica. Šie trīs ir uzskatāmi par pilnīgi vienādiem. Visi trīs ir perfekti piemēroti vizītkartēm.
Futura fonts ir izveidots 1927. gadā, 30 gadus pirms Helvetica. Tam ir apaļīgas formas, šauri, apaļīgi burti. Tas ir viegli lasāms. Šis fonts ir populārs tehnisku cilvēku aprindās, kas vēlas piešķirt vizītkartēm mazliet modernuma.
Myriad Pro ir Apple fonts kopš 2002. gada. Fonts ļoti labi sader ar logo vizītkartēs un nenovērš uzmanību. Ir viegli lasāms.
Avenir ir ļoti viegli lasāms fonts. Tas ir izstrādāts 1988. gadā.
Montserrat ir vienkāršs un ļoti populārs grafisko dizaineru vidū. Skaists fonts.
Mosk ir lineārs, moderns fonts stilīgām vizītkartēm
Myriad Pro ir skaidrs, moderns fonts minimālisma dizainam.
Proxima Nova der minimālisma dizainam, kas saistīts ar tehniku.
Riviera ir neparasts, unikāls sans serif fonts.
Roboto ir neo-grotesks fonts, kam ir 28 alternatīvi stili. Ļoti elastīgs.
Tahoma ir Microsoft fonts. Tas ir moderns, stilīgs un profesionāls.

Paši populārākie serif fonti
Tas ir Times New Roman. Tas ir izveidots 1931. gadā īpaši laikrakstam “Times” un tika izmantots tajā 40 gadus. Šis fonts ir kļuvis ļoti populārs laikrakstu un grāmatu industrijā. Tam ir daudz paveidu ar atšķirīgu līniju biezumu un platumu.
Ja vēlies piešķirt vizītkartei angļu stilu, atturīgumu, ērtumu un funkcionalitāti, tad Times New Roman ir perfekta izvēle. Vizītkarte tad iznāks vienkārša un izsmalcināta.
Vēl viens serif fonts ir Courier. Tas ir mašīnraksta imitācija. Tas saistās ar brīvību un spēju izmantot nestandarta risinājumus.
Baskerville fonts ir izveidots 1757. gadā Birminghemā. Lai arī tas ir ļoti vecs, tam piemīt modernas īpašības. Tievie serifi un vertikālas burtu asis padara fontu viegli lasāmu. Šāds fonts piešķir vizītkartei pagājušo laiku eleganci un grandiozumu.
Buenard ir slīpi serifi. Interesants, viegli lasāms.
Cambria ir viegli lasāms, ar labām atstarpēm un proporcijām.
Clarendon ir iespaidīgs fonts, kas veido dominējošu noskaņu.
Didot ir populārs zīmolu fonts. To izmanto Giorgio Armani, Zara, Hilton, Dior, Yves Saint-Laurent.
Garamond ir elegants un viegli lasāms.
Georgia ir izveidots 1993. gadā. Ļoti laba elegances un lasāmības saskaņa. Mūsdienīgs, jautrs fonts.
Playfair Display ir minimālistisks un reizē majestātisks. Fer profesionālām, formālām vizītkartēm.
Trajan Pro der elegantām, profesionālām vizītkartēm. Ieteicams juristiem un juridiskām firmām.

Vintage fonti
Šie fonti rada īpašu šarmu un aizrautību. Protams, tie neder inovācijām, modernām tendencēm, jaunām tehnoloģijām. Tos var izmantot, lai netieši parādītu gadu desmitiem ilgu pieredzi un tradīcijas, uzticamību un stabilitāti.
Vintage stils prasa, lai vizītkarte izskatītos izbalējusi laika gaitā un lai būtu izmantoti veca stila fonti, piemēram, Campton, Duma, Streetwear, Soria.
Campton fonts ir vienkāršs, strikts, neitrāls. Tas izceļ respektējamu uzticamību. Tādi fonti ir izmantoti piesdesmitajos gados un ir populāri arī mūsdienās. Duma un Streetwear pauž septiņdesmito gadu estētismu. Soria fontu var izmantot retro stila vizītkartēm.
Intrique Script ir kaligrāfisks 18. gadsimta fonts, kas rada klasiskuma šarmu.
Bērnu un komiksu fonti
Bērniem ir paredzēti savi fonti, kas atstāj jautru iespaidu, liek pasmaidīt un atgādina bērnību. Pazīstamākie ir DisneyPark, Ruritania, Pudelinka, Kot Leopold, Fairy Tale. Tādi fonti ir piemēroti bērnu atrakciju parkiem, veikaliem, bērnudārziem, kuru mērķis ir iepriecināt ļaudis.
Piemēram, Twitter izmanto jautru Pico Alphabet fontu. To ir izveidojusi japāņu kompānija “Maniackers Design”.

Grezni fonti
Par brīvu ir pieejams serif fonts Leyton, kas pauž greznumu un eleganci. Izskatās skaisti un gana labi lasāmi. Leyton ir perfekts augsta līmeņa vizītkartēm modes saloniem, viesnīcām, aģentūrām.
Bontella ir dekoratīvs fonts, kas pauž kreatīvu profesionālismu.
Script fonti
Mājražošanas noskaņu piedod fonts Black Caviar. Tas atgādina rokrakstu un piedod vizītkartei personiskuma sajūtu. Ļoti labi der kāzu organizatoriem, modes zīmoliem, māksliniekiem.

Citāda fontu klasifikācija pēc lietojuma vizītkartēs
Apaļīgi fonti
- Vinyl
- Brandon Grotesque
- Foco
Neoficiāli fonti
- FF Cocon Pro
- Omnes Pro
- Salsbury
Saspiesti virsrakstu fonti
- JAF Bernino Sans Condensed
- Prenton Ultra Condensed
- Franklin Gothic URW Extra Compressed
Sci-fi fonti
- Nasalization
- Tachyon
- Automate
Viegli fonti
- Omnes Pro
- Futura PT
- Learning Curve
Formāli fonti
- Brioso Pro
- Abril Display
- Garamond Premiere Pro
Smagi fonti
- Futura PT
- LFT Etica Display
- Ratio

Fonti, kurus nevajag lietot vizītkartēs
Kas padara fontu sliktu?
- Pārlieka lietošana. Microsoft Word un Apple noklusējuma fonti nebūs īstā izvēle mārketinga materiāliem, ieskaitot vizītkartes.
- Garlaicīgums. Daži fonti ne ar ko neizceļas. Lai nodotu daļu personības, ir jāizvēlas fonts, kas to spēj izdarīt. Bet tas nemaz nav viegli.
- Nepiemērotība. Komiksu un filmu plakātu fonti neder oficiālā korporācijas vizītkartē.
- Atstarpes. Atstarpju neievērošana pasliktina lasāmību un slikti ietekmē viedokli par uzņēmumu.
Fonti, kurus nevajadzētu izmantot vizītkartēs:
- Brush Script. Lēts, nemoderns, pārāk daudz lietots.
- Arial. Microsoft Word noklusējuma fonts, kas 2007. gadā ir nomainīts ar Calibri. Tik nolietots, ka nemaz neder mārketinga materiāliem.
- Times New Roman. Šķiet, visur tiek izmantots šis fonts 12. lielumā, tāpēc ir pārlieku izmantots. Daudziem tas izsauc sliktas atmiņas par skolu.
- Calibri. Microsoft Office noklusējuma fonts. Drukas darbi ar to atstāj slinkuma un amatierisma iespaidu.
- Comic Sans. Komiksu fonts kopš 1994. gada. Grūti lasāms. Cilvēki neuztver rakstīto nopietni.
- Copperplate Gothic. Pārlieku vecs, garlaicīgs, grūti lasāms.
- Papyrus. Cilvēki to uztver negatīvi. Nekādas oriģinalitātes.
- Trajan Pro. Pārlieku daudz lietots. Ar to nevar panākt oriģinalitāti.
- Courier. Neproporcionāls. Drukas materiāliem neder, kaut ļoti labi der citās jomās.
- Lucida Calligraphy. Grūti lasāms.
- Verdana. Kopš 1996. gada kļuvis par populāru Arial alternatīvu. Neglīts.

Nobeigums
Galvenais fontu izvēlē vizītkartēm ir nebūt pārlieku radošam. Galvenais fonta uzdevums ir būt izlasāmam. Cilvēkam vienā mirklī ir jāsaprot, kas rakstīts vizītkartē, kāds serviss tiek piedāvāts un kā to sakontaktēt.
Veidojot vizītkartes, jātur prātā vairāki jautājumi:
- Kāpēc tev nepieciešama vizītkarte?
- Kam un kur tu to dosi?
- Kā vizītkarte tiks izmantota?
Atbildes palīdz izlemt, kādu tekstu, krāsas un fontus izmantot.